Waarom moeten namen bij elkaar passen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door 1203mama, 26 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Ik vroeg me heel erg af waarom de naam van het nieuwe kindje moet passen bij de naam van de broer of zus?? Ikzelf zou hier echt geen rekening mee houden en gewoon de namen kiezen die ik mooi vind :p
    Mijn moeder heeft er ook helemaal niet bij nagedacht bij haar 4 kids.. ;)

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja het hoef niet persé, ik vind het wel mooier staan als het bij elkaar past. Maar de namen die wij mooi vinden/vonden passen sowieso allemaal wel bij elkaar.

Ik kende 2 zussen en die hadden Spaanse namen en hun broer een Nederlandse naam, dat kan natuurlijk maar vind ik wel een beetje raar ;)

3. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Hier ook niet hoor.. Vind ze wel alle 3 samen passen niet dat de een Kees heet en de ander destiny maar gewoon wat we mooi vinden.

4. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie zegt dat dat moet? Gelukkig heeft iedereen daarin vrije keuze. Gewoon doen wat je zelf mooi vindt!

5. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Niks moet. Ik vind het zelf wel leuker. Een Shayina met een Lodewijk... mja :p

6. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Omdat ik dat mooier vind.

Ik hou van harmonie & eenheid.

Als namen niet bij elkaar passen vind ik het rommelig uitzien & klinken.

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb altijd gezegd: het hoeft van mij niet bij elkaar te passen. Dus als ik nog een kindje mag krijgen hierna en er is een naam die ik echt het allermooist vind dan geef ik die naam, ook als hij niet bij de naam van mijn zoontje past.
    Maar als er meerdere namen zijn die nummer 1 zijn dan merk ik dat ik een lichte voorkeur heb voor de naam die het mooist matcht met zijn naam.
    Mijn zoontje moet nog geboren worden, maar als namengek kan ik het nooit laten om lijstjes te maken en te kijken welke namen ik nu echt leuk vind. Voor een tweede jongetje staat er één naam duidelijk bovenaan en die past toevallig ook goed erbij. Voor een meisje heb ik Ivy en Linde op een gedeelde eerste plek en zou mijn voorkeur toch uitgaan naar Linde omdat dat beter past bij Wolf voor mijn gevoel.

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Als je het maar vaak genoeg zegt past het vanzelf :)

Ze zeggen vaak wel dat je bijvoorbeeld geen deftige naam moet geven bij een stoere naam omdat niet past maar als deftige naam Francine nu verlieft word op stoere naam kick of storm dan laat de namen die niet bij elkaar passen dat echt niet tegen houden. Dan is het als Francine al 5 jaar met kick loopt een hele normale combinatie dus als dat normaal kan worden dan kan dat in een gezin al helemaal

Ik zou dus gewoon kiezen wat je zelf mooi vind, hoewel wij hier wel namen geven in de zelfde Catogorie vind ik het geen noodzaak ;)

9. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Van mij hoeven ze ook niet perfect bij elkaar te passen.
    Maar ik zou ook geen 2 totaal verschillende type namen geven.

10. Celest

Celest Bekend lid

17 sep 2009
    575
    0
    0
    Moederen
    Thuis
    Ja, als de namen allemaal "gemiddelde" namen zijn maakt het weinig uit. Een Adam of Sara kan (in de meeste gevallen) overal wel bij.

Maar zou me wel afvragen waarom als ouders met een Damian ineens een Pepijn erbij krijgen. Of een Anne-Fleur naast een Priscilla. Zo ken ik vroeger twee zussen: Sanne en een okisoY(andersom). Waarom had de oudere zus een NL naam en het jongere zusje een japanse naam? Geen idee; maar de ouders vonden het waarschijnlijk mooi. Maar dan denk ik snel; als je van japanse namen houdt waarom dan met Sanne beginnen?

Dit vind ik trouwens ook andersom werken. Ik zou ook niet snel een naam kiezen die TE VEEL matched met kindje nr 1. Dat je een jut en jul idee erbij krijgt.

Maar het zijn wel kinderen los van elkaar dus ik zou wel meer kijken naar een favoriete naam dan naar hoe goed die wel of niet "past" naast de broers of zussen.

Verder moet ieder gezin het lekker zelf weten natuurlijk! Maar ik zou er voor mezelf wel naar kijken.

11. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Ik begrijp je vraag denk ik.
    Wanneer passen twee namen goed? Dat is geheel persoonlijk vind ik.
    Soms passen twee namen zelfs zo goed dat het Jut en Juul namen worden haha.
    Ik vind dat heel veel namen goed bij elkaar passen. Ik heb hier ook niet echt een 'feeling' voor eerlijk gezegd. Het moet in mijn oren wel lekker klinken. Zo is er in mijn omgeving onlangs een Dirk geboren.
    Die heeft dus een broer die Finn heet en een zus die Noa heet.
    Dat is toch wel een beetje gek.. zo'n 'boerennaam' met twee hippe namen :) MAAR ieder zijn keus en het kind zal er niet minder lief door zijn.

12. anemdo

anemdo Bekend lid

16 jun 2014
    550
    0
    0
    Rotterdam
    Ik vind het wel fijn dat het lekker klinkt samen, maar ik houd dan ook met dierennamen en kindernamen van Engelse namen, dus dan klinkt het al snel goed bij elkaar.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hoeft niet per sé, maar omdat de oudste een moderne en minder voorkomende naam heeft, wilde ik er geen Emma of Sophie bij oid. Ook wilde ik er geen hele lange of juist überkorte naam bij of iets heel Nederlands of juist iets buitenlands. Uiteindelijk hebben ze allebei een heel ander soort naam, maar toch ook weer niet, voor ons passen ze in ieder geval goed bij elkaar.

14. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben vooral gekeken naar de combinatie voornaam achternaam. En mocht er een tweede komen, doen we dat weer. Dat betekent dat we dan dezelfde 'eisen' aan een naam stellen (dus lijkt het me dat ze dan wel bij elkaar zullen passen).

15. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Omdat je ze als ouders heel vaak samen uitspreekt als je het over je kinderen hebt. Ookal wonen ze niet meer thuis later. Wil zelf dat het dan wel leuk klinkt samen maar niet teveel op elkaar lijkt. Maar welke namen je dan bij elkaar vindt passen is natuurlijk heel persoonlijk

16. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als er na een Piet en Fiene ineens een Cheyenne of Destiny wordt geboren dan kijk ik daar wel raar van op. Ziet er (in mijn ogen) raar uit en klinkt ook niet samen.

Verder let ik er niet zo op. Soms lees ik hier wel eens dat een naam precies zoveel lettergrepen moet hebben en die beginletter omdat broer of zus dat ook heeft zodat het perfect past. Dan heb ik zoiets van: kies gewoon iets wat je mooi vindt.

17. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Haha ja zo'n Pepijn/Damian combinatie ken ik ook in mijn omgeving. Allebei best leuke namen (nou ja Pepijn en Damian vind ik niets, maar de namen van dit gezin in kwestie) maar ik struikelde er bij de tweede toch wel even over van - hoe kom je dáár nu bij? En nog steeds eigenlijk. Maar sowieso vind ik dat bij hun een naam waarvan ik denk eh?

18. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Nou ben ik wel benieuwd wat je in gedachte hebt :D

19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    ach uiteindelijk past en went alles. Zou lekker doen waar je zin in hebt!

20. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben helemaal niet gekeken of de namen bij elkaar passen. wel hebben we gekeken of de namen niet teveel op elkaar lijken zoals bijvoorbeeld Anne en Sanne. en of de initialen geen raar woord vormen.

Deel Deze Pagina