Verschil familyfix en 2wayfix en is dit de moeite waard?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Romymama, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Wat zijn jullie ervaringen? De familyfix is rond de 170 euro en de 2wayfix rond de 225. Ik vind het wel verwarrend. Klopt het dat je met de 2wayfix alleen achterwaarts kan vervoeren en met de familyfix voorwaarts?
    En zoals ik nu lees past alleen maxi cosi pebble plus op de 2wayfix? Wij hebben een gewone maxi cosi pebble gekocht.. Die past er dus niet op?

Wat vinden jullie er verder van? Is het echt nodig? Of kun je de maxi cosi net zo goed met gordels vastmaken? Ik twijfel nog.. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de familyfix kan alleen de eerste autostoel (pebble of cabriofix) achterwaarts, bij de 2way ook de opvolstoel (bvb 2way pearl) achterwaarts, dat is het verschil.

3. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    vanaf 2018 gaat de i-size norm in waarbij je je kind langer achterwaarts moet vervoeren. met oog op de toekomst en meerdere zwangerschappen gaan wij daarom meteen voor de 2way omdat deze beide vooruit en achterwaarts gebruikt kan worden (ook met vervolgstoelen). maxi cosi zal nu met de gordels gebeuren en voor een volgende baby kopen we dan eentje die op de isofix kan

4. veense

veense Niet meer actief

Onze oudste is al die jaren veilig vervoerd in een gewone maxi cosi citi, later een tobi en als laatste een romer. Dus voor nummer 2 gewoon een normale maxi cosi citi (gekregen bij kinderwagen), die nu al 2x zo duur was als 9 jaar geleden. Vind al die systemen maar vaag en stervensduur.
    Ik laat de maxi cosi meestal gewoon staan, dan hoef je niet zo te hannesen met de gordels, en buiten de auto heb ik het stoeltje toch niet nodig.

5. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Als dat zou is Lisa dan zou ik daar ook voor kiezen denk ik. Maar past de gewone pebble daar ook op?

6. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, ik heb de pebble en de 2 way family fix. Alleen de maxi cosi citi past niet op de bases van mc

7. manouk81

manouk81 Bekend lid

21 mei 2012
    506
    1
    18
    Op de family fix kan ook de opvolg stoel hoor!
    Mijn dochter van 2 zit ook met haar stoel in de family fix.
    Maxicosi Pearl past er in!
    De cabriofix staat er achterwaarts op, de vervolgstoel voorwaards.

8. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    van de pebble weet ik niet omdat ik me helemaal verdiept heb in de 2waypearl (deze kan achterwaarts en is van 9mnd tot 4 jr. omdat we al een maxi cosi hebben gekocht doe ik daar de nu de eerste maanden mee) maar de i-size norm geeft in ieder geval aan dat je minimaal tot 15 maanden achterwaarts moet vervoeren.Bij voorkeur geven ze aan tot 4 jaar achterwaarts te vervoeren al snap ik niet waar de benen van die kids dan blijven :p. de opvolgstoelen van momenteel kunnen dit niet en staan altijd vooruit en je kan ze geen 15 maanden in de maxi cosi houden.
    Ook gaat het gewichtsgebonden systeem er dan uit en word er gekeken naar lengte net zoals bij kleding e.d.. het langer achteruit vervoeren is voor de veiligheid omdat er dan minder snel nek en schouders letsel kan ontstaan.
    De huidige stoelen, r44 stoelen, mogen nu nog wel verkocht en gebruikt worden maar vanaf 2018 in principe niet meer (weet niet in hoeverre ze het kunnen verplichten als het wettelijk bepaald is maar misschien krijg je dan wel nalatigheid problemen bij je verzekering o.i.d. als er iets gebeurd).

voor een bron: Nieuwe regelgeving autostoeltjes: i-Size - Baby - 3 maanden | Ouders van Nu

je kunt er nog meer over vinden op Google, ook bij bijvoorbeeld de consumentenbond en anwb. Daar staat ook waarom het veiliger is e.d. maar kon daar dan niet op vinden dat het in 2018 veranderd.
    voor mij heeft dit mijn keuze in stoel wel veranderd en was ook blij dat een kennisje ons wees op de i-size norm.. zou echt balen als ik in 2018 weer zo een grote uitgave zou moeten doen voor nieuwe stoelen.

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik vind de i-size wel ver gaan dat je alleen een isofix kan gebruiken(lekker geld binnen halen) maar hoe zit het dan met met mensen met oudere auto's waar geen isofix in zit.... Zijn die dan maar verplicht om
    Een nieuwere auto te kopen....?:(

10. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    ze kunnen niet verplichten een auto te kopen met isofix maar vanaf 2018 mogen r44 stoelen niet meer verkocht worden, dan dunnen ze vanzelf uit en heb je op ten duur geen keuze meer. Vanaf 2013 moeten auto's isofix hebben, heb je een oudere auto dan zal je vanaf 2018 2de hands autostoelen moeten aanschaffen hiervoor. verplichten kan bijna niet maar uitdunnen best makkelijk.
    Na 5 jaar word aanbevolen dat je sowieso een nieuwe stoel koopt ivm veroudering, dat zullen aardig wat mensen doen. 2de hands word afgeraden, daar houden veel mensen zich aan.. Door deze 2 punten zullen veel mensen over een aantal jaar aan nieuwe stoelen gaan die dan alleen nog maar i-size zijn.
    Je kan altijd de keuze maken om je kind te vervoeren met een oudere of 2de handse stoel in er oudere auto maar veel mensen zullen dat niet willen (andere hebben geen keuze. financieel gezien bijvoorbeeld). Daar maakt de fabrikant natuurlijk wel gretig gebruik van (geef ze geen ongelijk want hun willen ook blijven verdienen)
    ik denk wel dat ze er bij een daadwerkelijk ongeluk van kunnen maken dat je met een oude stoel nalatig bent omdat er nieuwe wetgevingen gelden en je dan geheel op eigen risico een ongeluk maakt met een r44 stoel.. met gevolgen van dien dat je geen schade vergoed krijgt.

