groentehapjes geen mooie gladde massa??

Discussie in 'Voeding' gestart door joseetje26, 22 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo even een vraagje.

wij maken zelf groentehapjes maar het lukt van sommige dingen niet een mooie gladde massa te maken dus ik doe vast iets fout... worteltjes blijven bijvoorbeeld allemaal stukjes als ik het blender... echt niet eetbaar gewoon... terwijl ik wel eerst de wortel zacht kook.???? zo,n 20 min kook ik het in zo min mogelijk vocht..

zelfde probleem met sperziebonen en snijbonen?

wat doe ik fout??? of moet ik het echt echt echt helemaal tot snot koken eerst..???

gr Jose

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Je zou er een beetje kv/bv door kunnen doen om het gladder te maken.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij gebruikten de staafmixer. De blender werkte niet zo goed bij kleine porties groente. Er blijven dan stukjes onderin zitten die nooit gesneden worden.
    Met de staafmixer kun je in een kleine mok/beker makkelijk alles pletten..
    En een miniklontje boter erdoor voor de nuttige vetten ;)

4. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ze mag nu toch nog helemaal geen boter???

ik zette het verkeerd neer... ik bedoel ook een staafmixer....
    maar dan nog stukjes

gr Jose

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij kregen van het CB juist het advies om een inimie beetje boter/olie door de groente te doen. Ze hebben namelijk vet nodig als bouwstof.. Maar echt een druppie olie, of een mespuntje boter. Niet zoveel.

Je kunt ook een beetje flesvoeding toevoegen om het wat dunner te maken. Maar zo dun als een potje krijg je het normaal niet. En dat hoeft meestal ook niet. Mijn jochie at het ook wel op met ministukjes erin..

6. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Of water. Het scheelt echt een stuk als je vocht toevoegt.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier ook wel een beetje dat probleem, maar wat kookvocht erbij of water helpt toch wel. Als je op die potjes kijkt zit daar ook zoveel procent water in om het glad te maken.

8. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Oja, ik weet niet hoeveel groente je tegelijk staafmixt, maar als het te weinig is pakken de messen niet goed.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is ook helemaal niet de bedoeling dat het helemaal zacht wordt! Die stukjes erin zijn juist veel beter om je kind te leren eten. Als het zo zalfachtig dun is als potjesvoer dan wordt je kind veel minder gestimuleerd om zijn natuurlijke eetpatroon te volgen. Gewoon zacht koken en dan prakken is veel beter. Of gewoon stukken in de hand geven om zelf te laten eten natuurlijk.
    Als je zelf groente klaarmaakt is het inderdaad goed om wat vet, in de vorm van boter of vloeibare margarine of olie toe te voegen. Kinderen hebben vet nodig!

10. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ik gebruik ook de staafmixer.
    Tegenwoordig vang ik wat kookvocht op in een glas.
    Dan met staafmixer groente mixen en wat kookvocht toevoegen tot het wat gladder is. Als je kindje groter is dan kun je het wat groffer (raar woord, schrijf ik dit wel goed?) laten.
    Eventueel ook melk erdoor (bv of kv)

suc6 ermee

11. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Helemaal met alles eens!
    We gebruiken hier alleen olijfolie ipv margarine of olie. Is nog net iets beter.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Kijk uit met kookvocht! Bij nitraatrijke groentes mag je dat echt niet gebruiken voor in de hap en moet je het afgieten, omdat veel van de nitraten in het kookvocht gaan zitten. Scheutje melk of yoghurt is ook prima om het smeuiig te maken.

Deel Deze Pagina