zhuis en eerste moment na bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ann77, 5 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    iemand ervaring met hoe je ervoor kunt zorgen dat je in het ziekenhuis je kindje zsm bij je krijgt en je huid/huid contact hebt? ik lees dat dit bevordelijk is voor de band en borstvoeding en zou het zelf graag willen... heeft iemand ervaring met ziekenhuisbevallingen en hoe ging het?

2. Mups

Mups Bekend lid

9 jan 2012
    626
    0
    16
    Brabant
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen omdat mijn bevalling ingeleid moest worden (was 2 weken overtijd).
    Mijn ervaring is dat hier in het ziekenhuis goed rekening werd gehouden met mijn wensen.
    Ik wilde ook huid-op-huid contact direct na de bevalling i.v.m. de borstvoeding. Ik had een bevallingsplan gemaakt en al mijn wensen daar in gezet. Bijvoorbeeld ook niet direct afnavelen maar wachten tot de navelstreng is uitgeklopt. In het ziekenhuis waar ik ben bevallen werd er heel goed geluisterd naar mijn wensen en alle punten die ik in mijn bevallingsplan had gezet.

Ik wil je dan ook aanraden om al je wensen in een bevallingsplan te zetten en dit te bespreken in het ziekenhuis.

3. JustSanne

JustSanne Actief lid

8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    Ik kreeg de kleine direct na de bevalling ook huid op huid...na een kwartiertje werd ze even meegenomen om te wegen enzo en daarna werd ze weer op m'n borst gelegd en aangelegd voor de eerste borstvoeding. Ik had van te voren niks afgesproken, maar zou het zeker kenbaar maken =)

4. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Hoe gaat dit als je geen bv wil gaan geven?

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bij elke zh een standaart procedure dat je baby op je buik krijg met bv of zonder. Minst baby gezond: niet dan wordt ie eerst door arts onderzocht. Minst je ben bij bewust: niet dat wordt je baby op blote borst van je man gelegt

Is bij he zh andere protocol dan zeg duidelijk in je geboorte plan wat je wil

6. Dronty

Dronty Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Toen de kleine was geboren kreeg ik hem gelijk op mijn buik/borst gelegd.

7. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    RoAn, als je geen borstvoeding wil geven dan zeg je dat toch? En dan moeten ze t kindje gewoon niet aanleggen. Klaar.

Zonder oordeel, maar puur uit interesse: waarom wil je geen borstvoeding geven? Want ik hoor alleen maar mensen over 'tis beter, wel doen... etc' dat de optie 'niet doen' eigenlijk nooit langskomt.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Thauma: de meeste reden zijn borstvergroting/verkleining of bang dat je borsten afzakken. Of te drukke ban of moeders die willen het samen met man doen of moeders die willen doorslapen snachts.
    Reden genoeg en keuze van iedereen...

Ik ga het wel doen en ba 4-6 weken veel afpompen en invriezen omdat ik tennis wedstrijden ga spelen en moet mijn man het overnemen.. Over borsten maak ik zich geen zorgen en voor baby is heel goed eerst bv geven daar heb ik van alles over...

Een kennis van mij van 45 jaar niet gegeven omdat ze het met man wilde delen maar baby was super dub en na 6 maanden blijft super dune baby... Weer ik niet ik keuze van elk moeder maar niet de mijne!

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Nou hier ook geen bv gegeven hoor en de redenen die jij noemt gaan hier niet op! En nog iets; mijn zoon was 8pond, eet goed,drinkt goed, groeit goed en sliep vanaf 4 weken door. Daarnaast altijd vrolijk en nooit ziek.
    Nu nog een makkelijk kind.

Laat mensen zelf bepalen wat ze doen zonder er een oordeel over te hebben!

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Piccolina, afgezien van het feit dat de vraag niet aan jou was gericht, vind ik je wel heel kort door de bocht hier!
    Hangende borsten? Door willen slapen?
    Sorry, maar er zijn echt een heleboel meer steekhoudende argumenten om geen borstvoeding te geven!!!
    Wat dacht je van medicatie slikken die niet samen kan met borstvoeding of een ervaring bij een eerder kind waar de borstvoeding niet goed is gegaan en zoveel stress heeft gegeven dat je dat niet nog een keer wilt?

Ja, borstvoeding is misschien 'het beste' en dan met name de eerste melk waar nog heel veel antistoffen in zitten. Maar baby'tjes worden heel goed groot van kunstmelk hoor! Het is jammer voor die kennis, maar waarschijnlijk heeft haar dunne baby helemaal niets met wel of niet borstvoeding te maken!

On topic: Volgens mij hebben de meeste ziekenhuizen inmiddels wel als standaard beleid om het kind gelijk op de borst te leggen en indien wenselijk aan te leggen. Helaas bij ons niet mogelijk omdat het door zuurstoftekort niet goed ging met onze kleine uk en ze gelijk onderzocht moest worden.
    Als je bang bent dat ze het toch niet doen, dan zou ik het gewoon nog even aangeven tijdens het puffen ;)
    Komt vast goed!

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    haha nou idd zeg, vind het nogal kletspraat om eerlijk te zijn. Er zijn nog tig andere redenen. En hoe je zo makkelijk praat over 'afpompen' dat is ook niet altijd een succes hoor met kleine baby's. Overigens is mijn derde die als enige geen bv heeft gehad juist de zwaarste, maar dat terzijde :p. En moest gewoon opstaan hoor s'nachts, kind moet ook gewoon een fles hebben s'nachts.

12. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Ik ben elke keer bevallen in het ziekenhuis en bij mij legden ze de baby meteen op mijn borst zodra ze eruit waren.
    Ik heb ook geen bv gegeven maar heb gewoon elke keer mijn kindje meteen nadat ze eruit waren bij me gekregen.
    Geloof dat ze dat altijd doen mits er complicaties oid zijn en er direct na geboorte nader onderzoek is.
    En geef het voor de zekerheid ook door dat je na geboorte de baby direct bij je wilt hebben.
    Niks is mooier dan het moment dat je kindje nog warm en glibberig bij je word gelegd.
    Ik vond het steeds een geweldig heerlijk moment!

13. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Gewoon hetzelfde, heerlijk je kindje bij, voor jullie allebei het fijnste, alleen ga je dan uiteraard niet aanleggen.

TS: Het is geloof ik wel standaard dat je je kindje bij je krijgt, als er geen medische reden is om je kindje -of jou natuurlijk- meteen mee te nemen/te onderzoeken. Maar het is altijd goed om het van te voren te bespreken, ook om te vragen wat in het geval van bv complicaties het protocol is. Ik kreeg na mijn keizersnede mijn kindje pas later bij me, maar in steeds meer ziekenhuizen kan het ook dan meteen.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.047
    2.186
    113
    Brabant
    Jee wat een rare reactie over de bv..

Maar goed. Hier 2 x in het zkh bevallen, waarbij de 2e niet fijn ter wereld kwam. Maar toch heb ik ze allebei bloot op bloot gehad. De zuster schoof mijn shirt omhoog en de tweede heb ik zelf aangepakt.
    Bv weet ik niet precies meer, maar dat was vrij snel inderdaad.

Bij de tweede was er al bloed geprikt en de uitslag binnen voordat de navelstreng was doorgeknipt. Bizar snel eigenlijk.

Dit keer laten we de navelstreng uitkloppen en wil ik het zelf voelen.

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Joh zeg haha
    Mij maakt het absoluut niet uit of iemand bv geeft of niet en welke redenen ook: ik noemde maar een paar.
    Zoals ik zei is een keuze van elke moeder en of ze kiest voor fv of bv maakt mij echt geen reet uit hoor.

