Hallo allemaal, Hier zitten vast mensen met een eigen bedrijfje/BV. Ik wil graag de administratie van de BV van mijn man gaan doen, momenteel gebeurt dit door de boekhouder=duur Hij stuurt 1 keer per maand een factuur en de btw aangifte moet gedaan worden, jaarrekening moet opgesteld worden, dus volgens mij hoeft het niet een heel uitgebreid pakket te zijn? Het liefst een goedkoop pakket, maar ‘gemak’ is wel belangrijk. Welk softwarepakket raden jullie aan om dit in te gaan doen? Ik zie met Google door de pakketten het bos niet meer Hellup!
Wij maken gebruik van Snelstart. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt met veel uitbreidingen. Wij zijn gestart met de basis en inmiddels het uitgebreidste pakket ivm de groei van ons bedrijf. Het is een online software dus nooit geen verloren administratie. Alle bonnetjes en documenten zet ik erin dus geen dikke ordners meer in de kast.
Voor de administratie en de BTW aangifte zou ik inderdaad via Snelstart doen. Ga je ook zelf de jaarrekening incl. publicatiestukken, notulen en aangifte VPB doen of besteed je dit wel uit?
Nou uiteindelijk wel, maar dat mag/kan ik nu (nog) niet allemaal (of moet gecontroleerd worden), ik heb geen ervaring. Maar ik wil wel verder in het vak zeg maar (heb PDB gedaan, nu bezig met MBA en denk erover om SPD te gaan studeren.) En dit (de administratie van het bedrijf) leek me leuk om mee te beginnen .
Snelstart kan. Ik ben zelf meer van een dubbelsprong. 90.% zelf en 10% (liefst minder) accountant maar wel de optie dat die nagenoeg direct in kan springen als dat nodig is als jij de enige in het bedrijf bent die het kan. Wat veel accountants ook aanbieden is een software waar zij mee kunnen kijken. Accountants van de oude stempel breng je al je papieren heen en zij lossen t verder op. Maar je kan ook afspraken maken wie wat doet, zeker als je aan t doorleren bent (wie weet baan aangeboden? ) Zo bespaar je vaak kosten, heb je wel meer werk maar ook een steun achter de rug. Met de loonadministratie konden klanten ook een mutatieimport destijds bij mij inleveren (was t zat alles in te kloppen elke keer dus had een importje gebouwd) scheelde ook de helft van de kosten richting de klanten als ze maar dát stramien aanhielden. Alleen controles, CAO in de gaten houden, net als personeelsmutaties en liefdesbrieven van loonbeslagen etc. Verder was t 1 druk op de knop en alles rolde volgens afspraak door incl. begeleidend schrijven. Kostte me wat bouwwerk maar scheelde enorm. Ik had zelf (prive) een eenmanszaak met voorraadbeheer/productie dat is niet heel bijzonder, maar dat pakket was opensource en vroeguh gratis volgens mij is t tegenwoordig ook betaald (osFinancials). Zodra je gaat stunten met de inrichting kan je in problemen komen, kan zijn dat dat tegenwoordig wat gebruiksvriendelijker is geworden. Met de nodige tijd en liefde was t een ideaal pakket, alleen het is geen standaard ding dus even overdragen/uitbesteden wordt een probleem. Ik weet niet welke afspraken je nu hebt met je accountant. Maar afspraken die je met een accountant zoal kan maken zijn bijv dat jij kan inboeken en de BTW doen (is niet heel ingewikkeld), bij vragen kijken ze makkelijk met je mee of bij ziekte heb je achtervang, backups is dan ook geen probleem (nemen zij de verantwoording voor (wel checken aangezien men zelf hoofdelijk aansprakelijk blijft!)). Zij doen dan de jaarrekening. Omdat het dan al in het "bekende stramien" staat scheelt je dat potentieel ook een berg kosten. Als jij dingen na na verloop van tijd meer zelf wilt doen, kan je dat aangeven en bijv. eerste maand laten dubbelchecken, tweede maand steekproef etc. Heb jij een vertrouwd gevoel en kom je niet pas na lange tijd er achter dat je iets over t hoofd hebt gezien. Je kan wel een pm sturen evt, ik heb twee accountantskantoren die met zo'n constructie werken (ongetwijfeld zijn er nog veeeeel meer). Als je weet welk deel jij zelf prima kan en wat je evt op termijn wilt doen, kan je met een beetje rondshoppen vermoedelijk een stuk voordeliger uit zijn. Veelal is t software die jij zelf ook gewoon kan draaien, die accountant er aan vast (provider) is niet altijd "verplicht" dan loopt er gewoon een koppeling namelijk (heb je wel weer een paar namen erbij). Maar zou dan wel even kijken welke de meest gangbare is, of welke accountant je overweegt mocht je besluiten dat je handen nodig hebt en wat zij aanbevelen voor hun klanten. Zeker als jij de enige bent die die administratie kan draaien voor t bedrijf, is t makkelijk als iemand van t bedrijf er naartoe kan crossen bij nood en de stukken daar kan droppen zonder t halve land af te moeten crossen. Helemaal zelf doen, zou ik pas overwegen als je echt alle ins en outs kent en een betrouwbare backup optie hebt die je extern (accountant/cloud) consequent regelmatig wegzet. Dat is een dingetje waar we op kantoor destijds wel wat issues mee hebben gezien. (dat was wel de tijd dat de SSD's nog onbetaalbaar waren). Tegenwoordig zijn. er veel meer oplossingen maar backups van PC's worden in 80-90% van de gebruikers in eigen bedrijf/thuissfeer verschrikkelijk slecht bijgehouden. (ervaring nu in de IT). En daarbij nadenken hoe je t oplost als jij al of niet accuut uitvalt (ziekte/mantelzorg/overige verplichtingen bijv) ook met oog op je documenten opslag (mappen/uitsluitend digitaal, mappen én digitaal (wat nog altijd veel wordt gedaan)).
