Verschil kwaadaardig en goedaardig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Blaak, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ja en dat klopt bv hier al niet want ik heb hard borstweefsels (zitten altijd vaste knobbels in) er is geen standaard regeltje voor, net als moedervlekken, degene die bij mij er goed uitzien zijn "slecht" (weggehaald en waren niet goed) zagen er doodnormaal uit, klein zelfs.

En degene die er vreselijk uitzien, onrustig, bloeden, kartelranden die zijn prima, snap jij het nog, nou ik niet hahaha

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

wat een onzin dat je zo lang wacht, ik heb vorige week een bult laten weghalen nog geen week later uitslag, het is maar net of je zelf actie onderneemt denk ik dan hoor, dat HOEFT niet lang te duren..

Maar goed als je er al tien jaar mee rondloopt zal het niet te ernstigs zijn (dan had je het denk ik al zien groeien)

ik denk dat zelfdokteren helemaal niet verstandig is en je eigen diagnoses geven al helemaal niet...

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goedaardig of kwaadaardig?
    Een knobbeltje in ons lichaam kan wijzen op kanker, maar ook op een ongevaarlijke tumor (een gezwel of cyste). Wat is het verschil?
    Goedaardige tumor: dit is een tumor (een klompje cellen) met een kapsel (een sterke schil of wand) waar de zich alsmaar delende cellen in blijven zitten. Een goedaardige tumor kan wel groot worden en daardoor problemen geven. Maar de cellen zaaien niet uit. We noemen zo'n tumor 'benigne' (Latijn voor: goedaardig).
    Kwaadaardige tumor: dit is een tumor zonder schil, waardoor de klomp cellen door het omliggende weefsel heen groeit en dit wegdrukt of vernietigt. We noemen zo'n tumor 'maligne' (Latijn voor: destructief, kwaadaardig). De cellen kunnen loslaten van de tumor en uitzaaien. Bij een kwaadaardige tumor spreken we van kanker.
    Goedaardige tumor met kwaadaardig gedrag: dit is een in principe goedaardige tumor die door de plaats ervan zich toch kwaadaardig kan gedragen, door druk op andere organen (zoals een hersentumor).
    Andere vorm

De vorm is ook verschillend. Een goedaardige tumor is vaak rond. Maar een kwaadaardige tumor groeit meer als een aardappel die begint uit te lopen. De sprieten van de kanker groeien door de wand van omliggende bloedvaten of lymfevaten heen. Cellen van de tumor die in de bloedbaan of een lymfevat terechtkomen kunnen loslaten en zich door het lichaam verspreiden. Wanneer ze zich ergens anders hechten, groeit er soms op die plek een nieuwe tumor. Dit noemen we een uitzaaiing of [​IMG]metastaseMetastase: een uitzaaiing van een tumor, een cel van de moedertumor is losgeraakt en heeft zich via lymfe of bloedbaan verplaatst en is nu ergens aangeland alwaar deze cel zich gaat delen en zelf tot een tumor uitgroeit, deze nieuwe tumor noemt men een metastase of uitzaaiing. .

Goedaardig of kwaadaardig? | Nationaal Fonds Tegen Kanker

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Lymfeklierkanker en de ziekte van pfeiffer zijn met elkaar in verband te brengen, maar hoe en wat weten ze niet. Maar onthoud: een groot deel van de mensen heeft al pfeiffer gehad, en velen zonder dat ze het wisten. Als kind maak je het niet zo heftig/bewust door, dan wanneer je het als (jong) volwassene of puber doormaakt.

pijnlijk of niet pijnlijk: Pijnlijke knobbels, zijn vaak ontstekingen. Daarom wordt vaak aangegeven dat tumor knobbels, niet pijnlijke knobbels zijn, maar dit kan natuurlijk altijd wel, als het ergens op drukt ofzo.

Over het bloedprikken: Dat is een logische stap, eerst eens bloedprikken dan kan er even algemeen gekeken worden. Als er dan niets uitkomt of juist iets wat wijst op een verdenking -wáár dan ook van, dan kan er dan gericht verder gezocht worden.

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Het is zoals cygnet zegt. Een goedaardige tumor is ingekapseld en kan het gezonde weefsel waar het naast ligt wel verdrukken, maar het overwoekerd het gezonde weefsel niet. Als je dus een goedaardige tumor in een orgaan hebt, blijft er in principe nog genoeg weefsel van dat orgaan over, waardoor het orgaan wel z'n functie kan blijven uitoefenen. (Tenzij het weefsel van dat orgaan niet genoeg ruimte meer heeft.)
    Een kwaadaardige tumor is niet ingekapseld en overwoekerd het gezonde weefsel waar het in zit. Dat weefsel wordt dus ook ongezond.

Wel of niet pijnlijk enz. hoeft niks te zeggen over goed- of kwaadaardig. Ik kan me echter haast niet voorstellen dat het echt een tumor is, want als dit er twee jaar geleden ook al zat, had het in het geval van een tumor ondertussen enorm gegroeid.

6. Schaapje05

Schaapje05 Bekend lid

16 jan 2012
    528
    0
    0
    Overijssel
    Gewoon een keer langs de huisarts gaan als het zo lang blijft aanhouden.
    Je hoeft echt niet bij iedere opgezette klier naar de huisarts te rennen maar wanneer het wat langer aanhoudt (en dan niet 2 jaar ;)) wel even laten checken.

