Hallo even een vraagje. wij maken zelf groentehapjes maar het lukt van sommige dingen niet een mooie gladde massa te maken dus ik doe vast iets fout... worteltjes blijven bijvoorbeeld allemaal stukjes als ik het blender... echt niet eetbaar gewoon... terwijl ik wel eerst de wortel zacht kook.???? zo,n 20 min kook ik het in zo min mogelijk vocht.. zelfde probleem met sperziebonen en snijbonen? wat doe ik fout??? of moet ik het echt echt echt helemaal tot snot koken eerst..??? gr Jose
Wij gebruikten de staafmixer. De blender werkte niet zo goed bij kleine porties groente. Er blijven dan stukjes onderin zitten die nooit gesneden worden. Met de staafmixer kun je in een kleine mok/beker makkelijk alles pletten.. En een miniklontje boter erdoor voor de nuttige vetten
ze mag nu toch nog helemaal geen boter??? ik zette het verkeerd neer... ik bedoel ook een staafmixer.... maar dan nog stukjes gr Jose
Wij kregen van het CB juist het advies om een inimie beetje boter/olie door de groente te doen. Ze hebben namelijk vet nodig als bouwstof.. Maar echt een druppie olie, of een mespuntje boter. Niet zoveel. Je kunt ook een beetje flesvoeding toevoegen om het wat dunner te maken. Maar zo dun als een potje krijg je het normaal niet. En dat hoeft meestal ook niet. Mijn jochie at het ook wel op met ministukjes erin..
Hier ook wel een beetje dat probleem, maar wat kookvocht erbij of water helpt toch wel. Als je op die potjes kijkt zit daar ook zoveel procent water in om het glad te maken.
Oja, ik weet niet hoeveel groente je tegelijk staafmixt, maar als het te weinig is pakken de messen niet goed.
Het is ook helemaal niet de bedoeling dat het helemaal zacht wordt! Die stukjes erin zijn juist veel beter om je kind te leren eten. Als het zo zalfachtig dun is als potjesvoer dan wordt je kind veel minder gestimuleerd om zijn natuurlijke eetpatroon te volgen. Gewoon zacht koken en dan prakken is veel beter. Of gewoon stukken in de hand geven om zelf te laten eten natuurlijk. Als je zelf groente klaarmaakt is het inderdaad goed om wat vet, in de vorm van boter of vloeibare margarine of olie toe te voegen. Kinderen hebben vet nodig!
ik gebruik ook de staafmixer. Tegenwoordig vang ik wat kookvocht op in een glas. Dan met staafmixer groente mixen en wat kookvocht toevoegen tot het wat gladder is. Als je kindje groter is dan kun je het wat groffer (raar woord, schrijf ik dit wel goed?) laten. Eventueel ook melk erdoor (bv of kv) suc6 ermee
Helemaal met alles eens! We gebruiken hier alleen olijfolie ipv margarine of olie. Is nog net iets beter.
Kijk uit met kookvocht! Bij nitraatrijke groentes mag je dat echt niet gebruiken voor in de hap en moet je het afgieten, omdat veel van de nitraten in het kookvocht gaan zitten. Scheutje melk of yoghurt is ook prima om het smeuiig te maken.