Onze dochter gaat 3 dagen naar het kdv, sinds ze 3,5 maand is. Zelf heb ik op datzelfde kdv stage gelopen halfjaar fulltime en wist al dat het een goed kdv is. Wat ik nu aan mijn dochter merk is dat ze heerlijk sociaal is, soms met dingen thuis komt waarvan ik denk huh dat heeft ze daar dan geleerd. Zo zat ze van de week met een autotje te spelen en echt al rijdend dat geluid na te maken. Ook hebben ze bij de commode zo`n trap nou bij ons gaat ze dus nu achterste voren de trap af deed ze ook ineens. En van de glijbaan doet ze op haar buik ook afgezien van de kids daar Ach ze was als ze volledig thuis was geweest vast ook een heerlijk kind geweest hoor daar twijfel ik niet aan maar het kdv vind ze helemaal geweldig en ze is daar helemaal thuis en dat vind ik het aller belangrijkste. Wat ik dan wel weer zie hoe ze van zich af kan bijten als bijv een neefje een speeltje wil pakken waar zij mee speelt (3 oudere neven) dan denk ik weleens van dat heeft ze of daar geleerd of ze heeft gewoon zo`n pittig karakter, dat vraag ik me dan wel af.
Daarom zei ik ook dat dit mijn ervaring was, komt uit de tijd dat ik op de basisschool zat. Toen was dat gewoon overduidelijk merkbaar! Maar nee ik bedoel niet dat alle kdv kindertjes bazige krengetjes worden, denk dat het meer komt door dat ze op het kdv beter van zich af leren bijten en ze hier een beetje te in door kunnen gaan als hier verder niet op gelet wordt door bijv de ouders.
Oke gelukkig maar dan...ja tuurlijk zullen ze goed van zich af leren bijten op kdv maar als ik naar mijn dochter kijk, had ze dat ook wel gedaan zonder kdv, want ze was vanaf haar geboorte al een temperamentvol dametje die weet wat ze wil. En thuis doet ze ook weleens iets stouts en dat corrigeren we natuurlijk wel. Ik ben vroeger veel gepest, ik zou voor haar geen van tweeën willen pester zijn of gepest worden, dus ik let wel heel goed op haar, hoe ze met anderen omgaat...
En daar gaan andere miss de fout mee in, want er zijn zat ouders die het wel makkelijk vinden dat het kdv hun kind op voed en dat dus niet evt corrigeren of bij schaven... en das jammer...
Ja dat klopt maar dat heb je ook met kinderen die niet naar kdv gaan, ook die moeten leren wat wel en niet kan, ik ken ook kinderen die echt niet aardig doen en nooit naar kdv zijn gegaan, omdat ouders dat gedrag ook niet corrigeren...
ik werk op een kdv en dat alle kinderen vooruitlopen omdat ze er geweest zijn is natuurlijk ook onzin, anders zouden alle kindjes die er vandaan komen even slim zijn. En dan is natuurlijk niet. Neem van mij aan dat wat je er thuis mee doet, na het kdv of de creche zeker zo belangrijk is. Als je kindje iets vertelt, ga daar op in, probeer te achterhalen wat hij/zij bedoelt. Vraag aan de leidsters wat ze allemaal doen en zet dat thuis voort. Thuis is nl de optimale omgeving voor een kind om zich te ontwikkelen. het kdv/psz is een goede plek om de stimulans te krijgen, maar dat moet thuis verder gaan. Ouders die zich totaal niet interesseren voor het kdv/psz die zullen een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling en dan maakt het niet veel uit dat een kindje daar geweest is. Om nog maar te zwijgen over het karakter van een kind. Ook dat is van groot belang. Ik wil nog wel even zeggen dat ik het zo vervelend vind dat in zulke topics mensen komen die het allemaal wel beter weten en hun eigen mening opdringen. Of het nu over thuisblijven of kdv gaan gaat. En dat het dan een discussie wordt over wat het beste is. Dat weet je niet als je daar geen verstand van hebt.
Tja voor het ene kind is het erg goed en voor de andere niet. En de een heeft veel pit en de andere minder. Ik zie wel dat mijn zoon veel van de opvang leert en oppikt! Ik ben zelf voorstander van de opvang! Maar het is voor ieder voor zich!
Toch denk ik dat veel van de dingen die je opnoemt gewoon bij de normale ontwikkeling hoort. Onze dochter gaat dus niet naar een KDV en doet op dit moment dezelfde dingen.
