Hallo We sinds deze week begonnen met fruit en groente. Daarvoor kreeg hij al anderhalve eetlepel groente ( 40 gram) Hoeveel gram fruit en hoeveel gram groente mag ik geven? Hij krijgt nog 4x 180/6 aan FV Ik dacht zelf aan half potje fruit ( 60 gram)en 100 gram groente ( bijna heel potje van 4+) Graag reacties!
Je mag gewoon toewerken naar 200 gram fruit en 200 gram groente/aardappel/rijst/vlees hoor. Die potjes zijn niet voor niets zo groot... Tobe krijgt deze hoeveelheid zelfs al sinds hij 5 maanden is.
Ik lees trouwens nu dat je pas net bent begonnen. Naja, het is gewoon een kwestie van opbouwen. En eventueel tegelijkertijd een fles afbouwen (of direct na bijv. de groente geven, dan drinken ze vanzelf minder).
Ik zou gewoon zoveel geven als hij zelf wil. Dat hebben wij ook gedaan. Wel een beetje een max houden, want overeten is ook weer niet goed. In de 1e 2 weken (5,5-6 mnd) hielden we 150gram groente als grens aan. Dit at hij ook bijna wel, vanaf dag 1! Met fruit (6mdn) was het ook gewoon naar behoefte. Eerst 1 stuk door de staafmixer, maar al snel ook een 2e. Hij at dan 1,5-2 stuks fruit (bijv kleine appel+banaan). We hebben het dus gewoon een beetje op gevoel gedaan. Hij zat al snel op die 200 gram.
dank voor jullie reacties. Vraag ik me wel af: onze kleine is een veelvraat. Woog bij zn geboorte ( 37.6 wkn) 2870 gram en nu al ruim 9 kilo ( 6,5 maand) Alles wat je hem geeft eet hij op, heeft nog nooit een drup van een fles laten staan. Denk dus dat ik degene ben die een fles moet gaan afbouwen. Mijn vraag is alleen, welke fles komt te vervallen? Die van 11 of 15 uur? Of misschien die van 19? Hij krijgt nu om 7, 11, 15 en 19 uur nog een fles. Welke blijven er uiteindelijk over?
Mijn dochter is ongeveer even oud, ons schema ziet er zo uit: tussen 7 en 8 uur -> 180+6 +/- 10.00 uur -> fruithapje +/- 12.00 uur -> 180+6 16.00 uur -> 100+3,5 en groentenhapje 19.00 uur -> 210+7+3 eetl bambix fijne granen Dit is een advies van het CB en werkt perfect bij mijn uk. Ze zit nu dus op 3,5 fles. Om 16 uur krijgt ze eerst die halve fles en daarna eet ze lekker haar groenten op (andersom werkte niet bij haar, dan gilde ze de boel bij elkaar ) Van groenten geef ik 2 volle eetlepels, Ze eet het niet altijd op, dus heb het ook nog niet verhoogd.
Dat klinkt als mijn kleine.. Was ook zowat 9 kilo met een half jaar. En een kei in eten.. Bij ons hebben we bij 6,5 maand de lunchfles vervangen door een boterham met thee/sap/water. En dan die 15 uurs fles nog even aanhouden. Bij 7,5 maand gaven we nog een 120/4 fles naast de boterham, en de 15-uurs fles helemaal niet meer. Dus toen zaten we op 2,5 fles. Dat is ook zo gebleven tot zijn 1e verjaardag. Van het CB moesten we eigenlijk naar 3 flessen met 6 maanden, maar dat ging niet bij ons eetmonstertje. Dus vandaar de oplossing om iets eerder dan 7 maanden met brood te beginnen, om ze een fles minder te krijgen.