Ervaringen gezocht ontwikkelingsachterstand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xprincessx, 13 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo ,

Mijn zoontje is 9 maanden oud en we weten al langere tijd dat hij achter loopt in zijn ontwikkeling. Hij kan met hulp omrollen naar zijn buik en een enkele keer heb ik gezien dat hij het zelf kon. Voor de rest babbelt hij veel het gaat vooral om het motorische. Heeft iemand ervaringen met een motorische achterstand ? Hoe ging het verder ? We hebben afgelopen Donderdag ook een MRI gehad ook om andere redenen.

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Onze dochter heeft een ontwikkelingsachterstand. Draaien was nog binnen marge met 7 maanden maar zitten met 16 mnd niet en staan met 18 mnd is ook laat. Lopen kan ze alleen aan de hand of achter haar blokkenkar los staan of lopen zie ik voorlopig nog niet gebeuren. De oorzaak is een chromosoomafwijking. We hebben haar met 15 mnd laten testen en kregen met 18 mnd uitslag. We hebben regelmatig fysio aan huis om ons te leren haar zo veel mogelijk te stimuleren. Als je hier meer over wil weten dan moet je het maar zeggen. Verder zijn we nu bezig om te kijken of ze geplaatst kan worden op een therapeutische peutergroep voor intensievere begeleiding.

3. Mriek88

Mriek88 Actief lid

28 jun 2013
    169
    0
    0
    Hoi, mijn zoontje zit wel zelf maar valt nog regelmatig om. Verder rolt hij totaal nog niet doet geen eens een poging. Stimuleren helpt niet en meehelpen met rollen werkt ook niet. Hij wilt niet op zijn buik, probeer het elke dag vijf tot tien minuten maar is standaard huilen. Verder wilt hij niet op zijn beentjes staan dan trekt hij ze op. Heb toevallig vrijdag een email naar CB gestuurd met mijn zorgen. Hij is 8 maanden.

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste dochter ging ook pas rond 9,5 maand zelf rollen. Daarvoor deed ze letterlijk helemaal niets- alleen liggen zoals je haar leerlegde. Rond de 11,5 maanden ging ze zelf zitten. Kruipen en tijgeren deed ze pas net na haar verjaardag en lopen begon met 1,5.

Bij haar is het nooit officieel als achterstand benoemt, ze was volgens het cb gewoon wat langzamer. Alles is bij haar goedgekomen. Ze is motorisch met alles altijd wat langzamer gebleven dan haar peers, maar heeft alles gewoon geleerd. Ze is nu 4,5 en is nog steeds geen atletische superster. Ze zit net op zwemles en is heel duidelijk de minst begaafde van haar zwemklasje.
    Overigens sprak ze in zinnen van 3 a 4 woorden met 18 maanden en kan ze inmiddels boekjes voor groep 4 zelfstandig lezen. Ze heeft haar energie dus duidelijk gewoon in niet motorische zaken gestoken en dat is altijd zo gebleven ;).

5. Mriek88

Mriek88 Actief lid

28 jun 2013
    169
    0
    0
    Humptydumpty denk dat het bij mijn zoontje ook het geval is, want hij brabbelt er al wel flink op los en zegt mama. Ook is hij erg aan het observeren wat zijn zus doet. Wacht af wat het cb zegt maar neem aan dat hij het in een langzamer tempo doet maar toch maak je je zorgen, met name omdat mijn dochter wel vlot was en onbewust ga je toch vergelijken.

6. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze kleine man kreeg als fysio voor zijn voorkeurshouding maar door dat ze er achter zijn gekomen hebben we de fysio ook nog gehouden en komt die nog steeds 1x in de week op bezoek, Hij gaat ook al 2 dagen in de week naar een medisch kinderdagverblijf. Verder wil onze kinderarts inderdaad ook een chromosomen onderzoek inzetten. Zou offficeel al afgelopen Donderdag gaan gebeuren wanneer hij nog onder narcose zou zijn van de MRI scan. Baalde als een stekker dat dit verkeerd is gegaan en ze dit onderzoek niet hebben gedaan. Anders hadden we volgende week Dinsdag alle uitslagen in 1x binnen. Hoe snel ging bij jullie kwa de uitslag van de chromosomen onderzoek ?

7. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze mannetje is ook een echte babbel kous. Kan af en toe al wat kleine woordjes zeggen dus denk dat hier hetzelfde geld dat dit juist heel erg vooruit gaat en hij het motorische wat minder vindt hahaha.

8. xMelissssssa

xMelissssssa Actief lid

2 jul 2014
    304
    0
    16
    Ons dochtertje deed rollen van buik naar rug en andersom met 3 a 4 maanden. Ons dochtertje is hyper mobiel en heeft dus een achterstand wat betrekking heb op zitten, staan en lopen. Heeft om de 2 weken een afspraak met de fysio aan huis. Ze tijgerd nu rond in huis en krijgt der knieen onder der billen. Als we der wegzetten blijft ze los best 3 kwartier zitten met speelgoed maar gaat nog niet zelf zitten. Staan doet ze stevig maar op der tenen en tegen de leuning van de bank aan.

Ik ben zelf ook een persoon die graag afkijkt van andere en begint te twijfelen aan mezelf .. volgens de fysio gaat ze vooruit maar toch blijf je ermee in je maag zitten. Ik probeer altijd maar te denken als onze dochter 18 is rent ze net zo hard achter de jongens aan als kids die sneller waren in hun ontwikkeling haha!

9. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Mijn zoontje loopt motorisch ook achter. Ik weet het niet helemaal precies meer uit mijn hoofd, maar ik denk dat ie pas met 10 maanden kon omrollen, daarvoor een enkele keer per ongeluk. Met 11 maanden ongeveer zelfstandig zitten. Met 15 maanden blijven staan als we hem neer hadden gezet, maar nog wel wankel en met 16 maanden uit zichzelf gaan staan. Sinds 1,5 week deed ie kleine stapjes langs de tafel en sinds een week loopt ie ineens achter de baby rollator. Vandaag precies 18 maanden. Ineens maakt hij sprongetjes vooruit, maar ook hij is meer met andere dingen bezig. Hij kletst veel en hij is best wel slim.

10. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Half juli laten prikken eind oktober de uitslag dus dat was wel FF afwachten alhoewel ik de laatste week het spannendste vond

11. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Toch fijn om te lezen dat meer moeders met dit lopen. Ik heb ook een vriendin die ook een zoontje heeft van een paar dagen ouder en constant loopt op te scheppen over wat hij allemaal al kan. Terwijl juist als mijn zoontje ineens iets kan ik extra trots ben !

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Inderdaad, als je manneke langzamer is en hij kan ineens iets ben je extreem trots!

Hier ook een mannetje met een langzamere motoriek.
    rollen 8 maanden maar min of meer onder dwang van de fysio haha. Daarvoor ook wel maar dat was dan goed geluk :D
    tijgeren 11 maanden
    zelf gaan zitten 11,5 maanden
    kruipen net 1 jaar
    lopen met de babywalker rond de 14 maanden
    alleen lopen 22 maanden

En trots dat ik op dat ventje ben! :D

13. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Herkenbaar hoor.
    Hier een algehele ontwikkelingsachterstand bij de jongste.
    Hij loopt zn 12/13 maanden achter zowel geestelijk als lichamelijk.
    Hier is nog geen oorzaak bekend tot nu toe.
    Veel bloedonderzoek, urineonderzoek een MRI en twee opname dagen bij speciale team in Utrecht gehad.
    Nu loop hier nog het WES onderzoek waar we deze zomer een uitslag van verwachten.

Onze zoon is zoals je ziet al 2.
    Hij kan sinds 3 weken zelf gaan zitten en sinds 6n weken tijgerd hij.
    Omrollen kom hij pas na zijn eerste verjaardag rond de 15/16 maanden.
    Ook zijn groei was een ramp vanwege voedingsproblemen waarvoor sonde gehad.

Hij is wel atijd vrolijk en blij en lijkt hem weinig te deren hoe hij is gelukkig.

14. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik mischien vragen wat een WES onderzoek precies inhoud ?

Deel Deze Pagina