Vandaag een gesprekje gehad met mn leidinggevende over wanneer ik met verlof ga enz. Nu kwam het erop dat ik mn werk (zorg) af en toe best pittig vond maar tot nog toe, te doen. Leidinggevende gaf aan dat ik minder uren op een dag mocht werken als ik niet meer zou trekken. Liever minder uren dan helemaal er doorheen zitten en stoppen.. Op mn vraag hoe het dan zat met de uren die ik dan minder zou krijgen, of tekort zou komen, vertelde ze dat ik dan gewoon in de min uren kwam te staan en ik die op zou moeten lossen met vakantie uren.... Maar, als ik minder ga werken omdat ik het niet meer trek dan ga je toch gedeeltelijk de ziektewet in? Dat kost mij toch niet mn vakantie uren
tuurlijk gaat niet van je uren af zou lekker zijn... je baas moet dat inderdaad opgeven en krijgt zei alle kosten terug en jij gaat deels in de zw ivm zwangerschap jullie worden er dus allebij niet slechter op dus kan je baas ook niet klagen krijgt alle kosten terug
Dat lijkt mij ook, dat je dan gedeeltelijk ziekgemeld moet worden. Kost de werkgever ook niks, zwangerschapsgerelateerd verzuim wordt vergoed door UWV. Dus die heeft er niets bij te verliezen. Let wel op dat je dan automatisch bij 34 weken met verlof gaat. Je mag niet langer doorwerken als je gedeeltelijk bent ziekgemeld.
Enne... als zwangere heb je sowieso recht op extra pauze. Als je het daarmee redt, hoef je ook niet ziekgemeld te worden. Je werkgever zou ook kunnen kijken of jij aangepast werk kunt doen, wat wel vol te houden is. Vakantieuren opnemen is ongeveer het laatste waar ik aan zou denken...
Pauze nemen mag ik zo vaak ik wil. Kost hun namelijk niks.... ik werk in de thuiszorg en moet bij elke client in en uitklokken. Dat zijn mn werk en betaalde uren. Pauze is hier onbetaald. En met pauze schiet ik jammer genoeg niet zoveel op. Je voelt het juist bij bijv een ochtend en een avonddienst op 1 dag en da de volgende dag weer een ochtend.. Ik begin om 7.30 uur tot ong. 13.00 uur. Leidinggevende stelde voor om bijv maar tot 11 uur te werken. Maar ja, dan kom ik vet uren te kort. Ik moet 28 uur werken en in de thuiszorg zijn dit helaas geen lange diensten. Ik moet dus al 6 a 7 x per week een half uur rijden naar mn werk om aan die 28 uur te komen. Mw verwacht dus dat ik vakantie uren opneem of op een gegeven moment de min uren "in ga halen" door extra diensten te gaan doen.. ik zou echt niet weten wanneer ik die extra diensten moet gaan doen en volgens mij is dit niet de normale gang van zaken...... Bedoel, als ik minder moet gaan werken dan doe ik dat niet om gezellig thuis te gaan zitten
nee dat is balen.. mijn zus werkt ook in de thuiszorg en had afgesproken dat ze alleen nog ochtende of middagen werkte en aansluitend wat mee hielp ik de planning of mappen orderen op kantoor. zodat ze iets meer uren had en de rest ging ze in de ziektewet ik zit in het kappersvak en werd ook te zwaar tegen het einde heb ben ik de ochtende blijven werken en in de middagen af en toe helpen met administatie en de rest de ziektewet... succes en ga gewoon nog eens goed praten en zeg haar ook dat het haar geen geld kost als jij de ziektewet in duikt voor een aantal uur ze kan alles vergoed krijgen
Kan mijn werk worden aangepast tijdens mijn zwangerschap of na mijn bevalling? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Ziekte wet! Kost de werkgever niks! Uwv betaalt hun weer... Je staat in je recht! Niet over je heen laten lullen!
Ik werk ook in de thuiszorg, maar vanwege mn bekkeninstabiliteit draai ik geen routes meer en ben k gedeeltelijk ziekgemeld. De andere uren werk ik op kantoor, ik ga echter niet de min in hoor krijg gwn mn contracturen betaald, zij krygen myn ziekte wel vergoed van t uwv. Dus als je minder wilt werken gewoon gedeeltelijk ziekmelden. Vakantie inleveren is zo zonde!! En absoluut niet nodig en de bedoeling lijkt mij
Laat je geen oor aannaaien meid. Ik zou denken dat je leidinggevende niet weet wat de regels zijn omtrent ziekmelden mbt zwangerschap. Het zit zo: jij gaat gedeeltelijk de ziektewet in. Dat betekent dat je gewoon je salaris doorbetaald krijgt en dat je vakantieuren NIET aangeraakt worden. Oftewel laat het je niet aanpraten, neem een print mee desnoods vanuit je cao hoe het geregeld is dan heb je ook bewijs. Echt hoor, ze mag niet eens aan je vakantieuren komen! Tenzij jij het ermee eens bent en instemt.. maar dan snij je jezelf in je vingers, dus niet doen.. succes ermee..
Mijn eerste gedachte is ook dat het uwv gewoon doorbetaalt. Dat is de vangnet regeling voor zwangerschap. De tweede is dat je mss een 0 uren contract hebt? Want ik kan me voorstellen dat het dan net iets anders zit.. dat je een gemiddelde krijgt. Goed uitzoeken hoor! Je kunt echt noet zomaar minder betaald krijgen.
Gisteren eveneen goed gesprekje gehad met een colega die er al veel langer werkt en veel weet. Zij vertelde me ook dat ik dan gewoon de ziektnwet in ga. Bijv voor 50%. En dat ze dit gewoon uitbetaald krijgen. Ik moest er iig niet intrappen. Het zou wat anders zijn als ik tijdelijk minder zou gaan werken omdat ik dat even lekker vind of zo..... Ik heb een contract van min 28 uur. Maar er waren tijdens gesprek met leidinggevende meer dingen die niet klopten hoor. Ze vroeg me bijv voor hoeveel uur ik terug wilde komen. Ik zei, voor hetzelfde, 28 uur. Ze zat na te denken..... :"ja, dat kan wel". Collega zei ook, ze zijn verplicht om je weer gewoon terug te nemen voor 28 uur. Ook kwam het erop neer dat er een invaller voor mij zou komen en als ik terug kwam, we dan maar moesten kijken welke dagen en diensten ik terug kreeg Want tja, die invaller bleef misshien ook en die moest ook uren krijgen en had dan nu al een paar maanden vaste dagen en moest dan ineens andere dagen gaan doen? Dit geintje heeft ze me bijde vorige zwangerschap ook geflikt. Ik moest gewoon vechten voor mn dagen en diensten die ik eerst had omdat de invaller deze nu deed. Heb haar toen heel fijn uit gelegd dat dat een probleem was tussen haar en invaller. Bedoel, als invaller weet je toch dat je tijdelijk werk overneemt? En dat hoort een leidinggevende ook te melden.. Toen nog een stomme vraag of ik opvang had geregeld voor de baby en op wat voor dagen? Eeeug, duh, lijkt me op dezelfde dagen als dat ik voor mn andere kleine opvang nodig heb?? Maar goed. Deze leidinggevende heeft niet zoveel gevoel en snapt niet zoveel.. ze pland gerust iemand zomaar in die 2 weken geleden een hersenbloeding gehad heeft Of een collega die 1,5 week geleden aan hand geopereerd is en 6 weken niks mag doen.... en dan gek kijken als ze niet kunnen werken