Verschil tussen 1e bevalling en 2e?

Discussion in 'De bevalling' started by Vivianne84, Jul 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vivianne84

Sep 6, 2015
    96
    85
    18
    Hi meiden,

Een vraag die veel voorkomt maar ben erg benieuwd naar actuele ervaringen?

Bij wie kwam de 2e eerder dan de eerste? En dan m.n. Meiden die bij de 1e overtijd zijn gegaan. (Bij de eerste met 41 wkn bevallen en ik hoop deze keer eerder te bevallen)

Bij wie duurde de 2e bevalling minder lang?

En laatste: hoe was het krijgen van een 2e? Net zo heftig als de 1e of meer/ minder etc.

Zoals je kunt lezen ben ik nogal van de complete overzichten :). Ben benieuwd naar de ervaringen.

Ik ben zelf 37 wkn nu.

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Eerste bevallen met 41 weken. 5 uur totaal waarvan, vanaf 5 cm tot kind op borst 30 min. Pijnlijk maar was te doen.

Tweede bevallen met hetzelfde termijn. 2 uur totaal, waarvan vanaf 5 cm tot kind op de borst in 20 minuten. Pijnlijk niet te doen + kind was bijna 1 kilo zwaarder dan de eerste.

Ik had liever een herhaling van de eerste gehad.

3. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Met de eerste vraag kan ik je niet helpen, want ik ben ingeleid. Wat betreft de duur van de bevalling, de eerste duurde ruim 17 uur, de tweede een kleine 7 uur. Mijn eerste bevalling was een hel, door de wee-opwekkers had ik meteen om de 2 minuten weeën en die waren niet mals. Nu bijna 5 uur was ik nog geen cm opgeschoten en heb ik iom de gynaecoloog gekozen voor een ruggeprik. Maar goed ook bleek later, want nog 6 uur later was er nog steeds geen cm bij. Ze gaven me nog een uur, als ik dan nog geen verdere ontsluiting had werd het een keizersnede, de ok was al ingeseind. Gelukkig had ik er een krappe cm bij een uur later, nog 5 uur verder zat ik op volledige ontsluiting en moest ik gaan persen, ik had echter geen persweeen. Dus zonder de oerkracht van de persweeen en met een gigaknip is na 45 min persen mijn oudste geboren. Hierbij vergeleken was de geboorte van de jongste echt een eitje. De weeën waren heftig, maar te doen. Na 6 uur zat ik op 6 cm geloof ik, half uur later had ik het gevoel dat ik moest persen, kon volgens de arts-assistent niet, maar toch voor de zekerheid gecheckt, en ja hoor, ik kon gaan persen (met echte persweeen dit keer). Doordat mijn zoontje nog vrij hoog lag en nog niet (volledig) was ingedaald duurde het persen wat langer, maar binnen 20 min was hij er. Ik heb altijd gezegd dat ik die bevalling zo over zou doen (niet alles erom heen, was ingeleid ivm HELLP).

4. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    1e bevallen met bij a 42 weken na een strip poging. Duurde bijna 2 dagen. Half uurtje geperst en hij was er. Geen knip scheur enz. Herstel duurde wel lang want ik perste niet echt goed en hield er aambeien aan over die misselijkmakend veel pijn deden.

Tweede bevallen met 38.3 spontaan. Duurde ongeveer 9 uur en 12 min persen. Ook geen knip of scheur. Herstel... in het kraamhotel vroegen ze of ik de kraamvrouw was hahaa liep vrolijk naar de kantine toe.

5. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    1ste spontaan bevallen met 39.3 weken.
    7 uur overgedaan vanaf dat mijn vliezen braken ( die braken eerst toen pas weeen)
    Na ong 5,5 uur had ik volledige ontsluiting maar meneer kroop met iedere wee juist terug waardoor het persen te lang duurde zijn hartslag dipte en uiteindelijk de vaciumpomp aan de pas kwam ( auw) en hij toen na 3 persweeen werd geboren.

2de werd ik ingeleid met precies 37 weken.
    Vaginale pillen werden ingebracht en na een uur konden ze mijn vliezen al breken.
    Dit deed weinig voor de weeen dus hup weeeopwekkerinfuus op standje hoog en wist ik niet meer waar te kruipen had geneens tijd om adem te halen zo rap achter elkaar kwamen de weeen!
    Ook deze vond het geinig terug te floepen ipv eruit dus besloot de gyn even met haar hand haar koppie goed te leggen ( heb wat afgevloekt!) En toen binnen 2 persweeen lag ze op mijn buik.
    Duur bevalling vanaf de weeenopwekker 1 1/2 uur!!!

