Hallo, Ik geef mijn zoontje nu ruim 5 weken borstvoeding. Ik heb een week na de geboorte een zeer heftige ontsteking gehad in me rechterborst. Sinds ik weer uit het ziekenhuis ben daarvan heb ik het idee dat er in die borst minder melk geproduceerd wordt dan in de linker borst. Dit vermoed ik omdat hij aan rechts korter drinkt, de borst zelden vol voelt en na paar flinke teugen ook steeds los laat. Hij laat sowieso veel los omdat de melk volgens mij behoorlijk toeschiet (verslikt zich steeds enzo ), maar op gegeven moment blijft hij maar loslaten. Als ik hem vervolgens aan links aan leg gaat het veel beter. Die borst voelt na paar uur ook voller dan de andere en daar drinkt hij ook beter en langer. Kan het dat mijn linker borst meer voeding aanmaakt dan de rechter? En moet ik daar wat mee? Het gekke is dat diezelfde rechter borst, die zo soepel is geweest al die tijd vorige week wederom ontstoken was..
Mijn verhaal lijkt op jouw verhaal, ook na een week borstontstekingen rechts. Daarna had ik daar bijna geen productie meer, ook doordat m'n borst zo gezwollen was door de ontsteking dat hij niet meer goed kon aanhappen en een hele dag daar niet kon drinken, dus het kan goed dat dat door de ontstekingen is gekomen. Ik had totaal toen te weinig melk, dus ik heb er wel wat aan gedaan, namelijk hem altijd eerst rechts aangelegd en heel veel wisselen van borst per voeding zodat het goed gestimuleerd werd. Nu is het verschil een stuk kleiner geworden, maar nog steeds is rechts minder. Ook wordt mijn zoontje vaak onrustig rechts omdat hij echt moeite moet doen voor iedere slok nadat hij de toegeschoten melk op heeft. Als jouw zoontje rechts niet graag en niet lang drinkt wordt het misschien niet goed leeggedronken en kan je daardoor wel weer een ontsteking krijgen. En als hij rechts meer moeite moet doen dan links is het ook logisch dat hij liever links drinkt, dat doet de mijne ook. Je kan dan ook borstcompressie toepassen, dan gaat de melk makkelijker naar voren en raakt je borst leger waardoor de productie weer omhoog gaat. Maar als je totaal genoeg melk hebt, is het niet erg dat je rechts minder melk hebt, er zijn ook moeders die maar met 1 borst voeden. Dat kan je ook overwegen als je zoontje echt niet meer rechts wil drinken.
Ik heb bij alle drie de kinderen altijd links minder productie als rechts. Momenteel geef ik nog borstvoeding, 3 keer per dag. Sinds vorige wek heeft mijn zoontje bedacht dat links niet goed meer is en weigert deze borst stelselmatig. Rechts gaat hij heerlijk liggen drinken, de aap. Officieel is links nu dus echt klaar. Over een paar weken bouw ik rechts geleidelijk af.
Ik had bij Y veel melk rechts en maar een beetje links. De laatste weken heeft ze zelfs alleen nog maar uit de rechter borst gedronken. En op een of andere magische manier is het nu bij S precies andersom! Rechts kolf ik met moeite 40 cc en als hij live drinkt is hij er binnen 5 minuten mee klaar en links kolf ik met gemak 110 cc en hier verslikt hij zich ook regelmatig in de tsr. toch is hij soms ook tevreden met alleen rechts en bij het kolven ziet de melk van rechts er ook veel minder waterig uit. Ik leg hem snachts in elk geval altijd eerst rechts aan en kolf die kant ook langer.. Zolang hij tevreden is en groeit als een malle ben ik ook tevreden en zal het wel goed zijn..