onzeker over borstvoeding, kindje komt niet aan. over op kv?

Discussion in 'Borstvoeding' started by yoshi79, Jan 25, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    De titel zegt het al. Al 4 weken komt m'n kindje niet aan. Ze blijft hangen op 5,8 kilo (en is vandaag 20 weken)
    Ze is heel tevreden, blij en oogt gelukkig. Ze straalt..
    Maar bij de laatste voeding lijkt ze toch ontevreden. Net werd ze helemaal boos. Ik heb toen een flesje gegeven en ze dronk 60 cc. Na de borst..
    (ook zoiets: ik denk dat mijn tsr reflex niet (snel) komt. Ze laat dan huilend los, zonder dat ik haar heb horen 'klokken'.)

Wat moet ik nou doen? Is dit het moment om over te stappen op kv? Ik wil zo graag die 6 maanden vol maken, maar niet ten koste van haar...

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kunt het beste even contact opnemen met een lactatiekundige. Hier kun je er een zoeken. Ook mijn zoontje groeide niet goed toen hij nog jonger was. Ik heb een paar tips gehad van mijn lk en toen groeide hij weer als kool.
    Ik zou zeggen probeer het eens !

3. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    wat voor tips kreeg je dan?
    is het niet gewoon tijd om over te stappen op kv? ook al wil ik dat niet...
    maar ik wil dat zij zich lekker en tevreden voelt.
    ze wordt ook sinds 4 weken 's nachts wakker. drinkt dan wel goed en gaat vrijwel direct weer slapen.

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik had te veel melk en moest mijn borst 2x aanbieden. Wil niet zeggen dat dat bij jou gaat helpen hoor.
    Jouw melk ik altijd goed ! Dus als jij niet wilt stoppen dan gewoon even contact zoeken met een lk waarschijnlijk is jouw borstenmanagment (lees even topic: is moedermelk wel voedend, voor uitleg wat dat is) verkeerd.
    Als je dat veranderd dan groeit jouw dochtertje vast weer goed op jouw melk. En mijn zoontje komt ook nog regelmatig om een nachtvoeding/nachtvoedingen, hoort er gewoon bij. En als kindjes 's nachts wakker worden wil niet altijd zeggen dat ze honger hebben. Soms hebben ze ook gewoon mammahonger en willen ze daarom drinken. Je bent mischien weer werken en ze mist je overdag of ze heeft een nare droom gehad o.i.d, heel normaal allemaal. Dat ze snel weer gaat slapen is juist een teken dat ze heel tevreden is.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wat je in elk geval zou kunnen doen is borstcompressie. Hier vind je daar meer info over.

6. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    thanx. Ik doe dit zo af en toe al.
    Het gekke is, dat ze gewoon haar hoofd van mijn borst wegdraait.
    Ik denk trouwens wel dat ze merendeel voormelk krijgt in de avond. Er zijn dagen dat ze goed drinkt en op de dagen dat ze elke keer haar hoofd wegdraait heeft ze ook gekke luiers, groen en haar huidje reageert daar heftig op (rood). wanneer ze beter drinkt (langer) worden de luiers weer soort van geel.
    Maar ze wil gewoon niet lang aan 1 borst.
    En als ze dan wel goed aankomt, dan zou ik zeggen, oke. Maar nu komt ze gewoon niet meer aan en ik word er helemaal moe van. Moe van het piekeren, moe van de onzekerheid, moe van het vele aanleggen...

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Natuurlijk is het nog geen tijd om over te stappen op kv!
    Rond deze leeftijd is een dip in de groei en in je productie heel normaal.
    Je kunt daar wel wat aan doen: las een regelweekeindje in. Lekker rustig, samen in bed en in bad, veel huid-op-huidcontact, om de 2 uur aanleggen, bovenlijven ontbloot, lekker tegen elkaar aan.

Verder: heel kritisch naar het aanleggen kijken, vaak gaan kinderen na verloop van tijd wat slordiger drinken, waardoor ze minder binnen krijgen.

En: borstcompressie, dan krijgt je kindje sneller vette melk.

Je bent toch niet zwanger of onlangs met de pil begonnen? Of gaan roken?

8. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    maar duurt die dip dan ook zoveel weken?
    ik vind haar zo zielig...
    En ik heb al eens van die dagen ingelast. Lekker saampjes, veel aanleggen. Was heel gezellig, maar heeft uiteindelijk niets uitgehaald.

Ze drinkt wel slordiger, kijkt veel om haar heen, is snel afgeleid. Maar de eerste paar voedingen van de dag, drinkt ze wel goed. Ze drinkt dan lekker door. En laat gewoon los wanneer ze vol zit. Naar mate de dag vordert, laat ze steeds sneller los. En de laatste voeding is ze soms boos. Ik voel de melk ook gewoon niet toeschieten.
    Zucht, ik word gewoon gek van bezorgdheid en onzekerheid!

