Verschil school/vakantie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sabagirl, 14 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    En dan is het vakantie. Kind is zoveel relaxter, geen hoofdpijn/buikpijn dagelijks, heerlijk zichzelf en komt tot ontwikkelen maar hoe kunnen we dit vast houden?
    De sfeer is nu zoveel fijner, minder gehuil, beter slapen maar als straks school weer begint dan gaat ze weer veranderen. Ze wil ook niet naar school.

Wie herkent dit? En heb je tips hoe hiermee om te gaan?

2. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.304
    1.361
    113
    Vrouw
    Hmm nee bij ons is het andersom. Onze middelste gedijt erg goed op schoolritme en sporten enzo. In de vakantie hebben we dus altijd een hele kluif aan hem om alles weer vertrouwd en logisch te maken. Want geen school en ritme, vaker andere invulling aan dag, geen sporten, vriendjes niet thuis. Dat geeft dus veel driftbuien boosheid. En dan ook nog moe zijn uiteraard zo aan aan het begin. Hier dus in vakanties meer gehuil. Wij proberen toch soort van een ritme te hebben , plan borden etc. En best nog strak qua bedtijd behalve OP vakantie omdat hij slaap nodig heeft anders wordt het nog erger.

Dat gezegd hebbende: mijn kinderen gaan beide enorm graag naar school. Ze hebben er altijd zin in, worden ook als blije kinderen gezien. Alles is dus helemaal goed dus er is nooit sprake van tegenzin, buikpijn, niet willen.

Heb je al onderzocht wat er aan de hand is dat je dochter niet graag naar school gaat? Want ik zou toch proberen daar de oplossing te zoeken. Zodat school en vakantie leuk voor haar worden.

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.744
    113
    Dat herken ik helemaal niet van mijn eigen, gelukkig. Die gaan en zijn altijd met veel plezier naar school gegaan.
    Maar heb je dit al op school besproken. Als juf zou ik dit wel willen weten, want misschien is er iets wat ik kan doen. Dus mijn eerste tip, maak dit bespreekbaar op school. Kijk of de leerkracht dit herkent, of weet wat er speelt.
    En probeer thuis te achterhalen waar dit vandaan komt.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier ook helaas.
    Weer zelf tot spelen komen, zichzelf vermaken, vrolijk.
    Willen lezen en leren.
    Taalgebruik gaat weer omhoog, de piepstem wordt veel minder.

De vakantie is nog niet eens begonnen, maar merk nu al rust, omdat ze op school alleen nog maar leuke dingen doen.

Ik zie nu al op tegen september. Maar het eerste overleg staat alweer gepland, hoop dat we eindelijk een oplossing gaan vinden.

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ja dit is zeker al besproken. Eerste overleg na de zomer staat ook al gepland. Alleen oplossingen zijn er niet. Ze wil er gewoon niet zijn. Ze voelt zich niet op haar gemak, kropt alles op en bouwt iedere dag spanning op totdat ze letterlijk ziek er van wordt.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Herkenbaar hier helaas, hier autisme dus op school zijn gewoon veel te veel prikkels. Maar ze 'wil' wel naar school, want dat hoort, en ze steekt heel veel op van de lessen, want leren kan ze niet goed (ze is wel slim), dus gaat ze toch elke dag naar school in principe. Thuis zorgen we dat ze voldoende rust krijgt, waardoor ze het wel vol kan houden.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is ze al onderzocht op autisme /HB ed?

8. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    901
    643
    93
    Hier wisselend.
    Jongste gaat ondanks al het gezeur en gedoe op school wel graag en mist na 1 dag het ritme al. Maar hij doet het altijd wel.goed zonder alle prikkels van school. Hij krijgt op zijn verzoek wel 'priveschool' van mij in de vakantie dus het leren staat niet stil. Maar dan wel zijn interessegebieden natuurlijk.

Oudste vindt 14 vakantieweken veel te lang en staat te trappelen om na al die jaren eindelijk te kunnen gaan studeren. Maar zij geniet wel van de tijd die ze heeft voor leuke dingen en heeft de rust ook wel nodig om te resetten en tot zichzelf te komen en helemaal los te komen van de middelbare school en alle emoties die daar bij horen.

Nog 6 weken voor de jongste en 7 weken voor de oudste dus we gaan heerlijk bijkomen van alle schoolverplichtingen.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.992
    6.742
    113
    zuid-holland zuid
    Heel wisselend hier… als mijn oudste niet goed in zn vel zit gaat school stroef, maar vakantie ook. School geeft dan teveel prikkels, maar vakantie geeft teveel chaos en te weinig structuur.
    Nu gaat het gelukkig het laatste half jaar beter op school… en ik maakte me echt zorgen over de vakantie (zie mijn topic “wat doet jouw puber in de vakantie”) maar het gaat tot nu echt heel goed. Dus hier gaan vakanties en school ongeveer gelijk op.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    De eerste week is standaard prut. Dat is al sinds hij op school zit.

Het is echt schakelen voor hem. Sinds hij op de andere school zit hebben we geen gevecht en drama meer aan het einde van de vakantie.

Bij hem helpt het om een woordweb te maken met suggesties wat hij in de vakantie zou willen doen. Dingen wat we met zijn 3en kunnen doen, alleen en met zijn 2en.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.689
    18.767
    113
    Vrouw
    Herkenbaar.
    Onze oudste gaat graag sinds ze meer rekening houden met zijn problematiek en hij op een nieuwe school zit.

Onze middelste zou er alles aan doen om niet naar school te moeten.
    Hij gaat voor zijn vrienden en de rest neemt hij er bij omdat het moet.
    Hij veranderd van school en zal een richting volgen die hij heel graag wil dus hopelijk zien we bij hem verbetering.

Onze jongste gaat graag maar is veel rustiger als er geen school is.
    Het concentreren vraagt enorm veel energie van hem .

12. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    901
    643
    93
    Na een week vakantie al zeker 25x gevraagd/verzucht wanneer de vakantie is afgelopen. Hij vermaakt zich prima en ik zie hem tot rust komen maar hij heeft zo onwijs veel zin in groep 6 dat zijn geduld nu al op is:p

Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina