Verschil inleiden en gewone bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door tulp123, 13 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    @julia80
    Dat klopt. Bij mij hebben ze de draadloze ook geprobeerd, maar dit lukte niet. Ook de ctg met de banden bleef op de een of andere manier niet goed zitten waardoor ik eigenlijk telkens op bed moest liggen voor de ctg. Dus dat is ook een stukje persoonlijke ervaring en mijn situatie.

    Stel dat ik ooit weer een ingeleide bevalling moet, hoop ik ook dat mijn ervaring positief zal zijn. Ik geloof ook dat dat zeker kan. Daarom schreef ik ook dat het voor mij zo was. Dat hoeft, nee ik hoop zelfs, dat dat voor anderen niet zo is, want bij mij zorgde dat alles bij elkaar ervoor dat die ingeleide bevalling een nare ervaring was.
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    O dat meen je niet? Ik vind namelijk op bed liggen tijdens weeen echt afschuwelijk...
    Heb je enig idee waarom die bij jou het signaal niet oppakte?
     
  3. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik vind op bed liggen tijdens weeën ook verschrikkelijk, bij de andere bevallingen alleen op bed geweest als ze wilden controleren hoe ver het was/vliezen breken.
    Nee, ik heb geen idee. Ze hebben de draadloze 2x geprobeerd om aan te sluiten, ook door verschillende personen, maar dat kregen ze allebei niet voor elkaar.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik sprak toevallig net een vriendin die ook ooit is ingeleid en zij vertelde dat bij haar het ctg signaal ook niet goed werd opgepakt. Daarom hebben ze bij haar op de baby (het hoofdje) elektrodes geplakt zodat ze wel nog vrij kon bewegen. Weet jij waarom dat bij jou eigenlijk niet is gedaan?
     
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben 3x ingeleid en heb bij alle kinderen een elektrode gekregen omdat de Ctg constant mijn hartslag pakte.
    Ik kon dus vrij bewegen en heb de laatste bevalling grotendeels op de skippybal gezeten.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  6. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ze hebben wel een dopje op het hoofdje geprobeerd te plaatsen, maar die viel er binnen een minuut uit. Mislukt dus. Misschien wel omdat ze er (uiteindelijk) achter kwamen dat ze niet goed er voor lag, maar iets gedraaid? Ik weet het niet, wel dat ik dus constant op bed moest liggen voor die ctg.
    Ik mocht er 1x eventjes af om onder de douche te staan, maar toen kwamen ze toch na een kwartier zeggen dat ze weer een ctg wilden.
    Nouja, lang verhaal kort, het was gewoon geen goede ervaring. Een leer voor een volgende keer.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  7. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    Ja er zat bij mij zeker verschil in! Ik vond de ingeleide m bevalling echt een hel. 1x ingeleid en 3x natuurlijk. De weeën bij mijn ingeleide bevalling waren vele malen pijnlijker en ik kreeg een weeënstorm. Ik geloof er heilig in dat dat kwam door de weeënopwekkers. Ik heb er dan ook alles aan gedaan om inleiding bij de volgende bevallingen te voorkomen.
     
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.310
    113
    Ik ben ook 3x ingeleid en ook 3x een elektrode gekregen.
    Nu wil ik tijdens bevallingen júist in elkaar gekropen op bed liggen, dus wat dat betreft maakt het mij niet uit, maar rondlopen kan dus wel :p
     
  9. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met een ingeleide bevalling en dat wil ik ook graag zo houden. Synthetische oxytocine heeft effect op moeder en kind. Daar kun je je wel in verdiepen en als er dan geen andere keus is dan inleiden is het misschien wel heel fijn om hierop voorbereid te zijn zodat deze chemische cocktail geen of zo min mogelijk schade kan aanrichten.

    Hier alvast een interessante link: https://www.deschakel.info/oxytocine-schade/
     
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.310
    113
    Ik ben wel benieuwd naar cijfers (die vind ik niet terug in de link die je deelt), hoe vaak komt dit voor?
    Ik ben nl 3 keer ingeleid en herken letterlijk niets van in het artikel staat.
     
  11. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Ik heb geen idee van cijfers, wilde het alleen delen omdat de nadelen vaak niet belicht worden. Als je het wilt weten is er vast iets over te vinden.
     
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ook niet.
    Ja het verlaagde libido maar dat is bij mij al vanaf de zwangerschap :p
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    goh, ik was hier niet bekend mee. Ik word volgende week ingeleid (als ik dan nog niet spontaan bevallen ben) en dit doet me nu toch denken dat ik misschien dan eerst gestript wil worden om te kijken of dat helpt.

    edit: ik heb overigens nog verder zitten kijken. De resultaten van deze studie zijn ook uit een andere studie gebleken. Bij een derde studie bleek dit juist niet:

    "The results of the present study contradict those obtained by Kroll-Desrosiers et al. (2017) and Gu et al. (2016), who found that women with intrapartum exposure to synOT were at a higher risk of subsequent depressive disorder than women without such exposure."
    https://link.springer.com/article/10.1007/s00737-018-0913-3

    ga er morgen bij de gyn nog eens naar vragen
     
  14. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Ik ben ook benieuwd, ik herken het namelijk wel. 2 keer normaal bevallen, niks aan de hand. De 3e is ingeleid, was daarna emotioneel een wrak, angstig en kon niet slapen. Bij de andere 2 nergens last van gehad.

    Voor mij veelal nadelen van een ingeleide bevalling:
    - niet thuis bevallen
    - weinig bewegingsvrijheid, niet normaal naar toilet kunnen
    - ze hebben er bij mij ook gewoon een catheter ingeduwd, terwijl dit helemaal niet nodig bleek
    - verloskundige loopt steeds weg
    - laatste stuk ging heel snel, van 7 cm naar geboren in een kwartier
    - gevoel niks onder controle te hebben

    Niet om je bang te maken hoor, uiteindelijk is het toch een redelijke bevalling geworden. Er komt hier geen 4e, maar anders had ik me niet meer laten inleiden. Ik heb ook het gevoel dat we er beiden nog niet klaar voor waren..maar inleiden was medisch 'noodzakelijk'.
     
  15. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Ik heb goede ervaring met cranio sacraal therapie om de bevalling op gang te brengen bij een drijgende inleiding. (ookal moet dat helemaal niet, je kunt ook gewoon, tegen het advies in, wachten). Twee bekenden van mij hebben dit gedaan en dezelfde dag werd de baby geboren dus misschien het proberen waard.
     
  16. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.310
    113
    #36 Sado, 8 apr 2021
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    Wat vervelend dat je je ingeleide bevalling zo hebt ervaren.... Zeker omdat ik uit eigen ervaring weet dat het heel anders kan.
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Heb je wetenschappelijke studies over de voordelenen evt negatieve effecten van craniosacrale therapei? Ben geinteresseerd
    Verder vind ik lang afwachten niet zo verstandig aangezien uit onderzoek is gebleken dat dit de kans op doodgeboorte verdubbelt in een week tijd
    Strippen kan natuurlijk wel
     
  18. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    #38 Ally2020, 8 apr 2021
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    nee, ik heb alleen de ervaringen van mijn twee bekenden ha ha. En ze zijn beide ook maar één keer geweest. Beetje baat het niet dan schaadt het niet verhaal.

    Strippen leidt ook vaak tot meer medisch handelen dan nodig. Nadat er gestript is volgen er vaker verdere medische handelingen dan wanneer er niet gestript is. Ik weet er allemaal niets van. Mijn eerste bevalling was thuis en begon spontaan met 38+3. Ik wist alleen dat ik helemaal niemand aan mijn foef wilde ha ha.

    En langer wachten kan schadelijk zijn maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is eigenlijk zo dat je als moeder heel goed aanvoelt wat wel en niet kan voor jou specifieke situatie en de witte jassen zijn een soort van blokkade van buiten om hierop te vertrouwen want die denken en werken met statistieken, procenten en kansberekening. Maar dat zegt niets over jou situatie en jou baby. Ik ben wel een beetje (boel) wars van alles wat mij bij mijn super geslepen intuitie vandaan houdt. Voor mij dus geen onderzoeken, verloskundige oid tenzij mijn gevoel zegt dat het nodig is. De omgekeerde wereld zo'n beetje in de huidige tijd.
     
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Bedankt voor je input. Ik heb dat helemaal niet, ik baseer mijn beslissingen juist liever op wetenschappelijk bewijs
    Ik denk overigens dat veel van die moeders die hun doodgeboren kindje hadden geen inleiding hadden afgeslagen als ze geen goed gevoel hadden gehad bij doorlopen. Oftewel, dat dat niet altijd een goede graadmeter is
     
    Sado vindt dit leuk.
  20. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Daar heb ik dan ook weer een visie over maar dan dwalen we wel erg af ;) Ieder zijn keus, dat vindt ik het belangrijkst en deze moet volledig geinformeerd gemaakt kunnen worden. Ik ben wel heel benieuwd wat de gyneacoloog zegt over de informatie over syntethische oxcytocine. En ook fijn dat er moeders en babies zijn die er helemaal geen last van hebben. Juist met volledige informatie kan je als moeder de voor jou beste optie kiezen. Daar gaat het over.
     

Deel Deze Pagina