Fybromyalgie en zwanger worden/zijn

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Love1990, 25 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Na jaren lang zoeken is er vandaag eindelijk een diagnose gesteld, fybromyalgie.

Zijn er hier dames die ervaring hebben met fybromyalgie en zwanger worden/zijn? Zijn de klachten erger geworden in je zwangerschap ?
    En hoe zit het met pijnstilling?

2. Dreamchild

Dreamchild Bekend lid

19 mei 2013
    518
    0
    0
    Zuid- Holland
    Ik heb fibromyalgie en de diagnose heb ik een paar weken na mijn zwangerschap gekregen. Maar de klachten waren er al een aantal jaar.

In de zwangerschap ging het juist veel beter en had er minder last van!!!

Als je wilt, mag je me een pb sturen hoor, als je meer informatie wilt! Fibromyalgie is niet leuk om te hebben. Ze geven al snel aan "dat het tussen de oren zit" maar nu hebben ze gevonden dat het een lichamelijke oorzaak heeft. Nu zijn wij bezig voor een tweede!

3. Love1990

Fijn om een positief verhaal te horen! Mijn klachten bestaan ook al een paar jaar.. En na veel onderzoeken nu toch eindelijk een diagnose! Ik heb volgende week een afspraak om te kijken wat het verder behandelplan gaat worden, dan worden al mijn vragen waarschijnlijk ook wel beantwoord maar ben toch wel nieuwsgierig naar de verhalen van de dames hier!

Gebruik jij ook medicatie tegen de pijn?

4. nurrie09

nurrie09 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.292
    28
    48
    NULL
    overrijssel
    Ik heb ook fybromylagie , hoe je het ook schrijft gekregen op ke 21 ste , en ben nu 34 , neem de afgelopen maanden geen medicatie meer omdat we kindje willen .

5. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Hey hallo daar! Hypermobiliteit en fibromyalgie hierzo :)
    Heel mijn leven pijn gehad, dokters en fysiotherapeuten bezocht en er werd altijd maar gezegd dat ik ermee moest leren leven - tot ik vorig jaar ineens op bed kwam te liggen, omdat mijn lichaam het helemaal zat was dat ik niet naar dr luisterde, hihi... Ik heb 4 maanden op bed gelegen en sinds ik precies weet wat ik heb (dankzij reumatoloog), kon ik er iets aan gaan doen! Ik ben heel veel gaan sporten (van veel in 1zelfde houding zitten krijg ik last) en bewegen en voel me nu eindelijk zo goed als 'normaal'! Ook krijg ik triggerpointtherapy (dryneedling) en dit is suuuuper <3 :)

Ben benieuwd of ik tijdens mijn toekomstige zwangerschap klachten ga krijgen, van sommige mensen hoor ik dat ze zich super voelen tijdens zwangerschap en andere mensen juist het tegenovergestelde. Het is afwachten :p ik zie het wel! Als het zo is, dan is het maar zo ^^ we willen heel graag een kindje <3

6. Dreamchild

Dreamchild Bekend lid

19 mei 2013
    518
    0
    0
    Zuid- Holland
    Ik gebruikte medicatie, maar daar ben ik mee gestopt vanwege de kinderwens. Dan maar de pijnen even voor lief nemen. Maar het is er ook niet elke dag, dus de goeie dagen neem ik het er van!

7. Love1990

Ik ben inderdaad ook al gestopt met al mijn medicijnen, gelukkig werk ik op dit moment niet want zonder pijnstilling is het bijna onmogelijk om te werken.

Dry needling is mijn fysio een tijdje geleden al mee begonnen, en daar voel ik me redelijk goed bij. De klachten worden in ieder geval niet erger.

Voor de meiden die al eens bevallen zijn: zijn de klachten nadien ook erger geworden? Gelijk gebleven of verminder?

8. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Ik heb fibromyalgie en 5 jaar geleden bevallen van een zoon. Ik had toen al fibromyalgie. Nu willen we graag voor een tweede gaan.

9. Love1990

@sterre: hoe ging het tijdens en na de zwangerschap met jou klachten?

10. Love1990

Nog meer dames met ervaringen?

11. Dinges1989

Dinges1989 Fanatiek lid

4 mei 2012
    1.478
    0
    0
    Gehandicaptenzorg
    West-friesland
    Hypermobiliteit en fibromyalgie hier :) jaren lang last en vast gesteld op mijn 22ste, ben nu 24.
    Medicatie mag je tijdens de zwangerschap niet meer gebruiken.. Mocht naproxen gebruiken tot 4dagen voor nod van de ha.
    Klachten zijn verminderd tot weg gegaan nu ik zwanger ben :D

12. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    @dinges1989

Haha echt precies hetzelfde als ik, hypermobiliteit en fibromyalgie en op mijn 22e pas vasgesteld na jaaarenlang last :D.

Ik zit overigens niet aan de medicatie :)

En ik ben zo blij voor je!!! Ik hoop dat ik hetzelfde ga meemaken, een heerlijke pijnloze zwangerschap zou wel heeel fijn zijn ^^

En natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap :)

13. Love1990

Bij mij is het dus vastgesteld op mijn 23ste, ook al jaren klachten. Ik gebruik op dit moment geen medicatie i.v.m met kinderwens maar ga toch even informeren wat ik eventueel mag gebruiken.
    Normaal slik ik 4 x daags 600 Mg ibuprofen maar ik geloof dat dat absoluut niet samen gaat met een zwangerschap.

@ dinges, gefeliciteerd met je zwangerschap. wat fijn dat je nu weinig tot geen last heb. Ik hoop dat dat bij mij ook het geval gaat zijn :D.

14. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Hier hypermobiliteit. Al heel veel jaren klachten vanaf mn 20e ofzo.
    Nu bijna 30. Verschillende therapieën gehad. Nu weer begonnen met sporten

Ik had tijdens de zwangerschap erg veel last vd bekken. Kreeg later ook BI.
    Ook bleef ik erg last houden van mn rug. Heb eerder moeten stoppen met werken.
    Eigenlijk rolstoel etc moeten gebruiken maar ik was te eigenwijs.
    Had idd ook gehoord dat klachten tijdens zwangerschap minder zouden zijn en daar had ik erg op gehoopt maar helaas.
    Door de klachten was mijn zwangerschap echt geen tijd van genieten helaas

15. Julli

Julli Niet meer actief

Ik heb ook fibromyalgie.
    En inderdaad elke dag pijn.
    Ik ben nu net zwanger maar merk nog geen verschil. Volgens mij verdwijnen ook niet bij iedereen de klachten bij zwangerschap. Maar ik hou hoop. Zelf heb ik drie maanden gerevalideerd en daar heb ik heel veel aan gehad. Het uitgangspunt is dan accepteren, bewegen en leren omgaan met. Inprincipe ben je daarna medicatie vrij. Niet dat de pijn dan weg is maar je ervaart het anders en de pijn is door een aangepaste levensstijl wel minder.

Daarnaast heb ik mijn voeding aangepast. Dit werd overigens niet ondersteund door het revalidatiecentrum. Ik merk hiermee een groot verschil in vermoeidheid en daar ben ik erg blij mee!

Als je vragen hebt mag je altijd een pb zenden. Succes!

Deel Deze Pagina