Toch zou ik eerder kiezen voor bevalling 1 omdat ik de tijd kreeg van mijn lijf om rustig te wennen aan de steeds heftige wordende weeen, waar ik bij nummer 2 echt de kans niet voor kreeg dat was van geen pijn en lachend naar enorme pijn en vloekend hihi

6. Vivianne84

Sep 6, 2015
    96
    85
    18
    Thx meiden. Lellebel jij had de komst met 38.3 van je tweede vast niet verwacht! Ik ben helemaa blij als t rond de 40 wkn is deze keer. Langer hoop ik echt niet. Ik laat het jullie nog weten.

7. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Mijn 1e kwam bij 41+3 wkn, mijn 2e bij 41+5 wkn (sorry :cool:)

Bevalling bij eerste duurde 4 uur, bij de tweede 2 uur, ging allemaal erg vlot. Wel weet even zo'n momentje tijdens bevalling: oh ja, k*t!! Zoveel pijn deden die weeën ;). Wat vreselijk tegenviel waren de naweeën, die waren bij de 2e echt heel heftig. Flink veel pijnstillers nodig gehad.

Het krijgen van 2e was anders, maar zeker niet minder heftig vond ik. Ook al heb je ervaring van je eerste, alles liep anders bij 2e (andere gebruiksaanwijzing ;)) waardoor het toch allemaal wennen was. En ook: het wennen aan 2 kinderen die je aandacht vragen en zorg nodig hebben. Dat verdelen van je aandacht was ook echt flink wennen vond ik. En je moet naast baby ook nog omgaan met effecten daarvan op je oudste.

Ik vond terugkijkend de overgang van 1 naar 2 het zwaarst (vergeleken met 0 naar 1 of 2 naar 3).

8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    1e spontaan met 35w5d. Totaal 12,5 uur over gedaan, van eerste wee tot de geboorte via keizersnede. Pijnlijk, maar geen moment gedacht aan pijnstilling

2e spontaan met 39w4d. Totaal 7,5 uur over gedaan. Heel heftig. Gevraagd om een ruggenprik, maar toen had ik al 8/9 cm ontsluiting. Heb toen een pompje remifentanyl gekregen.

9. Miracles

Miracles Fanatiek lid

Apr 20, 2014
    1,832
    16
    38
    Bij de eerste thuis en tweede ingeleid... maar ik vond de bevalling zo goed als t zelfde gaan. Eerste 4.5uur en tweede 3 uur.
    1ste 5x persen en 2e 2x persen.....

Naja dat was voor mij t enige verschil dan.

10. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

May 20, 2010
    3,789
    1
    36
    Mijn eerste bevalling begon met 40.2 weken.
    S avonds om 22.00 uur heel spontaan zonder weeën etc mijn vliezen gebroken. Besloten om gelijk naar het ziekenhuis te gaan. Gelukkig maar! Om kwart 22.15 u in het ziekenhuis aan de ctg. Had al 5 cm toen. Om 00.30 uur was mijn dochter er al.

Tweede bevalling begon 's ochtend om 5.30 uur. Was toen al 9 dagen over termijn.
    Om 6.00 uur waren we in het ziekenhuis, en om 8.55 uur is mijn zoon geboren.

Beide bevallingen erg snel dus! :)

11. Zobaby

Zobaby Lid

Apr 24, 2016
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn 1e werd met 41+6 ingeleid. Een drama bevalling die uiteindelijk eindigde in met de vacuümpomp. Ik heb weken moeten herstellen van die ingreep.

Mijn 2e diende zich spontaan aan met 39+5. Ze is heerlijk thuis geboren na een vlotte bevalling. De eerste wee was er om half 5 's middags en om half 12 's avonds was ze er.

12. Clau83

Clau83 Niet meer actief

1e:ingeleid met 41+6 ,ruggenprik,vacuum en knip. Van binnenkomst ziekenhuis tot bevalling duurde exact 24 uur. Hartslag kleine viel weg dus ook nog even spannend.kortom drama

2e: spontaan met precies 40 wkn. 22:30u eerste wee en geboren om 01:50u. Geen prik,vacuum,knip of wat dan ook! Wat een verademing!:) uiteraard nog steeds pijnlijk maar veel beter te handelen!

