Hoi dames! Morgen begint mijn kleine meid met vast voedsel. Ik wil de hapjes zelf gaan maken (heb een stome blender), maar ik kan niet goed vinden hoe ik dat precies moet doen. Vanmorgen wortelpuree geprobeerd, maar het is vrij droog en niet zo fijn als in een potje. Doen jullie daar wat water of melk doorheen?
kookvocht of beetje melk. Voor lekkere gezonde recepten: Opperdepop van de AH. Staat zoveel in wat jezelf niet zou bedenken. Echt een fijn kookboek.
Om echt glad te pureren moet je inderdaad wat ( kook ) vocht toevoegen. En het best wel lang koken. Maar dan vind ik het wel een leuke stelling dat je met "vast voedsel" gaat beginnen als het tot soep gepureerd wordt Je kan namelijk ook je kindje echt vast voedsel aanbieden he!
Je kunt er ook altijd wat flesvoeding door heen doen. Die smaak kent ze al dus dat is herkenbaar. Tot 1 jaar mogen ze nog geen koemelk. Ik vond en vind het heel leuk om voor die kleine te koken. Daarvoor kwam ik een heel handig kookboekje tegen bij De Slegte: Koken voor baby's en dreumessen. Er staat naast heerlijke receptem ook allemaal handig info in over wat ze wel en niet mogen eten en waar je het beste mee kan beginnen, zoals bv de 4 dagen-regel. Ik ben gewoon begonnen met het pureren van 1 groente. Die geef je 4 dagen achter elkaar om te kijken of ze er niet allergisch voor is. Daarna kun je steeds 1 nieuw ingredient toevoegen, zoals bv aardappelpuree. Vlees hoeft nog niet. Zo bouw je het aantal groeten langzaam uit. Een goede staafmixer is wel essentieel voor het zelf maken van maaltijden. Je staat er van te kijken wat je allemaal klein krijgt met dat ding. T.m. hele kipfilets aan toe Een blender is meer geschikt voor fruit. Veel plezier!
Nou het zelf hapjes maken is gelukt! Ik doe er gewoon wat water bij en het wordt heel dun. Ze vindt het niet lekker, maar dat is een ander verhaal... Hebben jullie eerst groente en toen fruit en toen allebei gegeven of toen de groentes goed gingen fruit erbij gestart?
waarom doe je water erbij dan? Ik prakte aardappel en groemte helemmal zacht, eventueel drupje olijfolie. wat wij aten, als ze iets niet mocht bewaarde ik een restje of deed een potje. Ik ben al snel beide gaan geven.
Ja hoor, natuurlijk mag je wat olijfolie of roomboter toevoegen... Maakt het nog smeuiiger en zeker bij kindjes die wat moeite hebben met poepen. Door fruit en groenten wordt de ontlasting vaak nog wat harder, dus gaat het nog moeilijker.
Helemaal door koken (ik stoom). Hier doe ik er altijd n beetje opvolgmelk doorheen als de structuur niet naar mn zin is. Krijgt ze dat nog extra binnen, want ze drinkt niet altijd dr flessen leeg.
nou inmiddels zijn er al een hoop groentehapjes goed gelukt! Bij de courgette heb ik een beetje rijstebloem gedaan, anders wordt het water, bij de rest kookvocht. Bedankt voor alle tips! ik wil over een tijdje als de groentes goed gaan ook fruit gaan geven, moet ik dat dan er bij gaan geven? of in plaats van de groenten?
Hier nooit gepureerd. Lusten ze niet, en het is vrij onnatuurlijk. Toen ze met 6 maanden begonnen konden ze prima overweg met een stuk broccoli. Deed er soms wat olie of boter op.
Geen koemelk voor 1 jaar? Hier advies cb, yoghurt na de maaltijd.... En er zit toch ook koemelk in flesvoeding??? thee met melk mag ook... Niet te veel, dat weet ik wel