Na een uurtje slapen alweer wakker...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Alexandra1988, 9 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    Wie herkent dit probleem of heeft tips?
    Na de fles leg ik mijn zoontje wakker in zijn bed, de ene keer valt hij als een blok in slaap en de andere keer huilt hij even en valt dan in slaap.

Maar de laatste dagen wordt hij na ongeveer een uurtje slapen weer wakker en begint dat echt te huilen.
    Als ik hem dan mee naar onder neem en in de box leg of in de wipper voor de tv is hij tevreden...
    Maar dan na een 2 uurtjes wordt hij weer moe en begint enorm te vechten tegen de moeheid (huilen, huilen, huilen).
    Hij wordt dan alleen rustig als ik met hem ga lopen en valt dan ook alleen op die manier in slaap, als ik dit niet doe (heb het eens uitgeprobeerd) blijft hij vechten en gaat hysterisch huilen!!!

Maar wat is het beste, wat vinden jullie?
    Toch huilen laten als hij in bed ligt in de hoop dat hij weer in slaap valt of toch mee naar onder nemen?
    En wat als hij onder is en zo ligt te vechten?

2. Nonja

Nonja Fanatiek lid

12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Hai! Ik heb hier precies hetzelfde probleem. Zoonlief slaapt een uurtje en is dan wakker, ik krijg hem dan ook niet meer in slaap. Leg hem dan meestal in de box of de wipstoel en daar vermaakt hij zich wel eventjes. Je ziet aan heel zn koppie dat hij moe is maar slapen ho maar! Bij de daaropvolgende fles is hij zoo moe en vecht tegen zn slaap en wordt huilerig. Ik word er zelf ook wel een beetje moedeloos van, een uurtje rust in huis is soms niet genoeg om wat huishoudelijke taken te doen..
    De oplossing heb ik dus niet voor je. Ik ga vanmiddag naar een osteopaat, want ik wil graag weten of het ergens aan ligt. Sterkte ermee!

3. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    @ Nonja:
    Ja.. ik had net mijn man aan de telefoon en had het er even over.
    Ik was me aan het bedenken of ik soms iets fout doe?

Ik leg hem 10 minuutjes na de fles in bed, maar kan ik hem soms niet beter beneden houden totdat hij echt moe wordt en dan pas in bed leggen? Ik weet het niet... ga dat denk ik wel eens uitproberen...

Heb mijn zoontje net de fles gegeven en was nu inderdaad zo moe, ligt als een blok te slapen in de box... maarja, voor hoelang weer?

Zou je me iets willen laten weten als je bij de osteopaat bent geweest, ben ik wel benieuw naar!!!

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Hier hetzelfde sinds een week of 2. Mijn zoontje is ruim 4 maanden. Zolang hij niet huilt (of een beetje) laat ik hem in bed liggen. Desnoods nog een keer een speentje geven. Maar het heeft nog niet mogen baten. Nu ik dit typ is hij ook al wakker geworden na 45 minuutjes. Hij zal weer even opnieuw moeten leren na die eerste slaapcyclus weer in slaap te vallen. Ik weet nog van mijn dochter dat zij ook van die fases had.

5. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    Ik typte net ook te vlug haha! Meneer zit alweer klaar wakker in de wipper!
    Eens afwachten nu maar of hij moe wordt en ik hem dan alsnog in bedje kan leggen, want dat heeft nu totaal geen nut!

Wat bedoel je met na die eerste slaapcyclus? Dat als hij wakker is geworden, hij toch weer in slaap zal moeten vallen of hoe?

Mijn zoontje gaat echt hysterisch huilen als ik hem dan in bedje laat liggen... tsja...

Oja, en in een speentje heeft hij nooit interesse getoond!
    Hij wilde altijd op onze pink sabbelen en heeft nu zijn eigen handjes ontdekt!

6. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Heel herkenbaar. ik heb precies hetzelfde gehad en heb even voor je opgezocht. Bij mij was het ook exact zoals onder omschreven.

Hij komt nu in zijn sprongetje dat kan beginnen in week 14 en kan duren tot week 22. Maar wees niet bang het hoeft niet zo lang te duren. Ik weet niet of je het boek hebt oei ik groei maar daar staat het uitgebreid in omschreven. ik had het boek ook niet en ik kon het op internet niet echt vinden. dus heb hem uiteindelijk toch aangeschaft. En dan wordt wel heel veel duidelijk

even samengevat
    het is de sprong van 19 weken. je baby voelt dit sprongetje al eerder aankomen. Rond week 15 (14-17 wkn) wordt hij hangerig. Hij voelt dan al dat zijn ontwikkeling een sprongetje maakt. zijn wereld verandert en weet niet hoe hij daarmee om moet gaan. hij ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt weer dingen die nieuw zijn. Hij is van slag. hij moet alles rustig tot zich door laten dringen.hij moet alle nieuwe indrukken rsutig verwerken. hij wil dichter bij zijn moeder zijn. hij wil terug naar mama. Vanaf deze leeftijd duren de hengerige periodes langer dan voorheen. Deze keer duurt het meestal 5 weken.
    kenmerken:
    - huilt meer
    - slaapt slechter
    - vraagt meer aandacht
    - kan eenkennig zijn
    - wil niet dat je lichaamscontact verbreekt
    - sterk wisseld humeur
    - eet slechter
    - zuigt vaker op duim of speen

wat veel wordt geadviseerd is. veel liefde en troost geven tijdens deze periode. Ze hebben hulp nodig bij het verwerken van alle indrukken.

Dit heb ik de periode ook gedaan. hij wilde vaak rond 5 uur zijn bed niet meer in en alleen tegen mij aanliggen in bed.
    hier ben ik wel weer mee gestopt na week 24. ik wil niet dat hij eraan gaat wennen. Na deze periode veranderde het vanzelf. Het wakker worden en huilen bleef wel aan. Toen heb ik hem wat vaker laten huilen en dat werkt nu. Hij slaapt nu weer in eigen bed en goed. Hij wordt wel eens wakker, maar dat is normaal. Dan krijgt hij een aai over zijn bol of we geven een hem even een troostknuffel en dan slaapt hij weer door.

Maar de periode waar jij het over hebt hebben ze echt de aandacht nodig. Lekker van genieten en veel knuffelen.

7. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Herkenbaar! mijn dochtertje heeft dit ook in periodes. Ook periode gehad van bijna niet slapen en als ze sliep na 45 min. wakker. 45 min is 1 slaapcyclus, dan gaan ze over in de volgende, maar sommige kindjes worden dan net te wakker en dan lukt het niet meer.
    De kinderarts zei dat ik dat moest doorbreken door te laten huilen. Nou dit heb ik 10 minuten geprobeerd en dit werkte niet.
    Uiteindelijk pakte ze het van zelf weer op. Na een slaapje van 45 minuten kan ze trouwens niet heel lang wakker blijven omdat ze eigenlijk niet uitgeslapen is.
    Ik denk dat jij je kindje met 2 uur echt te lang ophoudt en hij dan te oververmoeid is om zelfstandig in slaap te vallen. |Rond de 2 maanden kunnen ze max per keer 75 min. op zijn, rond 12 weken max 1.5 uur.
    Misschien het proberen waard? Als ze namelijk te moe zijn slapen ze vaak ook korter.

8. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
  9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Komt heel veel voor volgens onze kinderarts.
    Hier was het dus ook zo. Nu sinds een week of 3 weer over, nu slaapt ze gerust 2 tot 3 uur.
    Maar ze heeft een hele lange tijd 3 x 3 kwartier geslapen per dag.
    Ik zou gewoon in dit ritme mee gaan en niet laten huilen, lijkt me nergens voor nodig. Als hij wakker is na dat uurtje slaap is het toch goed?

10. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    @Hansje123:

Wat denk jij dan wat je het beste kan doen?
    Na de fles in de wipper (box wilt hij niet) totdat hij moe is en dan in bedje leggen of meteen na de fles?

Mijn zoontje dronk de fles inderdaad slechter leeg, heb hem nu op 4 voedingen over laten gaan iom het CB, want nu er 5 uur tussen de voedingen zit, drinkt hij de fles weer goed!

Overdag slaapt hij slecht, zoals ik al omschreef, maar het 's nachts slaapt hij weer prima! Van 22.30uur tot een 7 a 8 uur!

@Leonizzie:
    Als hij na een uurtje slapen weer wakker wordt, laat ik hem altijd even huilen om te kijken of hij weer in slaap valt, maar hij gaat dan zo hysterisch huilen, dat heeft ook geen doel en valt hij dus ook niet in slaap...
    Als ik hem dan uiteindelijk onder in de wipper heb zitten, is hij heel tevreden en ook klaarwakker, hij "speelt" dan met de boog die aan de wipper zit en speelt met zijn slabbertje..
    Maar na die ongeveer 2 uurtjes wat ik zei wordt hij pas weer moe, wat kan ik dan het best doen volgens jou?
    Als hij in die tussentijd niet moe ik, heeft het toch geen nut om hem in bed te leggen?
    Als hij dan de volgende fles heeft gehad, slaapt hij beter (nouja, dat is ook de een voor de andere keer!)

11. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    ik denk dat leonizzie wel gelijk heeft met dat 2 uur ophouden te lang is. Dan is je kindje veel te moe en dan hebben ze erg veelmoeite om nog goed te slapen. Probeer ze te knuffelen en aandacht te geven, macht best even naar beneden nemen of in je bed, maar niet te lang en niet teveel afleiding als tv of spelen. Vooral lichaamlijk en knuffeltijd. en daarna gewoon weer proberen. Het is vermoeiend, maar door die 2 uur en eventuele speeltjes of tv worden ze veel te moe. en hebben ze te druk en teveel indrukken gehad, waardoor ze weer niet kunnen slapen.

Het laten huilen hefet rond deze leeftijd nog geen zin. Ook omdat het een sprongetje is dat ze moeten verwerken.

Ikzelf heb wel vorige week de methode toegepast alleen dat wel langer dan 10 minuten laten huilen. dit heeft bij ons geholpen. Maar hij is inmiddels 6 maanden. Hier is veel discussie over onstaan op het forum met voor en tegenstanders, dus ik zal het daar niet meer over beginnen. Maar ik kan het je nu ook nog zeker niet aanraden, dat is veel te vroeg. Met mijn verhaal hiervoor van het sprongetje en dit verhaal hoop ik dat je er over een paar weekjes vanaf bent. succes

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vraag me eigenlijk af wat het probleem nu is?

Hij slaapt een uurtje en is daarna vrolijk, dus wat is het probleem? Waarom kun je niet gewoon zijn ritme hierin volgen?

13. regi

regi Fanatiek lid

23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    ik weet niet of je dat al doet maar je kunt hem het beste na de fles ff laten spelen box wipper en als hij moe word in z`n bed leggen als hij dan wakker word in bed proberen te troosten (speentje) of ff oppakken en weer neer leggen als hij rustig is maar mee naar beneden nemen zou ik echt als laatste doen. succes

14. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16

15. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    ha ha inderdaad ik heb je eerste item eens teruggelezen en met de dingen die ik heb opgeschreven. Kort samengevat:

Het is heel normaal dat hij even wakker wordt rond deze periode en dat hij een knuffel wil. Maar hij slaapt goed.

niets aan de hand zou ik ook zeggen. Lekker die knuffel geven en laten slapen. hebben ze nodig rond dit sprongetje

succes je doet het hartstikke goed

16. regi

regi Fanatiek lid

23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    die snpa ik ff niet hansje een kind in bed leggen na de fles terwijl het nog ligt te glimlachen en wil spelen, volgens mij slapen ze dan juist zeker niet, als een kindje moe begint te worden dan leg je het toch ook wakker in bed en slaapt dan prima. ook niet altijd maar meestal wel.

17. Bella

Bella Actief lid

31 jan 2006
    367
    0
    0
    Hier ook een dame die na 3 kwartier wakker wordt. Ze slaapt 3 slaapjes van 3 kwartier (soms een uurtje) Heeeeel af en toe slaapt ze het middagslaapje wat langer. Dan ga ik meteen boven kijken of ze in orde is (ben ik niet gewend ;))
    De dag vind ik altijd wel lang zo. Ze slaapt van 9 tot kwart voor 10 en dan half 11 de fles en dan van half 12 tot kwart over 12/ half 1 en dan heeel soms iets langer. Daarna van half 4 tot 4 uur (kwart over 4) Alleen de stukken die dan tussen de voeding zitten zijn soms zo lang voor haar. Dan in de box en dan de wipstoel, ik heb ook zo''n schommel van fisher Price, ideaal, dan heb ik nog een ding waar ik haar in kan doen want telkens op de arm word zo zwaar en ik heb ook nog een zoontje van 3 jaar. Soms ga ik na het slaapje van s'middags weg, dan valt ze nog in de auto in slaap of in de kinderwagen, dan slaapt ze toch wat langer, en ik merk dat ze er veel vrolijker onder is. Thuis lukt het me niet om haar langer is slaap te houden.

Ik hoop zo dat dit nog een beetje bijtrekt.... en dat het inderdaad een spronggetje is..

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik bedoelde meer, wat is er mis met het kijken naar je kind?
    In bed leggen als het moe is dus en niet als het nog lekker ligt te spelen. En uit bed halen als het wakker is en kalar is om te spelen?

19. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    @Duchess:
    Het is zeker geen probleem om dat ritme te volgen, absoluut niet!
    Maar ik vond het gewoon vreemd dat hij opeens zo weinig sliep, dat was ik niet gewend, tussen elke fles sliep hij normaal 2-4 uur!

Ik begon me gewoon af te vragen of dit niet "slecht" is voor zo'n klein mupje van 3,5 maand, zo weinig slaap overdag!

Hij heeft net de fles gehad om 12 uur en tot 12.40 uur in de wipper gelegen!
    Nu ligt hij in zijn bedje, hoor het afentoe wat "mopperen", dus ben aan het wachten of hij wel of niet in slaap gaat vallen.

Het CB zei me, dat als hij tussen de fles niet wilt slapen, ik hem gerust in de box kon laten of in de wipper, maarja, vroeg me af of dat wel helemaal het juiste is...

20. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja, is normaal. Dus volg lekker zijn ritme zou ik zeggen.
    Het komt echt heel veel voor rond die leeftijd.
    Mijn kinderarts zei dat het o.a. te maken heeft met dat ze de wereld meer gaan ontdekken en dus niet de tijd nemen om te rusten. Het is niet slecht voor ze want ze komen wel aan genoeg slaap.

Mijn dochter sliep bijv 3 x 3 kwartier-1 uur per dag. Nu slaapt ze 1 x 2 uur en 1 x 1 uur, of 1 x 3 uur. Ze komt dus aan dezelfde uren slaap.

Deel Deze Pagina