Huilen aan de borst en veel spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Merlijn, 17 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Beste Mirjam en Saskia,
    Ik heb al eens eerder een vraag aan jullie gesteld op dit forum, jullie hebben me toen heel goed geholpen. Fijn dat dit bestaat, deze vraagbaak in deze tijd!

Ik heb nu weer een vraagje aan jullie. Mijn zoontje van inmiddels 10,5 week oud krijgt nog steeds bv op verzoek, tot nog toe tot volle tevredenheid. Nu echter drinkt hij sinds een aantal daagjes af en toe onrustig aan de borst. Lang niet elke voeding hoor, bij het merendeel kan hij er wel van genieten. Maar soms zet hij zich halverwege de voeding af, rukt zich los van de tepel en zet het op een krijsen. Het lijkt alsof hij pijn heeft. Soms bij de linker, soms bij de rechter borst. Soms kan ik hem aanleggen en drinkt hij daarna rustig verder. Af en toe ook niet.
    Ik heb in zijn mondje gekeken en kan geen witte aanslag ontwaren die op candida/spruw kan lijken.
    Hij spuugt daarnaast ook best veel. Hij gaf al behoorlijk wat terug maar het lijkt toe te nemen.
    Daarnaast ook een periode gehad waarin hij veel groene luiers maakte. Nu heeft hij weer overwegend oranje luiers.
    Hij komt nog zo'n 7 tot 8 keer per dag.
    Hij groeit overigens goed, van 2790 gr bij geboorte (38 w 3 d) tot 4800 gr bij laatste CB controle (8 w)
    1. Wat kan het zijn?
    2. Graag jullie tips en adviezen?
    Alvast bedankt

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi

De frequentie van voeden is prima.

Er komen 2 dingen bij mij op.

1) Reflux. Dit past bij de onrust en het spugen. De onrust komt waarschijnlijk van het opkomen van maagzuur. Probeer hem eens rechtop te voeden en laat hem regelmatig boeren.

2) De groene poep is een teken dat je kleintje veel voormelk krijgt. oed 1 borst per voeding en laat deze "leeg" drinken, zodat hij ook de vettere achtermelk krijgt. Bied de andere borst alleen aan, als je kleintje niet tevreden is na 1 borst. Door veel voormelk kan je kleintje ook darmkrampjes krijgen.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina