Verschil inleiden en gewone bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door tulp123, 13 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulp123

    tulp123 Bekend lid

    7 feb 2013
    578
    281
    63
    Ik ben benieuwd of er dames zijn die gewoon bevallen zijn en een keer zijn in geleid.
    Zit er een groot verschil tussen? Wat zijn de voor en nadelen ?
    Ik wordt deze zwangerschap ingeleid na 3 normale bevallingen alleen weet ik niet wat ik er van moet verwachten, ik merk dat ik er erg mee bezig ben en steeds meer tegen de bevalling zo op zie.
     
  2. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Ik vond mijn ingeleide bevalling veel prettiger dan degene die gewoon tot stand kwam. Hoewel mijn tweede bevalling ingeleid was dus ik wist een beetje wat ik kon verwachten.
    Bij mij duurde het inleiden lang, er gebeurde niks. Eerst een ballonnetje geprobeerd en daarna een veter. Op de derde dag konden mijn vliezen pas gebroken worden. Daarna gewacht totdat er weeën kwamen maar er gebeurde weer niks. Dus aan het infuus.

    Ik vond het prettig om al vanaf het begin van de bevalling in het ziekenhuis te zijn, niet meer te verplaatsen tijdens de weeën.
    Ik kon helaas niet van het bed af doordat ik vast zat aan het infuus, monitor en ook was mijn zoontje nog niet ingedaald dus mogelijkheid tot uitzakken van de navelstreng. Dat vond ik wel jammer.

    Als je specifieke vragen hebt dan hoor ik het wel!
     
  3. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Oh je vroeg om de grote verschillen :) Ik ben heel positief dus hier de voordelen:
    • Ingeleide bevalling ging sneller
    • Niet hoeven verplaatsen met weeën
    • Ik had het gevoel in veilige handen te zijn omdat ik vanaf het begin van de inleiding in het ziekenhuis ben gebleven.
    • Toen ik de eerste weeën kreeg savonds op de tweede dag, werd ik erg overvallen door de pijn, ze hebben me savonds slaapmedicatie gegeven zodat ik redelijk uitgerust aan de bevalling kon beginnen.
    nadelen
    • Voor mij geen, ik wilde sowieso in het ziekenhuis bevallen. Jammer dat ik niet van bed mocht, maar ik denk dat dit kwam door mijn persoonlijke situatie en niet door het inleiden.
     
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Mijn ingeleide bevalling was de minst leuke ervaring.
    Ik vond het heel onnatuurlijk.
    Van echt niets naar een weeën storm op veel te korte tijd.
     
    MissDee en Roodborstj vinden dit leuk.
  5. Cynnie1984

    Cynnie1984 VIP lid

    25 feb 2009
    6.014
    140
    63
    R'dam
    1e keer ingeleid... Duurde heel lang in totaal 4 dagen in het ziekenhuis gelegen met een gelletje voordat ik die 2cm ontsluiting had.

    Daarna de bevalling omdat ik al zo moe was van die voorweeën uiteindelijk een ruggenprik gehad. Ik ging om 11 sochtends naar de verloskamer en hij is om kwart voor 9 savonds geboren.

    Mijn grootste probleem erna was dat ik niet gelijk kon plassen en dus niet naar huis mocht. Om 5 uur snachts nog niet geplast hup catheter. Die moest 24 uur blijven zitten.... Uiteindelijk dus ruim een week in het ziekenhuis verbleven.

    2e bevalling was spontaan maar ook bizar snel.

    Im half 4 snachts moest ik plassen en dat stopte niet.... Oh mijn vliezen zijn gebroken. Ik op mijn gemakkie naar beneden kraamverband erin. Terug naar de slaapkamer. Ik zeg tegen mijn man... Volgens mij zijn mijn vliezen gebroken...

    Ziekenhuis gebeld, mijn moeder kwam om bij de oudste te blijven en hup naar het ziekenhuis we waren daar om half 5.

    Half 8 geboren half 12 thuis.
     
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Bij de eerste ingeleid met gel. Na 2x gel werden na 9 of 10 uur mijn vliezen gebroken. Daarna nog ca. 9 uur bezig geweest.
    Grootste nadeel tov niet ingeleid:
    Ik kon niet vrij bewegen zoals ik wilde zodra de vliezen werden gebroken en de baby werd gemonitord met een sonde op het hoofdje. Uiteindelijk heb ik opzettelijk in bed geplast zodat ik even kon lopen.

    Ik heb toen heel duidelijk aangegeven wat ik wel en niet wilde, daar werd wel goed naar geluisterd gelukkig.


    Bij de tweede een weeënstorm gehad (niet ingeleid) en was het met 4,5 uur klaar. Ook hierbij had ik zelf de regie in handen.
     
  7. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Mijn eerste bevalling was een inleiding, en het grootste nadeel eraan vond ik dat er mij weinig keuzes werden gegeven. Ik voelde mij als kraamvrouw totaal 'overruled' door het ziekenhuis terwijl daar medisch geen reden voor was (er was geen extreme spoed ofzo).

    Ik had nog niks van ontsluiting toen in binnen kwam, dus kreeg ik eerst pilletjes om de baarmoederhals te verweken. Na 3 porties van deze pilletjes (2 porties 's avonds en 1 's ochtends) kreeg ik weeën die meteen al vrij heftig waren en voor ontsluiting zorgden. Op anderhalf uur tijd had ik 3 cm.

    Toen zijn mijn vliezen gebroken en eigenlijk ben ik daar niet in gehoord, het was gewoon 'standaard procedure'. Na het breken van mijn vliezen kwam ik - voor mij - totaal onverwacht in een weeën storm terecht en in raakte compleet in paniek. Er was op dat moment ook niemand om me te vertellen hoe of wat of te begeleiden en ik kon de weeën op geen enkele manier opvangen.

    Achteraf gezien had ik het heel fijn gevonden als het breken van mijn vliezen een keuze was geweest, en als men mij verteld had dat het risico bestond dat het dan snel veel heftiger zou worden. Ik had immers al goede, krachtige ontsluitingsweeën, het was in principe niet nodig om nog een extra zetje te geven.

    Bij m'n tweede bevalling, die natuurlijk begon, braken mn vliezen ook niet vanzelf, maar heb ik gewacht tot 7 cm ontsluiting (bleef toen hangen) om ze te laten breken. Daarna ook in een weeën storm terecht gekomen, maar omdat het al de eindfase van de bevalling was en ik wist wat er kwam, kon ik dat veel beter handelen.

    Op zich heeft dat verschil niet meteen te maken met inleiden/niet inleiden denk ik, maar wel met de regie over het proces behouden.
     
  8. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Hier bij de 1ste spontaan bevallen en bij de 2de ingeleid.

    Voor mij zat er niet heel veel verschil in qua bevalling.

    Bij de spontane bevalling bleef ik hangen op 4 cm daarna ruggenprik en weeënopwekkers gehad. Uiteindelijk in 2 uur 6 cm gedaan en na 1 keer persen was de eerste geboren.

    Bij de ingeleide bevalling 2x een dosis gel gehad maar omdat de kleine niet zat ingedaald schoot de ontsluiting niet op. Toen op eigen verzoek aan de weeënopwekkers gelegd, daarna ook een ruggenprik gehad en toen even stagnatie gehad maar na verhogen weeënopwekkers 6 cm in 1,5 uur gedaan en met 2 keer persen was de 2de er.

    Bij beide bevallingen werd er heel goed naar mij geluisterd, bij de 2de had ik wel wat minder opties maar dat kwam niet door de inleiding.
     
  9. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Voordeel van inleiden vond ik dat je precies weet wanneer je oppas nodig hebt voor broertjes/zusjes. Verder had ik bij het voorgesprek heel duidelijk aangegeven dat ik alles in overleg wilde (al zoveel gehoord van infusen die zonder pardon op maximaal gezet worden) en daar is heel goed naar geluisterd. Ik voelde me echt serieus genomen en "in control". Zoals hierboven genoemd, is het ook fijn om niet meer de auto in te hoeven met weeën.

    Nadeel vond ik wel de zenuwen :) Je leeft helemaal naar de geplande datum toe. Bij een spontane bevalling weet je veel later "nu is het begonnen".
     
  10. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Mijn water was spontaan gebroken, maar toen ik na 24 nog geen weëen had werd ik ingeleid.
    Ik voelde me persoonlijk ook niet gehoord, want ze kwamen mijn water verder breken (had een hoge vliesscheur), wat super hielp want ik kreeg plots duidelijke weëen.
    Halfuurtje later kwamen ze met een infuus binnengerold, want dit werd bij hun "standaard samen gedaan met het vliezen breken"
    Ik heb verschillende keren gevraagd om te wachten ermee omdat de boel op gang was gekomen, maar op aandringen van hun toch laten doen want "ze zouden rustig aan beginnen en dat zou heus wel meevallen".
    Nou viel niet mee dus :D waanzinnige weëenstorm, als een oermens over de vloer gekropen, geen tijd meer voor een bad, en na 4 uur vreselijk afzien was ze er, wat natuurlijk snel is, maar had liever 10 uur met opbouw in bad gezeten :roflmao:

    Maar ik vermoed als je een geplande inleiding hebt ze alles wel rustiger aan zullen doen, omdat je dan natuurlijk niet met langdurig gebroken vliezen zit. :)
     
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben zelf 2x ingeleid maar ik ben ook aanwezig geweest bij een natuurlijke bevalling.
    Mijn tweede ingeleide bevalling leek grotendeels op de natuurlijke bevalling waar ik bij was.
     
  12. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik heb 2 natuurlijke bevallingen gehad en 1 ingeleide. De ingeleide was de prettigste van alle 3.
    De eerste bevalling ben ik volop in de weeen naar het ziekenhuis gegaan, omdat de bevalling niet opschoot en ik pijnstilling wilde. Zoon is met vacuümpomp geboren.
    De tweede bevalling wilde ik ook naar het ziekenhuis (wel eerst thuis geprobeerd). Zoon is met een schouderdystocie geboren, hele heftige bevalling.
    Derde heb ik in overleg met verloskundige en gynaecoloog gekozen voor een ingeleide bevalling omdat dit ook weer een groot kindje zou zijn. Van te voren heb ik een plan gemaakt over wat ik wel en niet wilde (niet standaard wee opwekkers verhogen, draadloze ctg enz). Ik moest me met 38 weken ‘s ochtends melden in het ziekenhuis. Daar werd de ontsluiting gecheckt. Bleek al ruim 2 cm ontsluiting te hebben dus toen in overleg meteen de vliezen gebroken. Daarna afgesproken eerst 2 uur te kijken wat m’n lichaam zou doen. Ik kreeg wel wat weeen, maar nog vrij onregelmatig en heel kort. Toen zijn de wee opwekkers gestart, hele lage dosis. Weeen namen iets toe. Man en ik hebben nog lekker wat gegeten, ik was tussendoor een boek aan het lezen en een beetje op m’n telefoon aan het rommelen. Na ruim een uur weer in overleg een beetje opgehoogd. Weeen werden iets heviger, maar nog steeds goed te doen. Moest wel steeds naar de wc, maar door de draadloze ctg was ik nog vrij mobiel. Op een gegeven moment zo’n fitnes bal gevraagd om op te zitten. Toen werden de weeen nog weer heftiger. Gevraagd om pijnstilling, maar ze vonden de weeen nog niet krachtig genoeg, onregelmatig. Ze wilden echt zien dat de bevalling duidelijk gestart was omdat door de pijnstilling de weeen ook konden wegvallen. Alles ging in goed overleg met duidelijke uitleg. Opwekkers nog iets omhoog. Weeen namen goed toe. Ik wilde er bij liggen. Verloskundige kwam checken en stemde in met aansluiten pijnstilling. Ondertussen ging het toen heel snel. Ze waren bezig met pijnstilling halen en aansluiten, ik gaf aan dat ik het gevoel had te moeten poepen, zat ook al helemaal in m’n bubbel/roes (maar de pijnstilling was nog niet aangesloten). Ze checkt nog even de ontsluiting: volledige ontsluiting, ga maar persen. En met 2x persen was onze dochter er. Om 4 uur is ze geboren en om half 7 waren we thuis.
    Ik vond het echt ideaal, ook omdat je weet wanneer het gaat gebeuren en je oppas kunt regelen. Ik vond het alleen wel heel fijn om van te voren een soort van afspraken te maken en daardoor het gevoel te houden de regie te hebben. Alles gebeurde in overleg en met duidelijke uitleg. Niet de standaard protocollen volgen, maar echt samen. Als m’n eerste bevalling zo was geweest had ik zoveel minder tegen m’n andere bevalling opgezeten. Voor mij was dit echt een droom bevalling, een kadootje.
     
