verschil ouderschapsverlof splitsen of stopzetten?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door mupet, 17 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames ik heb eVen een vraagje over mijn ouderschapverlof

Mijn werkgever zegt dat ik dit aan een gesloten moet op nemen

Maar op de site van de rijksoverheid staat dat ik dit in 6 delen mag opsplitsen, maar er staat ook dat als he het stopzet de rest van je verlof vervalt

Maar wat word er nu met dat opsplitsen bedoeld dan en waar voor gebruik je dat dan?

Alvast bedankt!

Groetjes

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je het in delen splitst blijft het deel wat je niet opneemt staan voor een andere periode. (zeg je neemt na je verlof nog 4 weken, dan houd je nog 22 weken over, die je op een later tijdstip op kunt nemen)

Als je alles in 1x opneemt en je laat je OV stopzetten, vervalt het overige deel wel. Dat geld in dit geval ook als je tijdens je OV bij een andere werkgever gaat werken.

3. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar als ik het in delen opneem dan kan ik dus zeggen nu tot bv mei en het volgende deel dan tot bv december gewoon om jezelf in te dekken mocht er wat gebeuren stel man verliest baan, dat je dan niet gelijk al je verlof kwijt bent?

Snap ik um zo? Want dan is het altijd slim om je verlof in delen aan te geven dus?

4. Beertje1986

Beertje1986 Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.729
    0
    0
    Ik werk op een laboratorium in een ziekenhuis!
    Friesland
    Nou... ik ben hier ook erg mee aan het stoeien geweest...
    Bij mijn werkgever is het protocol dat je je verlof dan maar eenmaal mag verlengen met 6 weken..!
    Nou weet ik niet of dat wettelijk ook zo is...

Maar dat zou betekenen dat wanneer je verlof tot mei opneemt .. je dan maar 6 weken er bij aan mag 'plakken' ..
    de overige uren mag je dan later in een volgende periode opnemen...

Maar.. weet dus niet of dit wettelijk ook zo is... ;)
    Want anders krijg je toch inderdaad dat mensen het opnemen zoals jij zei (had ik ook gewild anders..;) ) en dat lijkt me niet fijn voor de werkgevers...

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wettelijk mag je je OV opsplitsen in 6 delen, in bepaalde CAO's is bepaald dat het maar in drie delen mag. Is er in jouw CAO niets vastgelegd dan geldt dus de wettelijke regeling van 6 delen. Of beter gezegd... alle afwijkingen op de wettelijke regeling moeten zijn vastgelegd in jullie CAO.
    En idd wat hiervoor ook al is gezegd de delen die nog niet zijn opgenomen/gestart blijven "staan" op het moment dat je ze gaat opschorten. Dus stel je zegt dat je je totale verlof in 6 stukken opneemt en na drie stukken zeg je dat je voorlopig geen OV gaat opnemen, dan bljven de andere drie stukken "staan" tot aan hety 8e levensjaar van je kind.

Je kunt hiermee dus ook de rechten meenemen naar een evt nieuwe baan.

Ik heb er afgelopen maanden als volgt gebruik van gemaakt. Voor mijn oudste loopt al sinds augustus 2009 4 uur p/w OV. Heb nu zes weken aaneengesloten opgenomen van het recht van de jongste icm de vier uur van de oudste (dus 32 uur van de jongste en 4 uur van de oudste) Nu lopen de vier uur van de oudste nog altijd door tot ergens in 2014 ofoz, daarna ga ik die vier uur opnemen van de rechten van mn jongste.

Ik geloof trouwens niet dat je werkgever gelijk heeft met dat je het in 1 aangeengesloten periode moet opneme.

6. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke thnx

Dan ga ik ff opstellen hie ik het van plan ben, neem het nu al op maar ik moest wat tekenen wat helemaal niet klopte dus vandaar ff chekken

Thnx dames!

7. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier een jaar lang 1 dag in de week verlof. En dan hou ik nog een jaar over voor 1 dag in de week. Die mag ik gewoon opnemen tot mijn kind 8 jaar is.

8. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Hier neem ik 2 en een half uur per week ouderschapsverlof op, dit kan ik drie jaar doen, daarna kan ik het nog eens doen voor de jongste! Dus ik kan nog 5 jaa vooruit.

Maar de leiding heeft aangegeven af als het me niet bevalt of ik wl de uren anders indelen af dit totaal geen probleem is, wel uiteraard in overleg. Ook mag ik het tussentijds stopzetten.

Succes!!

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    De wet gaat toch juist boven de CAO?

Let hierbij op, dat je minimaal 1 jaar op een bepaald contract moet zitten, om ouderschapsverlof op te kunnen nemen. Dus als je van baan wisselt, kun je het eerste jaar geen OV opnemen. (correct me if I'm wrong).

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Normaal gesproken wel, tenzij het gaat om "driekwartdwingend recht"... dan mag er bij CAO "negatief" worden afgeweken. Maar ALLEEN bij CAO en dus niet bijv in een onderlinge afspraak met de werknemer.

Dat klopt helemaal.

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik werd door mijn werkgever getipt dat je het het beste in delen kunt opnemen want als je halverwege de tijd van werkgever verwisseld om wat voor reden ook ben je alles kwijt.

Nu heb ik dus 2 maand achter elkaar opgenomen en daarna 6 maanden lang 1 dag in de week. Als die 6 maanden om zijn kan ik nog eens voor 6 maanden 1 dag in de week opnemen.

Nu ben ik mss zwanger en kan ik die 2e 6 maanden bewaren tot na de bevalling van de tweede. Ben blij dat ik het in 2 delen gesplitst heb!
    Zou ik echt doen!!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je kindje is 2,5 maand en je bent misschien alweer zwanger van een tweede? Wow... Da's wel kort op elkaar... Ja sorry, dat zul je misschien wel vaker horen...

Ik had graag vorig jaar al willen bevallen van de 2e, maar dat werd helaas een mk. Maar nu komt het heel goed uit met de tweede. Er zaten 4 weken tussen het einde van mijn eerste 'potje' ouderschapsverlof en mijn huidige zwangerschapsverlof. Na mijn verlof gaat het tweede potje in. :)

13. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Nou het is zeer twijfelachtig hoor, ik had vanmiddag een licht positieve test (ben nog niet ongie geweest na bevalling) maar tegelijkertijd verlies ik nu wat bloed dus lijkt erop dat een ongie is begonnen. Wel vreemd van het pos streepje ja..

Zijn 5 jr bezig geweest voor de eerste dus dit was zeer gewenst maar ook zeer onverwacht :)

Sorry voor off topic! ;)

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Snap ik! En ik ook sorry voor de off-topic. :)

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Of je het verlof ineens of in delen opneemt heeft geen voordelen voor een volgende zwangerschap.
    Je mag nl ivm je zwangerschaps- en bevallingsverlof je OV opschorten.... dus dan wordt de einddatum van je OV gewoon 16 weken later, dan in je oorspronkelijke aanvraag.

Ik heb dat ook gedaan. Ik heb voor de oudste (dom dom :)) het verlof ineens opgenomen.... 4 uur per week tot ergens halverwege 2014. Vorig jaar verlof gehad vanwege de geboorte van de jongste.... en het OV laten opschorten.... dus de eind datum van mijn verlof ligt nu tegen eind 2014

Deel Deze Pagina