Verschil BE - NL aantal uren werken als vrouw/moeder

Discussie in 'De lounge' gestart door Ansel, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Om niet te veel op mening, maar ook wat onderzoek mee te nemen: https://www.ad.nl/ad-werkt/dit-is-waarom-mannen-sneller-de-top-bereiken-dan-vrouwen~a3ee6639/

Mensen nemen sneller hun gelijke aan (bv blanke man neemt eerder een blanke man aan), vrouwen gaan sneller over naar parttime, dus minder carrièremogelijkheden, en mannen vechten wat eerder voor een goede functie en goed salaris.
    Allemaal culturele aspecten die een systemen in stand kunnen houden.

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    @Ansel of een andere belgische moeder. Hoe zit het bij jullie met verlof rond de geboorte van je kind, en vlak daarna?

Ben ik benieuwd naar omdat ik altijd hoor dat we in Nederland zo weinig verlof hebben, en dat het zo oneerlijk verdeeld is tussen man en vrouw.

Hier krijgen de moeders 4-6 weken voor de "uitgerekende datum verlof en nog zo'n 10-12 weken nadat het kindje is geboren.
    De man krijgt tegenwoordig een weekje verlof.
    Verder kunnen we gebruik maken van (onbetaald) "ouderschapsverlof" en dat is 26 keer het aantal uren dat je per week werkt, en deze kun je dan gebruiken in overleg met je werkgever om bijvoorbeeld parttime te gaan werken als je kind nog klein is (je kunt dit opnemen totdat je kind 8 is), en dan heb je het recht om weer je orginele aantal uren terug te gaan werken.

3. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Dit is niet perse waar. Op dit moment heerst er juist veel armoede onder mannen die net gescheiden zijn. Zij kunnen in de randstad moeilijk een woning vinden, belanden daardoor vaak op straat. Vrouwen hebben doordat zij vaker de zorg voor kinderen dragen recht op heel veel toeslagen (echt heel veel... ik heb me daar echt over verbaasd toen mijn ex en ik uit elkaar gingen). In sommige gemeenten hebben ze ook voorrang op sociale huurwoning. Oftewel; vangnet is voor vrouwen beter geregeld dan voor mannen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Maar dat ligt dan dus toch aan de vrouwen zelf? Want ook zij kunnen ervoor kiezen om fulltime te werken en om een goed salaris te eisen.

Dat eerste is denk ik niet zomaar te veranderen , het 2e is ook een keuze.

5. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Precies. Een gemiddeld inkomen van een gescheiden moeder daalt met 29%, dat van een gescheiden vader met 0,2%.
    Gemiddeld, dus het zal vast vaak anders zijn, maar ook heel vaak niet.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Nee het ging erom dat jij zei dat mannen minder risico lopen op armoede en ik dus vroeg omdat dat kwam omdat er meer moeders dan vader thuis zijn of door andere redenen.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nooit gezegd dan mannen minder risico lopen op armoede.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    Ja in Duitsland is het ook weer anders, bij sommige Kinderopvang hoef je niets te betalen, en je krijgt ook 200 euro per maand kindergeld.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Heb ik dit dan verkeerd geïnterpreteerd?

Bekijk bijlage 639287

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als werknemer krijg je 15 weken moederschapsrust, waarvan minstens 1 week voor de uitgerekende datum. Wat wel een verschil is met Nederland, is dat de meeste vrouwen hier (tenzij fysiek zwaar werk of uiteraard gezondheidsproblemen) blijven werken tot die laatste week, of net daarvoor.

Daarna kan je nog vier maand voltijds ouderschapsverlof opnemen, of deeltijds met diezelfde totale duur.

Mannen krijgen tien dagen betaald verlof na een geboorte, en ook ouderschapsverlof.

mamameer vindt dit leuk.
  11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alleenstaande mannen met kinderen, op maatschappelijk niveau, zijn minder een kwetsbare groep dan vrouwen. Omdat er minder zijn, inderdaad.

12. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    na mijn bevalling van mijn zoontje ging ik fulltime werken. Ja er moeten rekeningen betaald worden. En ja wat was dat een rotgevoel. Mijn vader ging de kleine verzorgen. Maar nu mijn man een betere baan heeft en ik in 2018 parttime ben gaan werken, kan ik meer genieten van mijn kleine man. De kleine gaat nu 3 dagen naar de opvang. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik jong was. Mijn mama was altijd een tbm geweest toen wij kwamen. Ik kan je wel vertellen dat ze het altijd moeilijk heeft gehad, omdat ze een tbm was en geen carriére had. Ze was altijd afhankelijk geweest van mijn vader. Maar in ons cultuur is dat anders. (Bedoel dan niet de NLse cultuur). Hier zorgt de man voor de vrouw en de kinderen.

ik mag mijzelf in de handjes knijpen wat mijn man doet voor mij en kleine. Ik mag van hem minder gaan werken en voor ons kleine zorgen. Ik ben gezegend. Of ik meer wil gaan werken? Nee. Want als ik dat zou doen..dan werk ik voor niks.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Zegt dus niks over waarom een man lovende reacties krijgt en een vrouw niet.

14. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Misschien omdat het minder vaak voorkomt?
    Volgens mij worden mannen sowieso meer geprezen om de zorg voor de kinderen. Dan ben je opeens een top vader omdat je voor de kinderen zorgt als je thuis bent, luiers verschoont en flesjes geeft. Dat is toch normaal? Het zijn je kinderen.

Totaal onterecht overigens, dat er bij een tbv opeens met een ander maat wordt gemeten.

Novi, Leni88, Liekje81 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Waarschijnlijk omdat men toch nog bewust of onbewust in het "oude" idee blijft hangen van een man die werkt en inkomen binnenhaalt en de vrouw die thuis voor het huis en de kinderen zorgt.
    Hoewel je inderdaad steeds meer ziet dat vrouwen meer werken, een carrière opbouwen en in sectoren (gaan) werken waar voornamelijk mannen in zitten blijf je toch veel verschil houden. Dat idee blijft een beetje hangen. Loonverschil, verschil in waardering etc.
    En ergens kan ik heb begrijpen. Ik heb toch ook nog een beetje zo'n ouderwetse gedachtegang. Mannen en vrouwen verschillen nu eenmaal van elkaar en in sommige beroepen is een man nu eenmaal beter dan een vrouw en andersom. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Wil niet zeggen dat ik zeg dat een vrouw/man zo'n vak niet zou moeten uitvoeren maar het is een gedachtegang die ondanks alles toch nog veel heerst.

suus1983 vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Haha ja zo durfde iemand mijn man een complimentje te geven omdat hij luiers verschoonde.. die heeft het geweten, is niet alleen mijn kind zeg. Een compliment voor het verschonen van luiers :roflmao:

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ja qua redenatie snap ik het wel, omdat het anders dan anders is, maar het is net zo risicovol als andersom en dus vind ik het krom dat het ene complimentjes waard is en het andere commentaar.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee inderdaad.

Dat is makkelijk: de underdog wint altijd.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Nou nee hoor, de reacties die mijn man en ik krijgen zijn niet mals. Op geen enkele manier wordt hij als modern gezien, meestal wordt er op meer of mindere manier gezegd dat hij een loser is.
    In ons geval is het niet dat we vinden dat het slecht is voor de kinderen om veel naar de opvang te gaan, maar dat we het slecht vinden om veel wisseling te hebben. Toen mijn man zijn baan kwijt raakte hebben we samen besloten dat hij alleen op vaste banen zou reageren en niet op situaties waarbij hij soms wel en soms niet zou werken omdat we wilde voorkomen dat de kinderen op en af de opvang zouden moeten. Maar de opmerkingen daarover zijn heel veel harder dan: is het niet vervelend om financieel afhankelijk van je vrouw te zijn?!

20. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Het zou vast kunnen.
    Maar vergis je niet in de invloed van de maatschappij.
    Om een klein voorbeeld te noemen, bij mijn ouders doet mijn vader alle klusjes, moeder geeft alleen aan wat er gebeuren moet. Gevolg, mijn vader kan prima klussen, moeder niet. Dit blijft al jaren zo in stand.
    Wij zijn met twee vrouwen, willen geen kapitaal aan monteurs uitgeven, en hebben zo aardig wat geleerd in de loop van de jaren. Is dat moeilijker om te leren voor mij omdat ik een vrouw ben? Nee hoor. Maar alsnog zal mijn moeder niet snel een tegelsnijder pakken en gaan proberen. Mijn vader wordt geacht om dit te doen.
    Een klein voorbeeld, maar zo wordt je wel beïnvloed door verwachtingen en exposure.

Deel Deze Pagina