losse stukken eten baby 8 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Justy, 19 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    hallo allemaal,

Ik zit met het volgende: ons ventje eet geen losse stukjes. Dus bijvoorbeeld: ik geef hem een banaan, hij stopt hem in zn mond en daarna speelt hij er wat mee. Als ik een stukje af breek ennhet in zn mond stop dan spuugt hij het uit.en dat terwijl hij al vanaf 5,5 maand stukjes in zn eten krijgt. Ik ben vrij snel begonnen met het eten prakken ipv pureren en dit gaat prima. Daarom vind ik het zo gek dat als ik hem een los stukje geef hij het niet eet. Hij eet overigens wel stukjes brood.

Herkend iemand dit? Heeft iemand tips? Ik probeer nu iedere dag iets te geven waar hij zelf vanaf kan happen (zoals een banaan ofzo) maar er komt niks van binnen dus...

2. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier wil de kleine man wel stukje van banaan of appel afbijten, maar vervolgens haalt hij het weer uit zijn mondje...... de geraspte appel en banaan in stukjes (groter dan hij ze afbijt) wil hij wel. geen idee hoe het komt! we blijven gewoon proberen.

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier precies hetzelfde inderdaad!!!

4. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    wij maken het eten steeds in grotere stukken. pureren hebben wij overigens nooit gedaan, alleen prakken. ik heb de hoop dat een rijpe peer ofzo wel goed gaat, maar dat nog niet geprobeerd. de geraspte appel wordt ook steeds groffer en de banaan stukjes ook wat groter. voorzichtig aan er aan wennen, misschien dat hij het over een tijdje wel zelf wil afbijten.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier duurde het ook even voor ze het goed door had.
    Banaan wordt er hier meestal ingepropt om vervolgens weer een deel naar buiten te werken.
    Eerder hielp ik haar soms even, als er dan een klein stukje vanaf viel, gaf ik die aan haar en at ze die op.
    Langzamerhand kreeg ze het steeds beter voor elkaar.
    Inmiddels doet ze zo'n 5 minuten over een banaan, met veel geprop haha.

Wat hier ook goed werkt is hapklare stukken aardappel, kleine stronkjes broccoli, etc.

6. sjak

sjak Niet meer actief

Waarom moeten al die jonge kindjes al zonodig losse stukken eten? Waarom mogen ze nog niet even geprakt?
    Wie heeft besloten dat rapley goed is?
    Hier is ze bijna elf maanden, eet heerlijk een prakkie, banaan in plakjes en dan in tweeen, brood in stukjes (wel korstjes). Stukjes bv broccoli worden vrolijk naar de hond gegooid, als prakje vol smaak opgegeten... waarom niet?
    Papa is 38 en eet ook nog steeds geprakt, ik zie hier geen kwaad ij.

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik ben het met je eens hoor. Ik ben ook een "prakkies" mens en zou zelf ook niet een stronk broccoli zo eten. Vandaar dat ik ook geprakt eten geef en geen rapley. Je hebt me dus niet helemaal goed begrepen denk ik... T gaat meer om banaan bijv. Ik hoor hier op t forum dat kinderen van 6 maanden al afhappen van een banaan enzo dus vroeg me af waarom mijn kleintje t niet lijkt te begrijpen. Ook als ik eens een stukje ei wil proberen of wat dan ook wat een los stukje is wordt het zo weer naar buiten gewerkt. Op die manier kan ik hem dus geen ei laten proeven en dat vind ik jammer....

8. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dat is dus het vreemde.... Stukken in een prakkie (best grof) gaan wel zo naar binnen. T lijkt wel of hij 1 enkel stukje niks vind ofzo....

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

DIT zou voor mij al reden genoeg zijn...:D

Prakken doet niets voor je voedingsbeleving. Eten is mooi, lekker, prachtig maar niet als je het door elkaar rommelt en prakt. ZO zonde maar goed, hij zal het vast niet missen hoor maar ik geloof toch dat ik het fijn vind wanneer mijn kinderen - net als ik en mijn man - kunnen genieten van individuele smaken, alles zullen proberen omdat ze weten dat het ZO lekker kan zijn en ook gewoon fatsoenlijk in een behoorlijk restaurant kunnen eten.

Prakken is vanaf een maand of 6-7 echt niet meer nodig en dat wil niet zeggen dat je gelijk Rapley hoeft te doen maar voor een kind is het ook heel leuk om te leren eten! Dat is gewoon goed voor zijn ontwikkeling en belangrijker dan dat zijn bord leeg gaat!

