Het lijkt een luxe probleem, maar ik vind het knap lastig. Onze dochter van bijna 2 "schooit" de hele dag om eten. "s morgens krijgt ze 1 bruine boterham met beleg , tussendoor fruit en iets van rozijntjes, smiddags 1,5-2 bruine boterhammen met beleg tussendoor weer iets van een cracker, eierkoek, ander enigszins verantwoord tussendoortje avondeten: meestal een goed bord vol, een enkele keer heeft ze een peuter-miep bui en eet ze niks, maar dat is sporadisch , helft van de tijd nog een toetje na ( yoghurt) en dat is het. Naar mijn idee krijgt ze denk ik niet te veel, maar zeker ook niet te weinig? Tussendoor schooit ze eigenlijk de hele tijd om crackers, broodjes, "nog een beetje"etc. Ze lust bijna alles. Na het ontbijt schooit ze vaak nog bij haar broer, papa en mij om een hapje (wat ze vaak ook nog krijgt)... na 1 stuks fruit wil ze vaak nog meer. en zo gata het de hele dag door. Zeker bij anderen thuis ( opa en oma) die kunnen geen weerstand bieden op het gevraag en krijgt ze soms wel 3 boterhammen tussen de middag. Of 2 bananen. Etc. Ik probeer het verantwoord te houden uiteraard. Mager broodbeleg, en qua fruit afwisselend, niet alleen bananen of druiven maar ook appels of aardbeien etc. Qua lengte/ gewicht heeft ze het ook echt niet nodig. Ze is eerder wat stevig om te zien dan te licht. Volgens de curven zit ze aardig gemiddeld en in verhouding, misschien qua gewicht heeeeel ietsje boven de 0 lijn, maar ze heeft een stevig onderstel en begin de leuk bedoelde opmerkingen van anderen over het "Hollands welvaren aardig zat te worden. Volgens mij kan het (dus?) geen honger zijn?? Ik word er ook een beetje onzeker van: geef ik toch teveel? Heeft ze niet toch honger? Enz. Iemand ervaring of tips?
Kan het een fase zijn? Hier ook een fase gehad en toen groeide hij ook erg hard. Hier is het standaard; Ontbijt met brood hartig broodbeleg, zoveel hij wel of niet wil Fruit tussendoor Brood evt zoet broodbeleg, zoveel hij wil Koekje tussendoor Avond eten, zoveel hij wil met toetje (yoghurt) Ik eet zelf weinig tussendoor, dus hij ook Hij zit (of zat?) op +2 in lengte en gewicht, terwijl wij zelf niet heel groot zijn. Ik zou zelf wel je eigen tussendoortjes beperken en zo het schooien verminderen. (?) En het negeren. Zodat ze leert wat het patroon is en je dit niet wijzigd, tenzij het een bijzondere dag is.
Een extra boterham of stuk fruit is toch geen probleem? En 's middags bv een stuk komkommer of een paar tomaatjes. Mijn dochter eet: ontbijt: 2 bruine boterhammen (met beleg is ze heel makkelijk, ik wissel hartig en zoet een beetje af), tussendoor: 1 stuk fruit en een cracker lunch: 2 boterhammen (beleg anders dan 's ochtends; dus als ze 's ochtends zoet had, dan 's middags hartig) en een doosje rozijntjes tussendoor: wat rauwkost, of een stukje ontbijtkoek, of een cracker, of wat druifjes/frambozen/bessen, soms Nijntje-koekje avondeten: een bordje vol, ene keer eet ze meer dan anders. toetje: nog 1 stuk fruit (meestal iets sappigs, dus rijpe peer, stuk meloen, etc)
Ik snap niet goed waarom je tijdens het ontbijt of de lunch geen extra boterhammen wil geven? Misschien is het gewoon honger? Één boterham lijkt me nu ook niet zo heel veel, mijn dochter van 9 maand eet dat al met gemak op. Dat je niet voortdurend tussendoortjes wil geven, snap ik. Maar ik zou haar gewoon op de eetmomenten wat meer geven.