Zo was het bij mij Hodgkin (lymfklierkanker) maar kwam de HA er pas na 3kwart jaar en meerdere bezoekjes met klachten achter. Ze dacht eerst ook aan pfeiffer etc.

Maandag gewoon even bellen voor een afspraak dus.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    sowieso niet zelf gaan dokteren, maar gewoon even naar de ha.

ik had een bultje op mijn been, tijd terug (10 jaar geleden;)) laten beoordelen: ingekapseld littekenweefsel, waarschijnlijk van een insectenbeet, kon geen kwaad.

Na 9 jaar toch nog maar een keer terug, bult was langzaam gegroeid en ook veranderd van kleur: ha schrok, meteen door naar dermatoloog en zelfde week nog onder het mes.
    Uitslag: goedaardig, maar wel onrustig (als in"wat niet is, kan nog komen"), dus nogmaals onder het mes en alle wondranden goed laten schoonmaken.

Wat ik zeggen wil: houd het zelf ook in de gaten en ga op tijd naar de dokter.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Vooral niet zelf gaan dokteren maar er gewoon mee heen gaan!

9. Blaak

Blaak Niet meer actief

okee bedankt, ja ik google ook niet meer.. haha. Donderdag a.s. bloedprikken en echo. dan week wachten op uitslag, aangezien ze nauwelijks kunnen uithalen in bloed en echo wil ik biopsie laten doen tegen die tijd om met zekerheid kanker uit te sluiten.. Wat duurt dat toch lang hier in NL telkens wachten.. Maar ik ga er wel achteraan blijven! Wil nu wel weten wat het is :S

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kort gezegd: goedaardig kan geen kwaad, kwaadaardig ga je aan dood als je er niets aan doet. En verschil kun je zelf niet voelen of zien.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik vind het ook raar dat het zo lang duurt. Toen ik voor dat knobbeltje in mijn borst ging, was het binnen een ochtend bekeken. Gesprekje gehad met een verpleegkundige over welke klachten ik had, daarna even bepoteld door de chirurg, meteen door voor een mammografie en 10 minuten later had ik de (goede) uitslag al. Ok, ik had geen biopsie, dat duurt idd wat langer, maar dan nog...

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Iets te kort gezegd.. een goedaardig gezwel kan een kwaadaardig karakter hebben en daardoor alsnog dodelijk zijn.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een goedaardig gezwel met kwaadaardig karakter is natuurlijk niet goedaardig meer, maar kwaadaardig. Goedaardig kan omslaan, daarom is het zaak de boel regelmatig te laten controleren en ook zelf in de gaten te houden.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Nou, mijn tumor was goedaardig, maar was wel een lekkere omgeving voor kwaadaardige cellen.

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    als iets er al 10 jaar zit dan kun je er toch wel vanuit gaan dat het als het een tumor is een goedaardig tumor is.
    (lullig gezegd maar anders was je waarschijnlijk al dood geweest)

Als bij de echo goedaardig iets wordt verwacht en ze halen het voor de zekerheid weg dan wordt het bij een bepaalde omvang altijd nagekeken.
    ( bij mijn man bleek een klier toch ziekte van hodgekin te zijn maar die bult groeide vrij snel en zat er echt nog maar net, hele andere situatie dus)

16. Blaak

Blaak Niet meer actief

Nou.. we wachten maar even af..

17. Blaak

Blaak Niet meer actief

Nou gister echo gehad en bloedgeprikt. Moest een week wachten op de uitslag maar tijdens een nieuwe afspraak maken bij de huisarts blijkt dat de uitslagen al binnen waren! Echo was goed, waren gewoon klieren te zien. Bloed hoor ik vanmiddag bij de huisarts. Ga natuurlijk gelijk vragen om een biopsie om de zekerheid kanker uit te sluiten.. Want je hoort vaak dat zelfs als de bloed en echo er goed uitzien het toch om iets kwaadaardigs kan gaan. Mijn knobbel zit vast, en niet beweegbaar dus dat vind ik niet iets om geen zorgen over te maken eigenlijk! Tijdens de echo zei die man dat ik aan de andere kant van mijn hals ook een iets vergrote lymfeklier heb. Ben erg vermoeid, futloos vaak en wil wel de oorzaak weten waarom die klieren zo lang zijn vergroot eigenlijk.. Is toch wel een reden ergens van lijkt me. Wat ook opvallend bij mij is, dat na het avond eten of na bijv pannekoeken met veel poedersuiker dat ik zo moe ben dat ik half wegval. Heb nu ook diabetes in mijn hoofd, vanochtend heeft de receptie me geprikt (nuchter was ik) en de waarde was 5.1 volgens mij wel goed dus. Weet niet zeker of dat iets te hoog is. Straks bij de huisarts zal ze me waarschijnlijk weer gaan prikken.. Moet gewoon weten wat er aan de hand is met me! Kanker en diabetes komen veel voor in mijn familie helaas..

18. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik vind 5.1 nuchter voor een jongen meid vrij hoog.... of vergis ik me dan.....ik werk met ouderen en daar zit meestal erg hoog....of soms ook weer heel laag...

19. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    het kan ook zijn dat je niet goed tegen koolhydraten kan..... misschien een tijdje koolhydraat arm eten.... en alleen trage koolhydraten ( vokoren brood, liefst koolhydraatarm brood, volkoren pastaas en zo....geen suiker, snoepjes koekjes, chips ed...)

20. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    mooi dat de cho in iedergeval goed was!

Deel Deze Pagina