Eten is smaak, textuur, consistentie, temperatuur... en prakken doe je met stamppot

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewoon blijven proberen.. ze moeten het leren! Dat kan even duren.. je rijbewijs haal je ook niet in één keer! :D Het goeie voorbeeld geven en genieten van je eten!

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wij prakken ook wel regelmatig ons eten met aardappels maar juist daarom vind ik het belangrijk dat ze losse groentes leren eten/waarderen. Mijn man lust hier veel groentes ook niet los en dat wil ik (proberen) voorkomen.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Precies dit. Ik lust zelf alles, mijn man ook (als het maar goed gemaakt is zegt hij;)), en ik vind het heel leuk als mijn dochter ook alles zou lusten.

Hier dus wel Rapley, maar meer op gevoel. Soms heeft ze dagen dat ze haar aardappel liever geprakt heeft, prima toch. Maar ik vind dit geen probleem omdat ze weet hoe een pure aardappel, zonder groente erdoor of sausje, smaakt. En soms puzzelt ze zo met haar eten dat ze vanzelf alle stukjes groente uit de pastasaus haalt, ze aflikt en opeet, en dan de pasta er 'droog' achteraan.

Eten is niet alleen iets in je mond stoppen en doorslikken, voor die kleintjes is het ook knijpen, voelen, op de grond gooien;), in je mond stoppen en het er weer uithalen... dat hoort er allemaal bij. Hij zit in de grote ontdekkingsfase nu. Gewoon doorgaan met wat je doet en je niet zo druk maken hoeveel hij eet. Hij pakt echt wel wat hij nodig heeft.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Die fase hebben we hier ook gehad... in de mond steken, er weer uit halen, over het tafelblad van de stoel uitvegen, dan toch weer wat in de mond steken na het goed bekeken te hebben en dan (hopelijk) doorslikken!
    Het is een fase waar alle kindje doorheen moeten, of je nou met 8 maanden met stukken begint of pas na 1 jaar.

Eten gaat niet alleen maar om de hoeveelheid die ze naar binnen krijgen, maar ook om het leren van smaken texturen vormen etc.

14. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Haha ik neem niet aan dat sjak bedoeld dat haar man in een restaurant zn patatjes (of wat dan ook) prakt :$ wij gaan regelmatig uit eten en dit is toch anders eten dan dat wij thius een "prakkie" eten dat is bij ons alleen met gekookte aarsappelen en groente, niet als ze in een andere vorm gegeten worden....

Een hap van een stronk broccoli hoef ik ook niet, als jullie dan vinden dat mijn smaak verziekt is, so be it.... Ik vind het iig niet erg dat mijn kleine prakkies leert eten. Ik had alleen gehoopt op tips om mijn kleine te stimuleren ook stukjes te eten.

15. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Het klinkt inderdaad wel logisch wat je zegt....

Wat zou je (jullie) aanraden om mee te oefenen met stukjes?

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wat hier goed werkte tussen 7 en 8 maanden om een deel te prakken (bijv. aardappel met wortel/bloemkool/broccoli, etc) en dan losse stukjes aardappel en groente er naast.
    Hier wilde ze wel stukjes eten daarvoor maar we hebben nogal een propper en ze bleef aan het kokken.
    Wat later hebben we haar er langzaam aan laten wennen en nu eet ze alles in stukjes.
    Alleen spinazie heb ik altijd diepvries en dat krijgt ze geprakt. Dat eet ze dan zelf met haar handjes.

17. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oefening baart kunst dus!!! Ik ga vanaf nu zo nu en dan stukjes geven in de hoop dat hij het gaat snappen. Ik blijf het wel gek vinden. Brood zijn ook stukjes en eet hij wel....

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Inderdaad: oefening baart kunst!
    Enne een stuk banaan ziet/voelt/smaakt natuurlijk heel anders dan een stukje brood (waarvan hij nooit anders heeft gehad dan stukken neem ik aan ;) )...

En inderdaad wat Red88 zegt: half half kan natuurlijk ook... dat je hem laat rommelen met z'n stukken en daarnaast af en toe een hap van het prakje in z'n mond steekt!

19. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik blijf het ook zeker proberen! lijkt me gewoon handig voor onderweg dat hij stuk van banaan en appel eet zonder raspen of in stukjes snijden.

20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    Hier hetzelfde. Maar dat is vast geen verrassing want bij onze kindjes gaat alles qua eten hetzelfde toch? Groente vind ik ook niet zo'n probleem om te blijven prakken, hoewel wij niks prakken, maar ik zou haar graag ook tomaatjes, druifjes etc willen geven als tussendoortje in plaats van die eeuwige rijstwafels. En straks aardbei, komkommer enzo. Nu spuugt ze dat direct weer uit.

Deel Deze Pagina