  13. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Mijn ingeleide bevalling duurde het kortst (2,5 uur) en was vrij heftig.
    Maar ik heb 2 andere bevallingen gehad die ook vrij kort en heftig waren (3 & 4 uur), die waren spontaan.
    Ik durf niet te zeggen welke van de 3 ik nou het ergst vond.

    De andere 2 waren wel veel beter te doen omdat het langer duurde, dus langzamer opbouwde.
     
  14. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb alle 3 gehad:
    Keizersnede
    Gewoon bevallen
    Ingeleid.

    Van alle 3 vond ik de ingeleide bevalling het meest relaxt. Maar ik stond er ook wel anders in de laatste keer. Was zelf ook relaxter. Alleen het laatste stuk was pittig, maar dat lag niet aan de inleiding want toen had mijn lichaam het allang overgenomen. Denk dat dat ook prettig was aan mijn inleiding. Mijn lichaam kreeg echt een beval signaal en ze hebben niet onnodig de boel opgeschroefd.
    De laatste 10 minuten van 5 centimeter ontsluiting naar baby op borst vond ik wel heftig. Als ik eraan denk voel ik het weer hahahaha. Maar goed dat had dus niks met het inleiden te maken.
     
  15. tulp123

    tulp123 Bekend lid

    7 feb 2013
    578
    281
    63
    Bedankt allemaal dat jullie je verhalen met mij willen delen. Sorry dat ik wat laat reageer, ik kreeg geen melding binnen dat ik reacties had gekregen.
    Straks naar de verloskundige, ik kom er allemaal nog op terug :)
     
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Mijn laatste bevalling afgelopen december was mijn enige ingeleide bevalling. Ook de snelste en de enige die overdag plaats vond.
    Ik was vooraf wel huiverig (veel negatieve verhalen, niet natuurlijk etc..) maar ging als een speer. Om 7u vliezen gebroken. 2u afgewacht (en ze konden geen infuus prikken dus dat duurde lang. Moesten 3 verschillende mensen aan te pas komen:rolleyes:). Om 9u gingen de opwekkers aan die ik om 10u begon te voelen. Om 11u is hij geboren:thumup:
     
  17. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    En wat vond je van de keizersnede? Was het gepland?
     
  18. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik heb ook beide ervaren. Tweede bevalling was ingeleid. Alle anderen zijn thuis geboren.

    Voordelen:
    - je weet wanneer het gebeurd (handig met oppas)
    -je weet zeker dat je niet hoeft te verplaatsen, je bent al in het ziekenhuis
    -als je al ontsluiting hebt gaat het vaak sneller (als het niet zo snel gaat zetten ze gewoon het infuus omhoog)

    Nadelen:
    -eigen vk is er niet bij (ik heb wel 4! vk's gezien die elkaar ook nog eens tegen spraken, heel verwarrend. En dan nog een paar verpleegkundigen)
    -minder bewegingsvrijheid omdat je aan allerlei monitoren en slangetjes zit

    Het lijkt nu of een ingeleide bevalling fijner is omdat dit meer voordelen heeft. Maar persoonlijk waren bij mij de nadelen zwaarder dan de voordelen. Door de weinige bewegingsvrijheid kon ik geen goede houding vinden om de weeën op te vangen en dus is het veel pijnlijker. Ook pijnlijker denk ik door het onnatuurlijke.
    Door al die verschillende vk's zijn er fouten gemaakt, waardoor de bevalling minder opschoot dan zou kunnen.

    Ik denk dat ik, als ik ooit weer een inleiding zou moeten, een flink bevalplan zou maken waar duidelijk in staat wat ik wel en niet wil.
     
  19. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    het was een geplande keizersnede. Echter geen goede ervaring. Maar dat had te maken met alle complicaties die je eigenlijk niet wil krijgen..
    Herstel ging wel snel!
     
    Browny89 vindt dit leuk.
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik lees mee met dit topic omdat ik ook Waarschijnlijk ingeleid zal worden En dit voor mij de eerste keer is. In het ziekenhuis waar ik ga bevallen hebben ze wel draadloze ctg. Hiermee zou je gewoon rond kunnen lopen en zelfs onder de douche kunnen, Alhoewel soms het signaal onvoldoende blijkt te zijn en je dan alsnog aan de gewone ctg moet. Maar daar zit wel een kabel van een meter of 2 aan dus je kan wel gewoon op een skippybal zitten of een beetje rond om het bed hangen
     

Deel Deze Pagina