kan teveel folic acid kwaad?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ana, 5 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ana

Ana Actief lid

28 mei 2006
    229
    0
    0
    Z-Spanje
    Dag Mirjam,

Even een vraag over Folic Acid, ik heb gezocht naar andere berichten maar krijg geen goed beeld over mijn specifieke twijfel... Ik woon in het buitenland, ik vermoed dat ik zwanger ben maar daar kan ik zaterdag pas op testen (mijn NOD is 10 juni), ik slik sinds vorige week maandag (2 dagen na mijn vermoedelijke ovulatiedatum) folic acid die ik vd de apotheker hier heb gekregen, het zijn kleine compacte tabletjes waar 5 mg f.a. in zit met wat zetmeel ofzo (het zijn dus geen multivitamine pillen). Het is een strip van 28 tabletjes die netjes op weekdag-volgorde gerangschikt zitten, voor elke dag één. Vorige week dinsdag was ik het vergeten en op woensdag heb ik toen beide tabletjes geslikt (dat is dus 10 mg in totaal op 1 dag!!).

Nu lees ik op het forum adviezen om zo'n 0.4 mg f.a. per dag te slikken... met mijn tabletjes van wel 5 mg is mijn vraag dus:

Kan je teveel Folic Acid binnen krijgen? Heeft dat nadelige gevolgen voor een eventuele vrucht indien ik zwanger mocht blijken?

Verder gebruik ik geen medicijnen, geen vitaminepreparaten of andere alternatieve middelen, rook en drink niet en probeer zo gevarieerd en gezond mogelijk te eten (vers fruit, noten, yoghurt, melk, groenten, vlees en vis, etc.), te bewegen (yoga oefeningen 's ochtends, veel wandelen, lopen), en probeer ruim 2 liter water per dag te drinken.

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Ana,

Deze dosering wordt in Nederland allleen gegeven als je bijvoorbeeld zelf een kindje hebt gekregen met een open ruggetje. Het is dus waarschijnlijk niet nodig om zoveel foliumzuur te gebruiken, maar het kan ook geen kwaad. Je plast het namelijk gewoon uit. Wel zou ik bij de volgende doosje, de andere dosering van 0,4 of 0,5 mg pakken. Want nodig is het niet, en je krijgt foliumzuur ook al binnen met je voedingspatroon.

Hopelijk ben je snel zwanger,
    groetjes,
    Japke

3. Ana

Ana Actief lid

28 mei 2006
    229
    0
    0
    Z-Spanje
    heel erg bedankt voor je antwoord, Japke! En sorry, ik had even niet door dat jullie beiden hier aan werken (vanwege het aanhef in m'n vraag). Ik in iedergeval ben blij te weten dat ik er geen overdosis van kan krijgen indien ik zwanger mocht blijken te zijn, dat is een hele geruststelling.

Ik zal de pillen om de dag nemen, dan doe ik er ook nog eens 2x zolang mee, en daarna probeer ik een lichtere versie te krijgen.

Groetjes en nogmaals bedankt voor je tijd en moeite! Anneke

4. Ana

Ana Actief lid

28 mei 2006
    229
    0
    0
    Z-Spanje
    Hoi,

Ik recycleer m'n berichtje maar, ik hoop dat dat niet verwarrend is.

Ik heb idd het foliumzuur om de dag geslikt en ben net aan de laatste tablet, gisteren heb ik deze keer positief getest (hoera!!) en de HA heeft me weer foliumzuur voorgeschreven van de zelfde hoeveelheid, ik heb de opmerking gemaakt dat het mss niet nodig is zoveel, maar dat blijkt hier altijd gedaan te worden en het gaat altijd goed. Never mind, doe maar wat er van me gevraagd wordt, mss heeft het klimaat ofzo er wat mee te maken...

Goed, nu heeft ze me ook jodium voorgeschreven - YODURO POTÁSICO in tabletjes van 200mg. Ze zei dat dat nieuw is en dat ik dat elke dag moet innemen de hele zwangerschap lang en zelfs ook na de bevalling. Ik heb nog geen onderzoek of bloedanalyse gehad, dit zijn "voorzorgspillen".

Ik heb hier nog nooit van gehoord en zou het fijn vinden een soort van 2nd opinion horen van jullie. Kan het kwaad als je veel jodium binnen krijgt bij gezond en gevarieerd eten (veel bio en volkorenproducten, noten, eieren, vlees, vis, etc.)? Of is het tegenwoordig moeilijk te vinden. Ik neem aan dat het ergens goed voor is maar ik ben ook bang om te veel binnen te krijgen?

Nu heb ik nog een laatste vraag, ik heb de pech morgen een colonoscopie te moeten ondergaan (vanwege een rectale bloeding vorige maand), ik vermoed aambeien maar ben wel blij dat ze even gaan kijken binnen. Nu heb ik het spul (2 flesjes oraal in te nemen vloeistof) dat me schoon moest vegen in moeten leveren vanwege m'n zwangerschap en hebben ze me 3 rectale "enemas" gegeven van elk 250ml waar 34,7g dihidrogenofosfato de sodio en 8,0g hidrogenofosfato de disodio inzit (buiten gezuiverd water). Ik neem aan dat dit geen kwaad kan aangezien het speciaal vanwege het zwanger zijn is gegeven, niet?? Ik heb het deze middag moeten gebruiken, en vanavond en morgenochtend de andere 2. Morgen mag ik niets eten of drinken (zelfs geen water) tot 12:30 wanneer ik de afspraak heb.

Ik ben wat licht voor m'n lengte (1.70 en weeg 53,5kg) maar heb goed gegeten de afgelopen 2 maanden dus ik neem aan dat het geen kwaad kan en dat dus de vrucht een goede buffer heeft? Kan ik na het onderzoek gewoon m'n (warme) middagmaal nuttigen, of is het beter om beetje bij beetje wat te eten? Goed, mss is het allemaal niet zo belangrijkg als dat het me nu lijkt, maar ik ben toch wat nerveus mbt het onderzoek nu net ik zo pril zwanger ben.

Bedankt igg voor jullie tijd en moeite!!!!

Deel Deze Pagina