Ook of afpompen lukt of niet ik zie het wel als niet dan geef ik fleesvoeding.

Haha rare reacties haha
    Zal aal hormonnen liggen :)

16. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Hier kreeg ik hem meteen toen hij geboren was, bij me gelegd. En daar heeft hij zeker 2 uur gelegen voordat ze hem gingen wegen en onderzoeken e.d. Ze hebben hem aangekleed toen en weer bij me gelegd en toen een flesje klaargemaakt. Hij is niet meer uit mijn buurt geweest vanaf de geboorte.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben twee keer in het ZH bevallen (twee verschillende, 1 NL en 1 Duits) en bij beide kreeg ik zonder vragen het kindje zo op de borst gelegd.
    De oudste kwam met vacuumpomp en knip, maar had een dusdanig zuigreflex dat ze eerst aan de borst ging, moeders werd gehecht en pas daarna werd ze gecontroleerd ;)
    De jongste heb ik zelf tussen mn benen vandaan gepakt en navelstrengbloed is zeer snel gecheckt (zwangerschapssuiker), daarna kleine gecontroleerd, toen aangelegd en in de tussentijd werd ik gecheckt en gehecht.
    Bij beide BV gegeven.

En het bloot/bloot contact is niet alleen goed voor de BV, maar juist ook voor de binding tussen moeder en kind.

18. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Check van tevoren even of het ziekenhuis waar je gaat bevallen een borstvoedingsvriendelijk protocol heeft, dan zullen ze al die dingen vanzelf al doen. Sowieso kan het geen kwaad om het van tevoren te bespreken en ene globaal plan op papier te zetten. Natuurlijk kun je niet alles plannen (hoewel, ik wel een beetje, want ik had ene inleiding ;)), maar dit soort "vuistregels" kun je er wel in zetten:

Als de bevalling goed gaat en er geen reden is tot medische zorgen wil ik:
    - kindje direct bloot op mijn blote borst
    - direct (proberen) aan te leggen of kindje zelf naar de tepel laten zoeken
    - wanneer ik naar de ok moet wil ik dat mijn man/partner huid op huid buidelt met ons kindje
    - bijvoeden met kunstvoeding mag alleen na overleg met ons
    - wanneer kindje toch medisch onderzocht moet worden gaat man/partner altijd mee.

Op die manier geef je de bv de meeste kans van slagen. :) In mijn ervaring is het als alles goed gaat tegenwoordig wel gebruikelijk om je kindje meteen lekker bij je (aan) te leggen en pas na een tijdje te wegen enzo.

19. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik ben in 2010 in het ziekenhuis bevallen en mijn dochter werd meteen bij mij op mijn borst gelegd. En kort erop is ze ook aangelegd voor de borstvoeding. Echt een hele goede ervaring wat dat betreft. Heb haar eerst best lang bij me gehad en daarna moest ze voor controle naar de kinderarts en moest ik plassen en douchen. Al met al heb ik er een goede ervaring mee. Dit was trouwens in het radboud in Nijmegen.

Oh en of het helpt wat betreft slagen van borstvoeding weet ik niet, bij mij is de borstvoeding helaas later alsnog mislukt.

20. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83

Zolang als ik me kan herinneren, heb ik een aversie gehad tegen het idee bv te moeten geven. Het voelt gewoon niet goed. Daarnaast wil ik niet de enige zijn die verantwoordelijk is voor het voeden van onze dochter. Tenslotte ken ik teveel verhalen van vriendinnen en zus bij wie bv geven een regelrechte lijdensweg was; kwam niet goed op gang, deed zeer, melk kwalitatief niet goed genoeg zodat kindje niet voldoende binnen kreeg en moeders die er zelf qua energielevel aan onderdoor gingen. Ik vind deze 9 maanden al zwaar genoeg, wil mijn lijf straks gewoon weer terug. Daarom dus ;)

Deel Deze Pagina