zorgen om broertje

Discussion in 'De lounge' started by WanneBeMommy, Aug 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    1,211
    7
    38
    Weet niet zo heel goed wat ik met dit topic wil bereiken, maar ik moet het even kwijt.

Ben er net per ongeluk achter gekomen dat mijn broertje op school heeft zitten jatten van medeleerlingen. Mijn ouders en de school weten dit en ik neem aan dat hij er ook voor gestraft is.

Maar ik maak me nu wel zorgen om hem, een aantal jaren geleden heeft hij ook al wat uitgehaald waardoor hij bij bureau halt terecht is gekomen, gelukkig (of misschien wel jammer) doordat hij jonger dan 12 was heeft dit verder geen invloed gehad voor hem.

Beide keren is hij beinvloed door iemand anders, en ik maak me nu gewoon zorgen om hem. Weet niet zo goed wat ik hier nu mee aanmoet, wilde dit gewoon even kwijt. Vooral omdat ik dit dus helemaal niet hoor te weten (niemand heeft mij hier iets over verteld).

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ik zal me er niet al te druk om maken hoor. Sommige pubers vreten wel eens wat uit, de ene wordt gesnapt en de ander niet, het hoort er wel bij. Zolang je ouders en de school er van af weten en er naar handelen is er toch niks aan de hand lijkt me? Vind het niet shocking ofzo...

3. WanneBeMommy

Nov 25, 2012
    1,211
    7
    38
    Ze zijn gepakt voor één keer dat ze het gedaan hebben, maar het is dus meerdere keren voorgekomen.
    En ik moet zeggen dat ik het niet niks vind, schrok er best wel van. En ben ook wel een beetje van slag (misschien wel mede mogelijk gemaakt door mijn hormonen).

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Hoe ben je erachter gekomen dan?

5. WanneBeMommy

Nov 25, 2012
    1,211
    7
    38
    Sila24, mijn broertje heeft hier een paar dagen gelogeerd en had zijn facebook open laten staan, waar hij dus een gesprek op had met een klasgenootje daarover en daar viel mijn oog op.

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Natuurlijk is het niet leuk om te horen dat je broertje zulke dingen doet, liever dat die verrekte pubers niks uitvreten, ik wil ook niet zeggen dat het "normaal" is maar heel erg schokkend en zorgwekkend vind ik het niet. Ervan uitgaand dat dit het enige is.

7. Noushka

Noushka Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    1,601
    12
    38
    overijssel
    Hmm, zolang hij niet bij een of andere groep zit die aan de lopende band dingen steelt, zou ik me er niet teveel zorgen over maken.

Maaarr, als je er niet gerust op bent:
    Confronteer hem, en zeg hem dat je diep diep teleurgesteld in hem bent.
    Dat heeft op mij namelijk wel heel veel indruk gemaakt op mij als 15-jarige :)

8. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    ik vind sommige antwoorden best uhm vreemd :)

stelen hoort niet punt, niet op school, niet van vreemden, niet van bekende gewoon niet nooit,

ik zou dus een eerlijk gesprek met jou broertje aangaan gewoon man to man (vrouw tot man;)) en hem vragen of hij misschien soms problemen heeft, laat hem weten dat hij altijd no matter what bij jou terecht kan, veroordeel hem niet maar zijn daad wél, ik heb ook een jonger broertje en als die iets doet wat niet hoort, dan ben ik daar om met hem te praten, en tuurlijk heeft hij moeders en vaders maar een grote zus betekend ook iets en vaak (en in onze situatie komt mijn broertje eerder naar mij dan naar me moeder) kan een kleiner broertje/zusje net iets makkelijker praten met de oudere dan met zijn/haar ouders.

9. life

life Niet meer actief

Hoe oud is je broertje?

Ikzelf ben vroeger ook een probleem kind geweest en heel veel dingen gedaan waar ik spijt van had.
    Begon op me 14de omdat school altijd raar deed (de verhalen omwisselen) werd ik naar jeugdzorg en leerplicht gestuurd. Veel gepest daarvoor en kwam nu gewoon een keer voor me op. Ging meteen bergafwaards.
    "Foute" vrienden, blowen lekker andermands spullen slopen en de politie uitdagen waar je u tegen zegt.
    Ook dreigen naar docenten of ze me eens met rust wouden laten en mij niet in de problemen te brengen. Of een docent die me altijd bij me arm greep en met een blauwe plek op me arm haar even duidelijk gemaakt dat ze dit niet moet doen, na al een jaar bezog zijn geweest dat bij haar te laten stoppen.
    Deed mijn ouders zoveel zeer door mijn gedrag, was echt onhandelbaar, en heb er echt heel veel spijt van hoe kon ik!
    Denk dat je broertje ook in zn periode zit en dat kan je beter laten gaan, hij leert er zelf van en achteraf gaat hij zien dat het erg slecht was.
    Rem je hem of je ouders erin zal hij alleen maar meer tegen stribbelen.
    Zorg wel dat je voor hem klaarstaat om zijn verhaal te horen zodat hij ook een veilig stukje hebt.
    Je kan je zorgen maken maar hij doet het zelf en daar moet hij van lereb, klinkt hard maar echt het heeft echt geen zin.
    Sterkte in ieder geval

10. WanneBeMommy

Nov 25, 2012
    1,211
    7
    38
    @sisqa, ik ga er vanuit dat hij niet bij zo'n bende zit. Weet nog niet zo goed of en hoe ik hem moet confronteren. Normaal gesproken komt hij wel naar mij toe met zulk soort dingen, maar heb er nu helemaal niks over gehoord.

