Verschil Nederland en België

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 13 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    En toch nog even deze, om aan te geven dat er wel degelijk wordt nagedacht over wat men wil bereiken met bepaalde communicatie.

Screenshot_20200413_213333_com.android.chrome.jpg

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja natuurlijk. Dat is zeker. En logisch.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar bedoel jij dat de cijfers mbt ziekenhuisopnames en IC-capaciteit in België niet realistisch zijn?

Want ik vind het bijzonder dat in België (zoals ik het lees) ook sprake is van de stabilisering van aantal opnames en daling van IC-opnames, en dat men tegelijk verdere aanscherping van maatregelen verwacht en een "Wuhan-lockdown".

Wat is precies dan het gestelde doel van maatregelen door de Belgische overheid?

Huismuisie vindt dit leuk.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tussen minder goed opvolgen van maatregelen en stijging van opnames ligt gemiddeld een dag of tien...

5. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dus... Dat is wat ik al de hele tijd zeg he...

De reden dat Van Ranst nu spreekt over die lockdown en dat de kranten die koppen hebben, is om mensen nog even goed met hun neus op te feiten te drukken, niet omdat er effectief een kans is dat er woensdag een lockdown aan komt.

Dat krijg je op dit moment echt niet verkocht aan de bevolking hoor.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok. Maar Van Ranst is niet «de media». Van Ranst heeft uiteraard een strategie als hij communiceert. Dat is zijn job.

7. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar het is wel 'de media' die kiest wat ze in hun krantenkoppen zetten he. En hij spreekt ook over 'de crisiscommunicatie', dat gaat niet alleen over wat hij zelf zegt, maar over wat en hoe er over de crisis gecommuniceerd wordt.

Mij hoor je niet zeggen dat onze pers aan banden gelegd wordt oid, maar wel dat er een strategie zit achter hoe er gecommuniceerd wordt in 'de media'.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar het is toch logisch dat de media bericht over wat er gebeurt? Als Van Ranst momenteel iets zegt, dan is dat letterlijk het belangrijkste dat gebeurt en wordt dat in koppen gezet. Jij noemt dat blijkbaar een strategie...

Ik denk dat we beiden hetzelfde aan het zeggen zijn, maar alleen andere woorden gebruiken?

9. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Wat ik bedoel, is dat wat er gezegd wordt en gepubliceerd wordt, weliswaar altijd de waarheid is, maar dat er door de verschillende betrokkenen (de media, de experten, de overheid,...) bewust gekozen wordt op welk nieuws de nadruk gelegd wordt en welke toon gebruikt wordt, afhankelijk van wat ze willen dat 'het volk' denkt/voelt.

Zo was het dit paasweekend duidelijk dat 'het volk' een schop onder z'n kon nodig had, en plots vielen er 2 dingen op: de optimistische toon was even volledig weg (terwijl de cijfers die we optekenen - los van de wzc - nog steeds de goede kant uitgaan) en in het hele journaal was er vrijwel niets te horen over de situatie in de wzc, terwijl dat de afgelopen week het nieuws voortdurend beheerste.

Volgens mij is dat een bewuste keuze, omdat er gemerkt werd dat vooral bij jonge mensen de 'lockdownmoeheid' z'n intrede deed. Die mensen moeten dan weer vooral het gevoel krijgen dat dit verhaal ook over hen gaat, niet alleen over wat oudjes in een rusthuis.

Niny en amdaa vinden dit leuk.
  10. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
  11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar dat is toch oorzaak gevolg. Media bericht van hetgeen belangrijk is op dat moment. En de enige media die sturen zijn media die een bepaald belang hebben. En dat vind ik persoonlijk glad ijs.

Wel is get logisch dat iets gebracht wordt vanuit een eigen referentiekader.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Belgie heeft minder inwoners per km2 dan NL dus dat zou geen reden moeten zijn.

13. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dat klopt als je naar volledig België kijkt, maar niet als je Vlaanderen afzonderlijk bekijkt. De bevolkingsdichtheid van Vlaanderen is 484 inwoners per km2, in Nederland 411.
    De epidemie is in België ook vanaf het begin het grootst in Vlaanderen.

Maar ik denk dat je het vooral moet zien in termen van verspreiding: de epidemie was, althans in Vlaanderen, al vanaf begin maart alomtegenwoordig in het hele grondgebied, terwijl het in Nederland vooral ging om 1 provincie. Er zijn in Nederland nog steeds gebieden waar vrijwel geen besmettingen zijn, dat kan je van België bezwaarlijk zeggen.

Devilschase vindt dit leuk.
  14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zoals @Pinkie88 zegt: je moet naar Vlaanderen kijken. En in rekening brengen dat héél Vlaanderen geïnfecteerd was, niet één enkele regio. Dus vandaar de stelling: moet beschouwd worden als één epicentrum, niet als een land met verdeelde epicentra.

15. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113

Deel Deze Pagina