Ik ben om deze reden ook nog niet begonnen met de pil of met roken.
    Ook niet zwanger.

9. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Maar waarom is ze dan zielig? Want je eerste post zeg je:
    Dat zegt toch heel veel?

Heb je de bv-groeicurves op www.borstvoeding.com al eens ingevuld? Die zijn uitsluitend gebaseerd op bv-kindjes en geven een beter beeld.

10. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    dat zielig bedoel ik niet echt letterlijk, maar gewoon omdat ze niet groeit. En als ze ontevreden is, soms na de laatste voeding, dan vind ik haar wel echt zielig.
    Ze zit echt onderaan de curve. Op het CB zeiden ze dat ze minimaal 80 gram per week moet aankomen. Ahum, dat red ze dus niet. Ze komt gewoon helemaal niet aan!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In je eerste stuk schrijf je dat je tsr niet snel komt. Het zou kunnen zijn dat ze daar aan het einde van de dag last van heeft. Bij de huisarts kun je om syntocinon neusspray vragen, die de tsr opwekt.
    Even voor het aanleggen sprayen, voila!
    Meestal wordt het bij kolven gebruikt, maar bij voeden werkt het ook.

Naast borstcompressie, kun je ook wisselvoeden: na de 2e borst gewoon de eerste weer aanbieden en daarna de 2e weer. Op die manier worden je borsten extra gestimuleerd, en krijgt ze ook meer vette melk binnen.

12. Ook al groeien ze niet of weinig, dat is nog niet eens het grootste probleem. Maar je zegt dat ze vrolijk en tevreden is. Krijgt een kind echt te weinig binnen dan merk je dat echt wel. Heel veel wegdraaien van het hoofdje, overal op sabbelen en zuigen. Je kan bovenstaande tips opvolgen en idd even contact leggen met een lactatiedeskundige. Hier kreeg ik als tip van de lactatiedeskundige om de laatste voeding aan te vullen met een fles. Dit heeft geen gevolgen voor je productie als je eerst maar de borst aanbied. Je kan zo toch mooi nog een poos BV geven. Hoop dat je er wat aan hebt :)

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik blijf dit topic maar even meelezen denk ik

ik ben een tijdje terug begonen met de nuvaring.. en dat bleek ondanks wat de huisarts zei dus WEL heel slecht te zijn voor je produktie.

de eerste maand.. merkten wed aar niets van
    anne was gewoon in dr normale hummetje.
    ze huilde hele dagen aan 1 stuk.. maarja dat deed ze al vanaf dat ze een maand oud was.. dus dat doet dan ook geen belletjes rinkelen.
    en na de voeding was ze tevreden en blij (toch minstens een kwartier.. en dat is voor haar best lang)

maar toen kwam ik op het cb.. was ze niet "niet aangekomen" maar ze was zelfs 200gr afgevallen in een maand tijd.
    waar ze dus zo'n 600gr had moeten aankomen.. dat scheelde toch bijna een kg aldus de cb-arts.

dus voor de zekerheid een pakje kv gehaald.. geheel tegen mijn geloof in.. maarja die weegschaal zei ook wel iets natuurlijk.

en de dag erna.. sochtends.. (ik was nog niet begonnen met de kv.. ) was ineens de melk "op"!
    anne dronk zich rot.. maar er kwam geen druppel meer uit

je wil niet weten hoe je dan in de stress schiet...
    dus snel een fles gefabriekt.. want tja ze moet toch eten...

gelukkig ging het later op de dag wel weer beter.. maar ze bleef 30cc melk uit een flesje krijgen...

week later was ze echter maar 10gr gegroeid.. dus nog steeds veel te weinig
    nu zitten we op 60cc na elke voeding.. en ze groeit weer als vanouds

en merk ook dat langzaam maar zeker.. mn borstvoeding het ook gewoon weer beter gaat doen.
    al blijft ze stug de fles leegdrinken.
    het lijkt er een beetje op dat ze zelf gewoon niet stopt.. maar doordrinkt tot het op is.. willekeurig hoeveel in de fles zit.

enige probleem wat er nu nog is.. later op de dag als ze wat moeier word.. wil ze steeds slechter drinken.
    en als ze ECHT moe is wil ze weleens doodleuk de borst gewoon weigeren en net zo lang blijven schreeuwen tot ze een fles krijgt
    want ze weet dondersgoed dat die fles veeeel makkelijker is.