Ik had SnelStart. Mn boekhouder heeft t uitgebreidste pakket en ik had het basis pakket. Ik deed trouwens enkel facturen ( in en verkoop) erin zetten en zij deed de rest, daar betaalde ik dr voor.
Ik werk bij een accountantskantoor, herken bovenstaande wel, dit zijn goede tips! Bij ons doen klanten ook veel zelf, zeker nu ook de inkomende facturen makkelijk digitaal verwerkt kunnen worden. Voordeel is dan ook dat we mee kunnen kijken tijdens het jaar bij kunnen sturen. We zien wel regelmatig dat mensen denken dat ze alles zelf wel kunnen (zeg niet dat dat bij TS zo is hoor!) Maar door geen ervaring en als alles dan ineens op hun bord komt worden er toch fouten gemaakt en het is gewoon heel zuur als aan het eind van de rit blijkt dat je bijvoorbeeld nog honderden, zo niet duizenden euro's aan BTW extra moet af dragen. Dus wat hierboven ook staat, langzaamaan op bouwen en je eigen werkzaamheden uitbreiden is vaak wel verstandig. En voordeel van wel bijeen accountantskantoor aangesloten te zijn, zij zijn altijd op de hoogte van wet- en regelgeving, en er wijzigt best nog wel eens wat. Ook wat betreft subsidies etc. Daar moet je anders zelf ook aardig bovenop zitten.
Superbedankt weer voor alle reacties en goede tips! Dan zal ik inderdaad eens contact opnemen met zijn boekhouder over een ‘samenwerking’ qua pakket en werkzaamheden. Ik dacht in eerste instantie niet slim omdat ik z’n brood (nou ja kaviaar als je ziet wat hij voor rekeningen stuurt ) ga opvreten. En sowieso is het nu nog een beetje meekijken hoor, ik ben inderdaad niet iemand die denkt dat ik het wel ‘even’ zelf kan. Maar omdat ik het zelf ook leuk vind en verder wil in de financiële administratie (dus los van mijn mans bedrijf) leek het me wel leuk om hier mee te beginnen.
Ik sluit me hierbij aan. Wij werken met exact en een deel van onze klanten boekt zelf in exact en wij kijken mee en sturen bij, deze groep word steeds groter en de meeste kantoren spelen daar ook op in. Maar er zijn inderdaad best wat klanten die goedkoper uit zouden zijn als ze het ons laten boeken dan achteraf corrigeren. Wij als kantoor nemen trouwens geen klanten aan die niet met exact werken. Vroeger hadden we dat wel maar sommige paketten zijn zo huis en tuin en de controles waren vreselijk. Exact werkt enorm handig met een scan en herken service, koppeling met de bank etc
Ehm een B.V. administratie is niet echt "beginners" niveau. Kan allemaal heel recht toe recht aan zijn overigens maar een pakket leren, administratie inrichten en boekingskeuzes maken t verschil en de ellende is dat dat soort zaken met ervaring komen. Een van die dingen is bijv een deelcredit of facturen en credits salderen met elkaar en met 1 regel inboeken. Aan de inboekkant lijkt dat lekker makkelijk, maar bij de controle kant trekt men doorgaans de haren ermee uit zn hoofd. In de theorie worden deelcredits gebruikt (in mijn studie) de accountant waar ik mn stage onder liep ramde dat er HEEEEL snel uit. Aan den lijve ook ondervonden met een constructie van vooruit gefinancieerde BTW, man wat een gedoe om dat weer uitgezocht te krijgen en de betreffende posten netjes te sluiten en te corrigeren. Kostte me uren in de week voor jan boeren l.l. Ik hou wel van een uitdaging en heb met mn opleiding en stages Fiscale Economie ook (geconsolidseerde)jaarrekeningen opgesteld, werkte met (internationaal) VPB en geregeld in de praktijk als een malle in staan te boeken omdat een klant te laat was maar er nog een BTW uit moest. Maar dat was dan al wel een ingerichte administratie en 4 andere boekhouders om me heen voor evt vragen en ik kreeg de recht toe recht aan boekingen. Zelf even een B.V. administratie gaan inrichten en draaien op eigen houtje...echt geen haar op mn hoofd. Niveautje webshopje naast een betaalde baan, dat is prima te doen of een klein eenmanszaakje. Gewoon t niveau dat je op papier nog fatsoenlijk kan controleren en evt fouten makkelijk opvallen. Iedereen is anders maar ik zou er zelf echt t idee bij krijgen dat ik op dun ijs wandel en in praktijk leer je er niet heel veel van op je eigen eiland (zit zelf nu ook eindelijk tussen vakgenoten, skill level schiet omhoog, was daarvoor een eenmansteam) Beetje t idee van eerst leren lopen alvorens te gaan rennen. Ik ben wel risicomijdend aangelegd overigens, spring wel in t diepe maar wel in waters waar de kade makkelijk te bereiken is zeg maar. Als je hiermee echt verder wilt gaan, dan zou ik echt gaan solliciteren bij een accountantskantoor. Daar zie je veeeeeel meer en je bouwt gelijk werkervaring op. Ik zit nu ipv inhouse IT bij een consultancy en heb niet 1 maar heeeeeeeeel veel databases en constructies voor mn neus, werkelijk hemel op aarde als t iets is wat je hart verblijdt. Zooo veel te ontdekken en leren, had t jaren eerder moeten doen dan was ik veel verder dan waar ik nu sta.