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    De tweede kwam bij mij wel eerder, maar dat kwam omdat ik eerder werd ingeleid bij nr 2 :) wel een betere bevalling.
    De 3e was nog mooier en sluit beter aan bij jou hoop :p, dus die zet ik er ook maar even bij.
    1e: 42 wk, totaal 8 uur bevalling waarvan 55 min persen zonder persweeen, uiteindelijk vacuümverlossing vanwege wegvallen hartslag.
    2e: 41+3, totaal 1,5 uur bevalling waarvan 3 min persen met persweeen (toen wist ik zeker dat ik bij de eerst geen persweeen had gehad, wat een geweld :$)
    3e: 39+3 :) na een strippoging, totaal 3 kwartier waarvan ook een paar min persen. Heerlijk thuis.

14. Vivianne84

Sep 6, 2015
    96
    85
    18
    Haha heel goed verhalen die aansluiten bij mijn 'hoop'!

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Mijn eerste kwam met 41 weken. 47 uur weeën om de 3 min.20 min persen. Overdracht ziekenhuis heel erg veel pijn

Mijn tweede kwam met 42 weken. Geen weeën tot 7 cm ontsluiting 1 min persen. Nagenoeg geen pijn gehad

16. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    bevalling 1 heb ik in een roes gezeten, werd doorgeleid en alles ging veel te snel. het duurde 4 uurtjes bij elkaar en ben 40+1 bevallen.
    tweede was ik helemaal erbij (41+2) en herstelde ik mega snel. bevallen aan zich was even spannend en pijnlijk, dat wel. maar duurde ook 4 uurtjes, dus beval gelukkig super makkelijk

17. weer

weer Bekend lid

Mar 1, 2014
    512
    0
    0
    1e: ingeleid met 40+5. Duurde ongeveer 11 uur die bevalling.

2e spontaan met 39+1. Duurde 2 uur en 45 min.
    Deze keer echt geen tijd gehad om te denken aan pijn, alle kracht, echt oer!

18. Chriss

Chriss Fanatiek lid

Jul 27, 2013
    1,764
    194
    63
    Female
    Toevallig was ik net hierover aan het nadenken!
    Ik ben namelijk bij nr 1 ingeleid met 40+6. Heb 11uur lang erover gedaan om van 1cm tot 3cm te komen (met pillen die ze inbrachten ).
    Eenmaal op 3cm zijn mn vliezen gebroken en had ik gelijk 4 cm en HOPPAKEE in 30minuten had ik 10cm en nog 30minuten later was mn dochter er!

Dus ik vroeg me af. . Heb ik nu kans dat bij nr 2 (eventueel als de vliezen breken) ik weer zo snel ga van 4cm naar 10cm?
    Heb wel gehoord dat het persen sowieso korter kan duren . .vond 30minuten al niets dus dat is top ;)
    Zou alleen zo graag willen dat het dit keer spontaan begint. . .
    (Ben gestript vanaf 37 weken door gyn en vk ivm BI. . Kon amper meer lopen).

19. rums

rums Niet meer actief

Bij de eerste ingeleid met 41+5 van vliezen breken tot aan geboorte, vacuüm hele mikmak duurde 6,5.
    Heelheftig door de weeën opwekkers.

Bij de tweede spontaan bevallen bij 40+6. Dat was thuis en eerste wee was sochtends om half 8. Maar werd pas serieus toen mijn man thuis was smiddags. Dus hoe lang het echt heeft geduurd weet ik eigenlijk niet. Maar toen zoon was opgehaald begon het echt vanaf dat moment gerekend duurde het 4 uur.

20. Vlindertj90

Mar 16, 2016
    25
    1
    1
    Eerste bevalling was spontaan met 38+4 van mijn dochtertje. Eerste vijf cm zo goed als niks gevoeld, maar helaas bleef het hierbij voor drie uur. Toen zijn de vliezen gebroken en kwam ik in een weeënstorm wat redelijk snel ging waardoor pijnstilling niet meer mogelijk was. Helaas kwamen de persweeen niet goed op gang. Wee-opwekkers, 2:40 uur persen en uiteindelijk vacuümpomp.

Deze jongen zit boven p97,5 lijn. Ik had echt gehoopt, en verwacht, dat hij zelf wel eerder zou komen. Helaas tot op heden niks (behalve veel voorweeen) word ik maandag ingeleid met 3 cm. Helaas kan ik je nog geen totaal verhaal geven.

Share This Page