Productie verhogen bij fulltime kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Quira, 28 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quira

Quira Lid

25 mei 2010
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundigen,

Vorige week is onze tweede dochter geboren. Net als bij onze eerste lukt het live borstvoeden niet goed vanwege erg vlakke tepels en een kindje met een ineffectieve drinktechniek. Ook voeden met een tepelhoedje geeft helaas geen oplossing. In de kraamweek heb ik een lactatiekundige mee laten kijken en ook zij zag de ineffectieve drinktechniek van onze dochter en adviseerde mij om te blijven kolven. Jammer, maar als dat de manier is waarop ik mijn dochter toch borstvoeding kan geven, doe ik dat graag.

Bij de eerste heb ik ook even fulltime gekolfd. Echter na 1,5 week kreeg ik een borstontsteking en verdween mijn productie als sneeuw voor de zon. Daarbij speelde ook (achteraf gezien) een ernstige koemelkallergie waardoor onze oudste de melk weigerde.

Nu heb ik een ander 'probleem': de jongste is een kleine schrokop. Ze geniet erg van de mama melk en ik moet alle zeilen bij zetten om voldoende te kolven. Op dit moment kolf ik zo'n 750 ml per dag: ik kolf minimaal om de drie uur overdag en 's nachts ongeveer om de vier uur (als mijn dochter ook wil drinken).

Omdat ik bang ben dat ik niet voldoende heb als ze straks weer wat meer wil drinken, ben ik op zoek naar tips om mijn productie te verhogen. Ik kolf nu met een medela symphony en ik kolf het beste op de 'snelle' stand. Op de 'langzame' stand produceer ik slechts een paar druppels. Op advies van de lactatiekundige pas ik borstcompressie toe, ook om borstontstekingen te voorkomen.

Wat kan ik het beste doen om de productie op te krikken? Vaker kolven? En welke stand van de kolf stimuleert mijn productie het beste?
    Ik hoor het graag!

Groet,
    Quira

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Quira

fijn dat je je kindje op deze manier borstvoeding kunt geven.
    Het meest effectief om je productie te verhogen is een extra keer kolven. Hoe vaker je aan je borsten vraagt hoe meer melk ze gaan maken!
    Daarnaast kun je je productie ondersteunen met het drinken van borstvoedingsthee (van Weleda, verkrijgbaar bij de Tuinen) en fenegriekcapsules ( ook bij de Tuinen).
    Een hogere stand is niet altijd handig, te hard kolven is ook niet goed, want pijnlijk en dat remt de productie weer.
    Als het lang duurt voor er melk komt als je start met kolven kan oxytocine neusspray helpen, verkijgbaar via je huisarts op recept.

Succes!

Mirjam

3. Quira

Quira Lid

25 mei 2010
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dankjewel! Ik ga er mee aan de slag!

Deel Deze Pagina