Je benadrukt in beide posts dat je de boekhouder duur vindt. Zijn jullie nog wel tevreden met hem/haar? Mijn ervaring is dat als klanten niet tevreden zijn ze ten eerste beginnen te klagen over te hoge nota's. Als je daar toch al je twijfels bij hebt en het over een andere boeg wilt gooien zou je wellicht beter ook direct een andere boekhouder/accountant kunnen zoeken die bij jullie en jullie bedrijf past en daarbij jou ook kan helpen met het inrichten van de administratie en alles wat er verder bij komt kijken en jou goed kan begeleiden. Dan heb je alles in 1x goed op de rit. Edit: accountants zijn best duur, maar als deze goed werk aflevert, meedenkt en goede adviezen geeft betaalt dit zichzelf vaak wel uit.
@Vero0504 misschien verkijk ik me er ook op hoor, maar al is het maar inzicht in hoe zoiets nou werkt. Ik ga echt niks doen om ons enige inkomen in gevaar te brengen. En alles wat ik wel kan doen is mooi meegenomen. Ik zal sowieso contact opnemen met de boekhouder voor tips en advies. Sowieso zal ik als de tijd daar is gaan solliciteren om ervaring op te doen, maar dat is pas als de jongste naar school is.
Op zich zijn we wel tevreden over de boekhouder an zich en ik weet ook niet of het nu zo heel duur is eigenlijk (meer dat mijn man het veel vind, wij zijn nu 3500 per jaar kwijt.) En zoals gezegd, misschien verkijk ik me er wel op en denk ik na het inzien van het pakket en wat ik moet doen: ‘dit gaat boven m’n pet’ , dan laat ik het lekker bij de boekhouder. Maar om dat bij voorbaat te zeggen ben ik net te eigenwijs voor.
ik wil zijn telefoonnummer wel! €3500 per jaar voor een BV administratie inclusief alle boekingen, loonadministratie (verplicht want je bent DGA) en jaarrekening en aangiftes is echt bizar weinig. Ik doe binnen ons bedrijf zelf alle boekingen (heb ervoor gestudeerd dus weet wat ik doe) en zijn meer kwijt dan €3500,-. De loonadministratie, belastingen en jaarrekening wordt door de accountant verzorgd. Een stuk back-up en controle erin houden is heel gezond en voorkomt grote problemen achteraf.
Mwah vind dat niet perse weinig, afhankelijk van de grootte van de administratie. Wij rekenen voor boekwerk 70 euro per uur, loonadministratie vaste bijdrage van 300 euro en 7 euro per loonslip, btw aangifte 25 euro, vpb aangiften 160 euro.
Ik gebruik als zzp-er Acumulus voor mijn boekhouding. Ik kan er heel makkelijk alles zelf inzetten (facturen, crediteuren, km registratie, kassabonnen). Er is een automatische koppeling met mijn bankrekening en webshops. De btw aangifte doe ik zelf, met één druk op de knop rollen de getallen uit Acumulus die ik in moet voeren. Als administratieve leek lukt me dat prima zelf. Zelfs met aankopen en diensten uit het buitenland met verlegde btw etc. Zrlfs de jaarrekening kan ik makkelijk uit het pakket halen. Mijn boekhouder doet 1x per jaar in Acumulus een controle op alles, balansposten invoeren en dat soort dingen. Dat vind ik toch wel prettig dat ik af en toe zo'n check heb. Daarna doet ze mijn IB aangifte. Ik betaal nog geen €400,- per jaar voor de boekhoudcontrole en aangifte. Voor Acumulus betaal ik €12,- per maand.
We weten helemaal niets van de BV van TS haar man, dus hoe kun je dan al een waarde oordeel geven over de kosten die zij kwijt zijn aan de accountant. @Eppo82 wat voor een bedrijf is jullie BV en hoe groot is het?