Hallo dames, Zijn er hier of kennen jullie hoogzwangeren die tijdens een omirkon besmetting (dus laten we zeggen Corona vanaf januari 2022) in de problemen zijn gekomen? Ik heb zelf in februari Corona gehad, daarvoor in mei/juni 2021 de eerste twee prikken gehad. En dit viel ondanks mijn astma prima mee. Nu ben ik flink ziek geweest van de vaccinaties en wil deze liever niet halen tijdens zwangerschap (nu 21wk). Echter krijg ik nu meerdere bezorgde mensen om me heen die gevallen kennen van baby’s die echt overleden tijdens besmetting van de moeder (over 30wk zwanger). Daar schrik ik natuurlijk enorm van. Ik verdiep me er wat in en denk dat dit vooral nog delta besmettingen waren, met ernstig verloop. Omikron zou dit niet hebben. De verloskundige heb ik gebeld en die hebben inderdaad dit jaar nog geen ernstige situaties meegemaakt. Ervaren jullie dit ook zo? Bedankt!!
Ik heb in november corona gehad met 35 weken zwanger. Toen gingen er ook hele verhalen rond van zulke situaties inderdaad. Was zelf ook erg ongerust. Maar was niet heel ziek ervan, en een gezonde baby gekregen. Verloskundige had nooit meegemaakt nog, en zei ook dat je dat nieuws beter niet kan lezen omdat het echt heel zeldzaam is. Ben en was niet gevaccineerd trouwens.
Gelukkig! Ik hoor inderdaad heel veel Goede verhalen, ook ongevaccineerden. Vraag me alleen of die ernstige gevallen ook nog voorkomen ( ja je hebt er natuurlijk altijd wel wat tussen) of dat dit vrijwel allemaal delta tijd was.
Mijn zusje had in februari (35 weken zwanger toen) Corona. Ze is niet gevaccineerd. En was alleen een beetje verkouden.
Ik ben van de omikron echt onwijs ziek geworden. Jongste zoon en man ook (mijn man die dus nooit ziek is). Ik zat aan de prednisolon en had saturatiemeter van de huisarts en heb nog steeds klachten helaas. Ik ben blij dat ik nog in t 1e trimester zat. Ik heb ook astma. Man moest zelfs zorgverlof opnemen om voor mij te zorgen. Over 3 maand laat ik mij absoluut vaccineren dus. Ben erg geschrokken van wat omikron met ons gezin deed. Hoop dit echt niet mee te maken hoogzwanger...
Oh wat verschrikkelijk! Hoop dat je snel de laatste klachten ook kwijt raakt.. Mag ik vragen of je ervoor al gevaccineerd was? En ga je er vanuit dat het omikron was vanwege de datum of is dit toevallig ook bevestigd ergens.
Ja 3x. Nee maar de kans was 99.9 procent dat t omikron was. Als ik hoeven hoor in de tuin denk ik ook eerder aan paarden dan zebras. Ik had gekeken bij de statistieken hoevaak omikron voorkwam op dat moment en dat was nagenoeg 100 procent . Ik moest 2x per dag saturatie meten, omdat er wel degelijk veel zorgen waren.
Ik denk dat het heel lastig is, ieder persoon is anders en ieder lichaam reageert anders op covid. Het is naar mijn idee het belangrijkste informatie in te winnen bij de experts, dat heb je gedaan. Je zou nog kunnen vragen of ze in het ziekenhuis navraag kunnen doen wat het verloop nu is. Op basis daarvan de keuze maken die jou het beste past. Geen goed of fout, want je weet het gewoon niet. Maar ik snap dat het enorm lastig is, ik zou echt panisch zijn, maar meer omdat ik al een geschiedenis heb. Daar zou dan nog even een trigger bijkomen. Veel wijsheid en een voorspoedige zwangerschap toegewenst. @GroeneBomen ik vind jouw zebra/ paarden uitspraak geweldig
Dat is ook nog een goede tip, informeren bij het ziekenhuis. Bedankt! Ik had van zowel de vaccinaties als de omikron besmetting een vervelende griep te pakken als het ware. Dus ik vind het dan idd lastig om vrijwillig ziek te gaan worden van die prik haha en het andere misschien niet eens oplopen of er zelfs beter tegen kunnen dan de laatste keer hopelijk.. Maarja als de zwangeren nog steeds met bosjes neervallen of baby’s overlijden zou je er toch wel wat meer actueels over horen zou je denken hè. Ik vind wel positieve artikelen over omikron en hoog zwangeren ten opzichte van het jaar ervoor met delta. Dus dat stemt me positief en zoals ik het begrijp heeft de hele verloskundige praktijk dus idd laatste 9 maanden niet 1 rampen geval meegemaakt. Nou bah ik hoop echt, vooral tijdens de zware laatste loodjes, geen griep oid de leden te krijgen. Ben vorig jaar echt constant ziek geweest via m’n zoontje en z’n virussen. Als onze baby komt ga ik hem ook een paar weken thuis houden hoor. Gaan we lekker in onze eigen bubbel zo veel mogelijk. Visite kan ook op wieberen eerst Maar om mijn zoontje nou van te voren al weken (maand) thuis te houden is ook zo sneu.