De meest lastige vraag blijft denk ik: wat heb je over voor veiligheid?
    Een nieuwe auto en een, uit testen gebleken, veiligere stoel of niet. r44 stoelen zijn veilig maar i-size veiliger.. dat is wat ze aangeven en welke keuze je dan als consument maakt blijft aan jezelf. met crash test videos maken ze duidelijk dat er minder kans is op een gebroken nekje of schouder. Doe je het daarvoor dat blijft aan jezelf. je kan je ook afvragen hoeveel risico je nu echt loopt om überhaupt een ongeluk te krijgen en is het reëel om daar 500 euro extra voor aan te schaffen.

ik probeer niet iedereen i-size aan te smeren overigens :p dit is wat ik er over heb gelezen en mijn keuze heeft bepaald. Persoonlijk vond ik dit misschien wel een van de moeilijkste keuzes om voor mezelf, mijn man en de toekomstige kleine te bepalen :(

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Wij hebben de familyfix, toen wij hem kochten, was die andere er nog niet..

Ideaal ding voor de mc, je klinkt hem er met 1 hand op, geen geknungel met gordel en of hij wel goed zit..

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben de familyfix. We hebben bewust gekozen voor voorwaarts vervoeren trouwens, omdat ik zelf als kind altijd heel erg wagenziek was en ik het gezelliger vind als ze vooruit zitten.

13. Amelien

Amelien Bekend lid

4 apr 2013
    862
    2
    18
    NULL
    NULL
    Wij gaan ook voor de 2wayfix. Veiligheid voor alles.

Verschil met de familyfix is dat de vervolgstoel (2waypearl) er op 2 manieren op geklikt kan worden (voorwaarts en achterwaarts) zeker met het oog op de toekomst (verplicht achterwaarts vervoer tot 15 maanden) gaan wij voor deze basis, zodat we bij ern volgende kindje niet weer nieuw hoeven te kopen.

Als eerste stoel passen de cabriofix, de pebble en de pebble plus erop. Wij hebben gekozen voor de pebble aangezien ik de stoelverkleiner in de plus waardeloos vind. Als je kindje dasr na een paar maanden uit gegroeid is moet hij eruit. maar aangezien het 1 geheel is met de verkleiner ter ondersteuning van het hoofdje, haal je die er dus ook mee uit. Bij de pebble zijn dit 2 losse delen. De verkleiner kan eruit, het hoofddeel blijft zitten en kun je groter/kleiner maken.

14. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Ik snap die nieuwe auto niet?! Kan iemand dit uitleggen?

Zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik denk ik gaan voor de 2wayfix..

15. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    het isofix systeem klik je vast in de auto. er zitten dan twee hendeltjes tussen de banken in waar het in klikt. als je dit niet hebt kan je de isofix nog niet gebruiken zoals bedoelt. oudere auto's hebben dit niet standaard erin zitten (vanaf 2013, geloof ik, zijn auto's verplicht om isofix bevestigingspunten te hebben). wat bedoelt werd is dat je dan op ten duur wel een nieuwere auto nodig hebt voor de isofix omdat het bij oudere auto's niet kan worden vast geklikt. De nieuwe regelgeving 'verplicht' je dan een nieuwe auto te kopen

16. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Dat wil dus zeggen dat ik nu niet eens wat heb aan de 2wayfix? Onze auto is uit 2011..

17. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #17 Lisa1987, 25 feb 2015
    Laatst bewerkt: 25 feb 2015
    Als je geen auto hebt met isofix bevestigingen dan heb je aan beide systemen (zowel familyfix als 2wayfix) niks. Ze werken het veiligst met de isofix bevestiging, daarvoor zijn ze gemaakt. je gaat voorbij aan het nut (de veiligheid van de isofix basis) wanneer je geen isofix bevestigingen hebt in de auto. Volgens mij kan je met een van de eerste isofix basissen nog werken met gordels maar dan ga je het principe voorbij en kost het je alleen maar extra geld.

met de auto die je dan hebt kan je dan alleen gordels gebruiken of je zou moeten uitzoeken of je auto omgebouwd kan worden met isofix bevestigingen maar volgens mij kan dat niet meer naderhand

hier staat een uitleg over isofix en waar dat dan moet zitten in de auto met een plaatje: Vijf vragen over Isofix - ANWB

18. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    De meeste auto merken hebben al sinds 2006 een isofix systeem. Als je niet zeker weet of jouw auto dit systeem heeft kan je kijken op Maxi-Cosi autotypenlijst
    Ik zou overigens voor de 2way fix gaan, veiligheid voor alles. Een auto moet je veilig van A naar B brengen en is niet voor de gezelligheid dus om die reden zou ik nooit voorwaarts vervoeren als achterwaarts mogelijk is.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als je geen isofix in je auto heb niet... dat is het systeem waar alle andere systemen op gemonteerd dienen te worden, de familyfix e.d.

Er zit meestal ook een kleine labeltje ergens op je achterbank bij de zitten waar op staat isofix, dan weet je dus dat je isofix hebt.

Heb je geen isofix hoef je ook geen family of 2 way fix te kopen... want die kan je dan niet eens gebruiken..

Wil je dit wel gebruiken zul je een andere auto moeten kopen

20. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Mooi! Het kan dus wel in onze auto. Is me nooit opgevallen maar hij staat erbij in de lijst. Goed om te weten dit alles!

Deel Deze Pagina