Ben een beetje bang dat als ik haar nog meer brood geef dat ze dan echt te zwaar gaat worden of is dit onmogelijk met brood? Ze heeft nu echt nog stevige benen en mensen "moeten" daar ook steeds wat over zeggen, blijkbaar valt het dus niet mij alleen op Bovendien is ze nu bijna 2, "volgens de boekjes" zouden ze nu ook minder nodig hebben, want de groei gaat nu minder hard. Ik denk dat tussendoortjes wel goed zijn, juist om honger te voorkomen. Ik probeer dan ook wel tussendoortjes te geven die calorie arm zijn, zoals komkommer of een cracotte cracker. Weet je, ik vind het erg te ontdekken of het nu echt trek is wat ze heeft of gewoon zin in wat lekkers? Het is ook geen fase meer, ze eet al vanaf ze mócht eten goed.
Dan probeer je dat toch gewoon even uit? Geef haar geen extra brood, maar wat rauwe groenten. Ik denk dat je met een wortel, kerstomaatjes of komkommer echt nooit kwaad doet.
Dat geloof ik ook niet. Daar zitten nauwelijks calorieën in en dan heeft ze toch wat te knagen. Een extra boterham is toch extra calorieën en omdat ze nu al lekkere spekjes heeft wil ik niet onnodig meer geven. Maar toch... als ze echt honger heeft is het wel weer sneu...
Maar is ze echt zwaar? Hoe zit ze in de groeicurve? Sommige kindjes hebben wat meer nodig dan andere.
Is het geen fase? Hier is dat vaak met een groeispurt, dan zijn ze de hele dag aan het schooien! 's Morgens 2 boterhammen lijkt me heel normaal, dat eet mijn dochter van 1,5 zelfs. En tussendoor cherry tomaatjes, komkommer, paprika en wortel in stukjes in een bakje. Eten ze hier graag Is het geen verveling trouwens?
hier ook zo'n vuilnisbak van inmiddels bijna 4 (dus ik kan niet zeggen dat dit een fase is). Ze weet nu wat ze krijgt per dag ontbijt tussendoortje lunch tussendoortje diner iets voor het slapen gaan. En voor de rest geldt de regel dat fruit altijd mag. Dus als ze nu zin heeft (of zoals zei zegt mama mijn buik heeft zooooooohoooon honger) dan gaat ze naar de koelkast en pakt een paprika (of zoals zij het zegt een praprika) of komkommer en dan krijgt ze dat. Toevallig vertelde mijn moeder dat mijn vader dit vroeger ook deed en dat mijn schoonmoeder haar dit had verteld. Dus het zal wel in de familie zitten. Wel al gesprekken gehad over gezond en ongezond en dat je best een koekje/snoepje/ijsje mag maar dat je er maar 1 tje van mag en dat je van het gezonde (fruit/groente) zoveel mag eten als je wil (al heb ik al wel eens ingegrepen toen mandarijn nr 7 naar binnen werd geschoven).
Fase duurt hier al sinds ze kan eten En kindjes van 1,5 zitten volgens mij nog wel meer in de groei dan ca 2 jaar? Dit neemt steeds verder af naarmate ze ouder worden. Ze ( mn zoon ook) krijgen vaak 1 "koekje" of iets en als ze daarna nog schooien wordt t rauwkost.
Ze zit rond de 0 lijn, waarbij haar gewicht verhoudingsgewijs heel ietsje erboven zit. Maar ooit zat ze op lengte +1 en gewicht 0. Ze groeit dus minder hard terwijl ze in gewicht wel bij komt. Om haar te zien valt haar bovenlijfje wel mee, ze heeft wel bolle wangen, maar hoort volgens mij bij het peuter-zijn, maar haar benen zijn wel goed stevig en daar krijgen we ook vaak opmerkingen over.
Dat is het voordeel van een ouder kind, daar kan je afspraken mee maken. Zo kan mn zoontje ook behoorlijk zeuren om een snoepje, maar hij weet nu dat hij dat 1x per dag rond 15 uur krijgt en daar kan ik m dan aan herinneren. dat werkt nog niet bij mn dochter En wat iemand hier nog noemde: verveling: zou best eens kunnen. Als ze buiten speelt vraagt ze nooit om iets. Dus dan lijkt me het niet echt honger?!