moraal van het verhaal.. ik ben er nog niet helemaal uit.
    maar ik weet wel een aantal dingen die ik nooit zal doen mocht ik een tweede krijgen.. en dat begint bij de nuvaring :)
    heb inmiddels een maand lang van minstens 1x per week wegen achter de rug (bijna 2 zelfs) en die cijfertjes zijn wel prettig
    en gister kreeg ik van het cb te horen dat ik zelf mocht weten of de volgende afspraak volgende maand is.. of pas over 2(!) maanden
    ik ging nog net niet zingend de deur uit :D
    ze was namelijk 95gr aangekomen in 5 dagen.. en dat zat dus dicht genoeg op de 100gr per week die ze als standaad houden
    en anne heeft altijd onderaan de curve gezeten.. dus daar maakten ze zich geen zorgen om.

ik blijf wel gewoon dapper even meelezen met dit topic.. wie weet komt er voor mij ook nog de gouden tip
    al weet ik niet zeker of ik nog terug durf te gaan naar 100% borstvoeding....
    daar is het vertrouwen een beetje te veel voor beschaamd de afgelopen tijd ben ik bang.

14. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    na de nodige inspanning is mijn productie naar mijn gevoel nog steeds niet opgekrikt.. Als ik haar 2 daagjes veel vaker aanleg, dan gaat het 1 dagje goed en dan wordt het alweer minder.
    Ik ben begonnen met kv te geven ná de bv. Eerst alleen de laatste voeding en nu ook zonet. Ze drinkt gewoon 100 cc weg, na de bv. Dan heb ik toch echt niet genoeg? Oh ja, als ze die 100 cc op heeft, zit ze nog na te happen (als een visje op het droge..)

Ze weegt overigens nog steeds hetzelfde, de uk!

15. Saskia78

Hmm dat had ik hier ook

geef nugewoon structureel een fles na

meestal 60cc

maar denk als ik dr 100 geef.. dat ze het ook wel lust
    want ze gaat gewoon door tot het op is

ze is wel tevreden na de fles tho.. dus tja

en soms als ze niet tevreden si gaat ze daarna ngo eventjes aan de borst en is et ineens wel goed :)
    (je zou toch denken dat die niet in 10 minuten weer gevuld is zegmaar)

16. Saskia78

krijg je van het cb geen advies trouwens?
    over dat niet-aankomen

advies over BV van het cb... tja daar ben ik achteraf minder vrolijk van geworden :)
    misshien eens een echte lactatiekundige bellen?
    die weet in ieder geval echt hoe het werkt

17. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    @ yoshi: ik weet niet echt of het wat zegt, dat ze zoveel nadrinkt. Aan de fles drinkt het zo makkelijk weg, dat sommige kindjes gewoon door blijven drinken ookal hebben ze genoeg. Mijn zoontje was er zo een. Hoeveel je er ook stopte, hij dronk het op... het was dus wel even puzzelen om te kijken hoevel hij nu precies nodig had.
    heb je al overwogen om een lk in te schakelen?

@ Saskia: je kunt ook wisselvoeden: niet 2 borsten geven maar 4, of 6 (of nog meer). Is ook een goede stimulans voor je productie!

18. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Die wisselvoedingen heb ik ook gegeven in het begin. Werkt idd super.

19. Saskia78

@stranger: mja ze wil gewoon niet meer op een gegeven moment :(
    dan gaat ze zich stijf als een plankje houden.. en no way dat er nog maar 1 druppel in komt.

dus ik ben bang dat het voorlopig gewoon deels fles blijft.
    en inderdaad.. ze stopt dan dus niet met drinken
    al doe je de fles nog zo vol...

dus zitten nu op 60cc
    en als ze daarna echt nog honger heeft krijgt ze er nog 30 bij.
    dat is meestal wel te merken aan het geluid dat ze produceert zegmaar :)

heeft ze nog honger na de fles is het moord en brand
    is enkel de fles leeg.. dan word ze wel boos maar is het over the minute dat je opstaat.
    en tegenwoordig helpt het om de lege fles even te showen.. kennelijk snapt ze dat :)

20. yoshi79

yoshi79 Lid

Jan 25, 2008
    55
    0
    0
    wisselvoeden, borstcompressie, om de 2 uur aanleggen... ik heb ze allemaal al gehad... pfffffff.... en als het nou langdurig zou helpen! :(

omdat Noa elke keer de 100 cc zo leegdronk, heb ik er gisteravond 150 cc van gemaakt, maar ze dronk 90 en had toen genoeg.
    Ik merk niet veel verschil, alleen dit: ze valt nu zonder protest in slaap. Zowel 's middags als 's avonds..

Ik heb besloten om de bv af te gaan bouwen. En dan zo lang mogelijk de ochtend en de avond voeding te blijven geven, als dat lukt.

Oh ja, het CB had advies gegeven over bv, namelijk: "laat haar de borst leegdrinken..." meer had ze niet te zeggen.. :(

Share This Page