@mamaatjevan5, hij komt normaal dus ook naar mij toe, en hij weet ook dat ik er altijd voor hem zal zijn. Er zijn genoeg dingen die ik wel weet en mijn ouders niet. Ik ben altijd zijn praatpaal geweest, en juist daarom vind ik het zo raar dat ik van niks weet op dit moment. Dit is iets wat hij altijd tegen mij kwijt kan, en wil hij er met mij niet over praten dan doet hij dat meestal wel met mn vriend (die zijn ook best wel close).

@life, mijn broertje is 15. En niet het type wat je maar moet laten gaan. Als niemand hem tegen houd of tegen hem zegt dat het niet goed is wat hij doet, dan zal hij er niet mee stoppen. Die rem zit er niet op bij hem. Verder is het een goede jongen hoor, hij zal ook nooit een vlieg kwaad doen (voor zover ik weet), maar hij is iets te makkelijk te beinvloeden door anderen.

11. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Zo mee eens. Laat weten dat je er voor hem bent. Vind het nogal wat, inderdaad, iedere puber vreet wel eens wat uit, maar stelen (meerdere malen van mede-leerlingen) vind ik toch echt not done...

12. WanneBeMommy

Nov 25, 2012
    1,211
    7
    38
    Vind ik dus ook. En de enige reden dat ze er nu dus mee opgehouden zijn is omdat ze zijn gepakt op video.
    Hij hoeft zich ook echt geen zorgen te maken dat ik hem niet meer vertrouw ofzo, want hij is hier dus net nog wezen logeren, en het is niet dat ik me nu zorgen maak dat hij ook van ons gejat zou hebben.

13. Bollen

Bollen Fanatiek lid

Jul 22, 2013
    1,422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Lastig.. zou hem wel heel goed laten merken dat hij altijd bij jou terecht kan. Zo komt hij misschien wel eerder naar je toe voordat het echt uit de hand loopt. Tis nou eenmaal een puber die flink aan het grenzen verkennen is (Zusje van 15 hier) maar ook een puber van 15 weet dat stelen niet hoort en heel nare gevolgen kunnen hebben.

14. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    De school en je ouders hebben er al wat van gezegd neem ik aan, mijn ervaring is, hoe meer ermee bemoeien des te minder we bereiken.
    Ik vind stelen ook niet oke, helemaal niet, maar schokkend voor een puber, nee ook niet. Maar goed dat is mijn mening en mijn ervaring met mijn eigen pubers. mijn pubers heb ik ook wel eens betrapt op stelen en gezegd de volgende keer geef ik ze aan, verder geen groot punt van gemaakt tenzij ze ineens zich ontwikkelen tot kleptomaan, dat is dan weer een ander verhaal.

15. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    Mee eens! Laat hem duidelijk merken dat je er bent voor hem en dat je hem niet zal veroordelen.

Wie weet komt hij dan naar jou met het hele verhaal en kan je hem helpen.

Een luisterend oor werkt op die leeftijd vaak beter dan veroordelen, hoe lastig ook.

Kan me voorstellen dat je hier van schrikt, het is ook niet niks! Sterkte

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Meen je dit nou serieus?! :$ Ik vind het wèl shocking dat een joch van 15 jaar al meermalen gesnapt is voor diefstal...klinkt nou niet heel erg veelbelovend voor zijn toekomst. ;)

TS: ik begrijp dat je je zorgen maakt, ik zou er wel van wakker liggen. Maar jullie ouders zullen moeten ingrijpen en hem keihard moeten aanpakken. En zorgen dat hij z'n school afmaakt en een goede vervolgopleiding doet...statistisch gezien heeft hij dan een goede kans om niet op het criminele pad te blijven hangen en iets van zijn toekomst te maken. Sterkte!

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Inderdaad. Maar zal wel een ander milieu/omgeving zijn of zo dan bij MamaDeluxe....:)

18. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Ik zal igg goed laten merken dat ik niet achter zijn daden sta. Een gesprek ging ik ook niet uit de weg..... Zn confrontatie zal ik zeker aangaan als ik jouw was. Succes!

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Tsjah ik jatte vroeger ook, ook bij Halt gezeten enzovoort, duurde tot mijn 17e en toen goed opgedroogd. :)
    Jongens beginnen vaak wat later dus zou me er absoluut niet druk om maken!

20. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Wat ik zou doen is:
    1. Niet boos worden, hij is al gestraft.
    2. Verder gaan met een vertrouwingsband te creeeren waarbij jullie naar elkaar luisteren en oplossingen bedenken
    3. Samen met hem een bijbaantje zoeken zodat hij zelf ook iets kan kopen (en daar leer je veel van hoor)
    4. Zeg hem dat hij fouten mag maken maar dat het gaat om de manier waarop je iets oplost.
    5. Vraag hem regelmatig of hij langs komt (als je zelf niet meer thuis woont).

Ik begrijp je zorgen. Er is weinig dat je kan doen behalve het bovenstaande.

Share This Page