Gewoon tijdens ontbijt en lunch 1 boterham meer geven! Echt serieus, want een gezond kind laat je toch niet met honger lopen en de hele dag schooieren? 1 boterham voor een bijna 2-jarige is dus te weinig! Je angsten voor overgewicht zijn echt ongegrond. Je worstelt al 4,5 jaar met voedingsissues, ik begin onderhand te denken dat je zelf als kind bepaalde problemen met voeding hebt ondervonden. Je zoon is een moeilijke eter en je dochter lust alles en dan nog zie je beren op je weg! Lijkt me erg lastig!
Als ze gewoon mooi in verhouding is, geef je toch lekker nog een boterham? Ik zie echt geen enkele reden om dat niet te doen; ze heeft honger, is absoluut niet te zwaar, dus ja; geef gewoon nog een boterham!
ik zou haar echt gewoon sochtends 2 boterhammen geven joh Desnoods erna alvast een btj fruit...zegmaar een echt stevig ontbijt mijn zoontje is altijd een goede stevige eter geweest...ook de jongste eet al bijna vanaf het brood eten 2 boterhammen bij ontbijt 'en lunch En mijn kinderen zijn onder gemiddeld ( altahns zo waren ze al geboren en wel hetzelfde stijglijntje als gemiddeld Het is wel herkenbaar met mn oudste die at tussen 1 en 2 ook echt super veel...pas daarna ietsje minder... Mijn beide zoons eten per dag 4 boterhammen, 2/3 stuks fruit, vol peuterbord, 1 rijstewafel ( mag van mij meer als ze willen) 1 koekje oid en drinken melk en drinkyoghurt en eten een kwarktoetje...de jongste krijgt nog zelfs bv voor het slapen! Soms als ze nog trek hebben na hun brood, krijgen ze een kinderreepje ontbijtkoek of een rijstewafel met beleg ofzo... Daarna met fruitmoment gewoon echt genoeg fruit...ik geef hierna liever geen tussendoortje, omdat ik dan weet dat ze echt stevig zullen lunchen...
Zou ook gewoon een boterham extra aanbieden. Vind het persoonlijk best weinig 1-2,5 boterham per dag met alleen rozijntjes en bijv eierkoek tot het avondeten. Hier eet onze middelste eigenlijk altijd een dubbele boterham (2 dus) als ontbijt en een dubbele tussen de middag en dat al bijna een jaar. Ze eet ze niet altijd helemaal op, maar merendeel van de tijd wel. En anders wat meer tussendoor aanbieden? Hier krijgen ze bijv als tussendoortje rozijntjes met bijv appelpartjes (heel doosje rozijnen, halve appel) of bijv appeltje en een handje nootjes of een paar snoeptomaatjes en schijfjes komkommer.
Ik vind eerlijk gezegd dat ze weinig eet. Niet gek dus dat ze honger heeft. Nu vergelijk ik haar met mijn dochter die echt een grote slokop is (en je ziet het niet aan haar), maar zij is 14 maanden en eet op een dag: -Ontbijt: 2 boterhammen met roomboter of ander beleg (verse kaas, druiven, geplette kerstomaatjes, etc.) -Fruit en rauwe groente: dat krijgt ze 2 of 3 keer op een dag. Tijdens een fruitmoment eet ze soms een banaan, perzik en nog wat druiven weg. -Lunch: weer 2 boterhammen met avocado of een roerei of geklutst eitje -Tussendoor: meestal fruit of kerstomaatjes/komkommer. Crackers gaan er hier ook goed in. -Avondeten: daar eet ze echt goed van, ik heb het nooit gewogen of afgemeten maar van pasta kan ze bijv. echt blijven eten. Ze vindt (gelukkig) nog alles lekker en ze bepaalt zelf hoeveel ze eet. -Toetje: goede portie Griekse yoghurt met fruit En dan drinkt ze nog zeker 5 of 6 keer bv.