Bij mijn kind op sport is een moeder verloskundige, m'n buurvrouw is kraamverzorgende en ken nog een kraamverpleegkundige die in het ziekenhuis werkt en geen van drieën hebben rampgevallen/ernstig zieke moeders of sterfte van baby's door corona mee gemaakt. Er gaan een hoop onzin verhalen en bangmakerij rond. En wat betreft je zoontje een paar weken thuis houden: Waarom zou je dat doen? Je baby heeft via jou afweerstoffen gekregen dus die zal niet zo snel ziek worden van iets wat je oudste mee neemt. En ik persoonlijk zou m'n kind niet wekenlang uit z'n ritme halen door hem thuis te laten. Die van mij ging gewoon naar de opvang wat ze gewend was en en waar ze ook naar uit kijk en ik had op die momenten even m'n handen vrij voor alleen de baby. Was ook advies van de opvang om alles voor oudste zoveel mogelijk gewoon door te laten gaan. Maar dat is iets wat je zelf uiteraard moet beslissen.
Moeilijke keuze hè! Ik ben momenteel bijna 27 weken zwanger en had eigenlijk besloten om mij nu niet te laten vaccineren, maar twijfel soms ook. Heb al wel 3 prikken gehad, maar de laatste was in januari. Ik heb in augustus in het ziekenhuis aan de verloskundige gevraagd hoe het daar is verlopen met zwangeren en Corona. Ze zei toen dat ze in de afgelopen 2,5 jaar maar 3 zwangeren op hun ic hadden gehad en dat het met hen alle 3 ook helemaal goed is gekomen. Ik meen ook te herinneren dat ze zei dat ze toen (in augustus) al tijden geen mensen meer hadden opgenomen daar met Corona. Maar goed, kan inmiddels ook weer anders zijn. Ik heb trouwens op internet een antistoffen test gekocht. Kon ik thuis uitvoeren met een vingerprikje wat druppels bloed op zo’n kaart druppelen, in de bijgeleverde enveloppe op de post doen. Binnen een week kreeg ik de uitslag in de mail. Ik zal het even kopiëren en plakken; Je uitslag is POSITIEF: Uitslagen op dit niveau wijzen gewoonlijk op een goede immuunrespons tegen het Coronavirus (SARS-CoV-2). Je zit net boven het aantal antistoffen dat als ‘grensgeval’ wordt beschouwd. Met dit niveau aan antistoffen in uw lichaam bent u waarschijnlijk voldoende beschermd tegen SARS-CoV-2. Waarschijnlijk heb je deze antistoffen opgebouwd als gevolg van een eerdere besmetting met SARS-CoV-2 of door een vaccinatie. IgG antistoffen kunnen al maanden in het bloed aanwezig zijn en kunnen mogelijk door verloop van tijd afnemen. Er zat ook een waarde bij in getallen en dat getal gaf wel aan dat ik een grens geval ben. Maar goed, ik heb in elk geval antistoffen gelukkig. Dus ik denk dat ik de vaccinatie (nog) niet neem. Ik heb nog nooit een positieve Corona test gehad, dus weet niet of deze antistoffen via vaccinatie komen of dat ik toch een keer Corona heb doorgemaakt. Mijn hele gezin heeft al wel 1 of meerdere keren Corona gehad, dus zou niet gek zijn als ik het heb gehad. succes met je keuze en nog een goede zwangerschap gewenst! Toevoeging: ik heb in het ziekenhuis ook aangegeven liever niet te willen vaccineren nu in de zwangerschap en dat begrepen ze en vonden ze prima.
Bedankt, goed te horen!! Ik zit er nu gelukkig al bijna niet meer over in ook. Denk dat je altijd uitzonderingen houdt natuurlijk maar dat vooral die Alpha en delta variant veel ziekmakender waren. Ik zou idd ook wel liever opvang door willen laten gaan maar mijn zoontje is sinds de zomer stop nu weer constant ziek en mijn man en ik daardoor ook.. Ben helemaal voor weerstand opbouwen maar ik wil wel beetje fit de bevalling en kraam tijd in. Mijn man is dit keer ook weken thuis. Helaas heb ik mijn hele leven al lage weerstand. Vorige winter was ik gewoon chronisch ziek geworden door alle griepen achter elkaar en piepende longen die niet meer beter werden. In de lente en door medicijnen weer boven op gekomen. Dus hoop zo op betere weerstand nu! Super fijn dat jou ziekenhuis vk dat kon vertellen! En wat interessant dat je die antistoffen kan testen! Wist wel dat dit kon maar niet dat je dat ook gewoon kan laten doen zelf. Handig als je twijfelt. Zal het eens bekijken. Bedankt voor het delen.
@Sunflower808 Als je toen al zo ziek was zou ik toch vaccinatie nemen geloof me dit wil je zwanger niet hebben die benauwdheid en hoesten zijn vreselijk
Ik was alleen stuk beroerder van de vaccinaties dan van de omikron besmetting.. De griep prik haal ik trouwens ook meeste jaren. Ga dit keer wel halen. Merk daar meestal niet veel van dus ben niet bang die te halen.
Die haal ik ook altijd! Dag ervan soms wat koorts gevoel en halfjes daarna is goed. Ben van laatste booster wel beroerd geweest ook maar toen kreeg ik pfizer na twee keer moderna te hebben gehad blijkt dat je lichaam dan extra zijn best doet. Maar lang niet zo als me nu voel nog niet eens 1/10