Ik denk niet dat het zo zwart/wit is: goed of fout. Mijn dochter gaat 2 dagen per week, dit omdat ik moet werken om rond te komen. Ik ben wel van mening dat kindjes het kdv niet nodig hebben. Mijn dochter krijgt zowel positieve als negatieve dingen mee van het kdv. Positief: het leren wachten, samen spelen/delen etc. Aan de adere kant is mijn dochter een pittige tante. Als ze weer eens als een kattekop tekeer gaat tegen een ander kindje, ben ik daar als de kippen bij. Maar als dit gebeurd op het speelplein van het kdv, staan de leidsters er niet altijd naast. Dit is gewoon haar karaktertje en hier proberen wij haar natuurlijk in te begeleiden. Op het kdv is dat toch minder. Het is echt per kindje verschillend, ik denk dat het voor introverte kindes heel positief kan werken om 1 a 2 dagen naar het kdv te gaan, ook als voorbereiding op psz of basisschool. Maar in het geval van mijn dochter: ik geloof echt niet dat ze beter praat of verder ontwikkeld is dan dat ze niet naar het kdv zou gaan. Ik denk dat de ontwikkeling van een kind valt of staat met wat je er thuis mee doet.
Helemaal mee eens! Mijn zoontje gaat niet naar een kdv, ik ben bewust thuis. Hij is bijzonder sociaal en loopt qua ontwikkeling voor op bepaalde dingen. Ik ben heel bewust met hem bezig, heerlijk 1 op 1; alle rust en aandacht. En hij ziet genoeg andere kindjes. Het is nu niet zo dat een kind dat niet naar een kdv gaat heel de dag opgesloten zit. Dat kan ik dus ook geen voordeel noemen van het kdv tov kinderen die thuis zijn. Hij gaat naar muziekles, peuterzwemmen en naar de psz. Speelt in de speeltuin en de zandbak met andere kindjes. En 1x p/w of 2 weken ziet hij zijn beste vriendje. Je kan ook zeggen dat er minder persoonlijke aandacht is voor kindjes op het kdv en dat het daar drukker en lawaaiger is dan thuis. Dat is ook niet altijd goed. Ik denk dat het vooral ligt aan hoe je als ouder met je kind om gaat en wat je met hem doet. Als je als thuisblijfmoeder altijd maar aan het poetsen bent en je kind de hele dag in de kinderstoel voor de tv zet en nooit eens voorleest, zingt en 1 op 1 speelt en leert, tsja, dan is het kind wsl beter af op he kdv.
Ik denk ook dat het ontzettend aan het kind en de opvoeding ligt. Hier 2 kindjes die nooit naar een kdv zijn geweest, totaal niet eenkennig en mijn dochter is zo sociaal als maar zijn kan. Eerste dag dat ze naar de psz ging liep ze naar binnen en zag me niet meer staan, dus dat was ook totaal geen punt. En ook zei is nogal een 'bazig krengetje' zonder dus ooit naar een kdv geweest te zijn.
Mijn zoontje gaat ook niet naar het kdv. Partner werkt altijd thuis,en ik werk 20 uur. Wij kunnen hem dagelijks alle aandacht geven,en hij is veel in contact met kleine kindjes van familie en vrienden. Denk niet dat het te maken heeft dat een kind meer socialer,of minder eenkennig wordt als hij of zij naar het kdv gaat. Mijn zoontje lacht naar iedereen,wil bij iedereen op schoot zitten,niet eenkennig (kan nog komen natuurlijk),en zoals het nu gaat gaat hij straks gewoon naar peuterspeelzaal.
Mijn zoontje gaat naar het kinderdagverblijf en ik merk zeker dat hij daar gewend is geraakt aan veel mensen en drukke situaties. Hij kijkt zijn ogen uit maar raakt niet van streek. Als ik dat vergelijk met de kindjes van een vriendin, die altijd bij mama of bij oma zijn, dan zie ik zeker verschil! Ratababy pikt veel meer op. Logisch, hij ziet veel andere kindjes met verschillende vaardigheden en dat stimuleert. Hij is ook veel minder verlegen en laat zich makkelijker oppakken door anderen. Maar ik vind dat geen reden om een kindje naar de opvang te brengen. Ik merk namelijk ook dat het toch voor stress zorgt, hij zit namelijk de hele dag in die drukke situatie (ook al zijn er ook wel wat rustigere momenten, maar niet zoals thuis), als ik hem ophaal dan bespeur ik altijd wat onrust bij hem. Niet alarmerend veel maar genoeg voor mij om te proberen een dag ouderschapsverlof los te peuteren zodat de kleine nog maar twee dagen naar de opvang hoeft, in plaats van drie. Overigens geeft mijn vriendin aan dat zij aan haar jongste ook wel merkt dat het bij oma anders is dan thuis. De kleine komt thuis en valt meteen als een blok in slaap. Even uitrusten . Bij mama is het toch het beste hè
Ik ben vroeger ook gewoon naar een creche geweest als mijn moeder werkte (geen idee of het toen al kdv heette). Maar ze dachten als kleuter uiteindelijk allemaal dat ik autistisch was omdat ik geen contact maakte met anderen zowat. Tja, ik ben niet autistisch.. Ik ben niks tekort gekomen qua kinderen om me heen... Mijn mening is dat het puur het karakter van het kind is dat dat bepaald dan het kdv. Ken er ook 1 van 4 die wel naar het kdv is geweest vanaf het begin maar echt niet kan delen, vreselijk gemeen/stiekem en achterbaks uit de hoek kan komen en niet bepaald sociaal is aangelegd. Is puur het karakter, zegt het kdv niks over.