Iemand ervaring met beide overtochten? Wij hebben al een keer de overtocht Kiel-Göteborg gedaan met Stenaline. De reis die we nu op het oog hebben is Kiel- Oslo. Zijn daar nog grote verschillen in?
Ik ben toevallig ook aan het kijken, Oslo zal duurder zijn, en gaat niet via Stenaline. Zal zo even aan een collega vragen wat haar ervaringen zijn. Ze zei al wel dat het in Noorwegen fijner rijden is, maar weet niet of ze nou ook die overtocht had gedaan. Edit: zij is nooit via Oslo gegaan.
Wij hebben het van de zomer onderzocht vanuit Zweden toen wij daar waren. Het was vooral erg duur (uiteraard vanwege de afstand/vaarduur) maar ook de beschikbaarheid van plekken viel wat tegen. Verder waren de reviews die ik heb gelezen positief. Color Line heeft genoeg te doen qua entertainment, prima hutten etc. Uiteindelijk zijn wij naar Göteborg gereden en zijn vanuit daar overgestoken naar Frederikshavn in Denemarken, was ook leuk maar dat is niet waar je naar op zoek bent natuurlijk. Moet er wel bij zeggen: wij reden met caravan en hadden een hond mee, allemaal belemmerende factoren om snel & makkelijk te kunnen boeken.
Ik volg even want wij neigen ook weer naar Scandinavië, maar we hebben alleen ervaring met Stenalina (Kiel - Göteborg en Oslo - Frederikshavn)
Online lees ik voorlopig ook positieve dingen. Ben benieuwd of iemand hem hier al eens gedaan heeft. Het is wel een stuk langer varen zag ik. Hij vertrekt al om 14 uur uit Kiel en dan kom je om 10.00 uur aan in Oslo. Maar onze jongste zal dat alleen maar te gek vinden zolang op de boot. Wordt wel vroeg opstaan om op tijd in Kiel te zijn
Oslo Kiel is heerlijk. Hoef je in de ochtend ook niet te haasten en kun je rustig ontbijten en naar Kiel is een stuk beter te doen dan naar Hirtshals of Frederikshavn. Wij hebben van de zomer zelfs gezwommen op de boot.
In het programma stond dat hij om 14.00 uur vanuit Kiel vertrekt. De Stenaline was toen om 19 uur. Voor ons is Kiel ruim 7 uur rijden, dus met vertrek om 14 uur moeten we een tussen overnachting regelen. Wat op zich geen probleem is.
Wij vertrekken gewoon vroeg. Dit jaar 4 uur vertrokken want de Elbetunnel was precies dicht toen wij gingen, maar natuurlijk veel te vroeg; je mag pas vanaf 13.00 aan boord. Maar op de boot zelf hoef je niet te haasten in de ochtend. (Al waren wij dit jaar te laat bij de auto, maar ook dat was geen probleem, maar je staat wel even raar te kijken als het autodek nagenoeg leeg is)
Ja je moet om ca. 12 u al aan boord geloof ik, dus vroeg op en rijden of overnachten. Wij gaan in de kerst vakantie met de boot van kiel naar Oslo en ook retour. Dus ik weet pas half januari hoe het is. Vroeger vonden mijn ouders die lange tocht altijd te lang, met de zomer Vakantie. Dus gingen we van kiel naar goteborg. Op zich zou ik dat in de zomer denk ik ook eerder doen. Nu in de winter hebben we ervoor gekozen om verder met de boot te gaan zodat we vanaf oslo nog maar een klein stuk hoeven te rijden. Donker/slecht weer/smalle wegen etc. Vinden we niet zo fijn in de winter. Maar in de zomer kun je genieten van het uitzicht. De lange dagen etc. vanaf utrecht is het zonder files 5u rijden, en zonder aanhangertje. Maar we gaan gewoon lekker in de nacht op pad. Bij hamburg is altijd file. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Mijn schoonouders hebben een vakantiehuisje in Drenthe, dus daar willen we overnachten. Vanaf daar is het nog maar 4 uurtjes.
oh haha. Vanaf 13 u! Ik ga onze beschrijving nog eens lezen! anders staan we er misschien ook uren te wachten
Je moet er officieel wel eerder zijn, want als iedereen om half 2 komt redden ze het niet, maar als je om 12 uur komt sta je nog een uur te wachten en dat lijkt me in december toch minder fijn.
Maar ik vind het verdere een heerlijk overtocht. Veel grotere boot, meer te doen, geen gehaast en je bent al gelijk in Oslo.
Ja mij lijkt het ook wel leuk. En voor onze jongste kan een bootreis niet lang genoeg duren, dus die zal helemaal happy zijn. En vanuit Oslo is onze 1e bestemming 100 km dichterbij dan vanuit Göteborg.
Hier vinden ze de boottocht ook altijd leuk, dus dit is voor ons ook zeker een optie. Wij zouden dan wel vroeg opstaan, maar wij komen vanaf DB, dus iets minder ver dan jullie. Welke reis hebben jullie op het oog? Ik vind het overal lang duren voordat de prijzen bekend zijn
Oja, dat had ik al gezien inderdaad. Ik hoop dat er nog ergens iets leuk komt met iets meer Zweden en iets minder Noorwegen, maar dit is voor ons ook een kanshebber.