verschil tussen Huwelijk en Geregistreerd partnerschap.

Discussie in 'De lounge' gestart door chantal1984, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Maar is het dan ook zo dat je bij geregistreerd partnerschap de naam van je man mag aannemen ofzo? Wij zijn ook bezig met een kindje en willen graag trouwen omdat het voor mij dan fijner is dat we als heel het gezin zijnde we allemaal dezelfde achternaam hebben Mijn partner heeft een dochter uit het vorig huwelijk die zijn achternaam heeft, en dan zou ons kindje :
    1 Mijn naam hebben, maar ik vind het niet prettig om twee mensen binnen het gezin met mijn achternaam te hebben en twee met mijn partners naam. Voelt toch een beetje aan als 'twee kampen.'
    2 of ons kindje neemt mijn vriends achternaam en dan ben ik de enige binnen het gezin die een andere achternaam heeft. Dat voelt voor mij ook niet compleet.

2. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Maar waarom zou je wel geregisteerd partnerschap aan willen gaan in niet trouwen? Als de draagkracht toch hetzelfde is? Je zegt ook gewoon JA tegen elkaar bij GP...

3. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    En welke van de 2 is dan nu het goedkoopst? Wij zijn ook in dubio wat nu te doen.. Maar wil er nu niet te veel geld aan kwijt zijn, zijn nog de verbouwing aan het afronden en aangezien ik een hele mooie babykamer heb gezien (a 1000) euhm en dan de rest nog, wil ik het nu liever hiervoor gebruiken..

4. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Wij gaan de 31ste registreren, omdat wij trouwen zien als iets groots met alle poespas erbij etc en we dat voorlopig nog niet kunnen betalen.
    Daarom hebben we gekozen eerst op een woensdag (hier gratis) registreerd partnerschap te doen zodat we wel met elkaar verbonden zijn op papier en ik zijn achternaam draag en ook voor de hypotheek die er dit jaar ergens gaat komen geregeld is.
    Wij sparen erna gewoon door en doen dan tegen die tijd omzetting naar huwelijk met een ceremonie voor de "nep" erbij want dat hoeft dan eigenlijk niet meer.

Er zijn 3 verschillen:
    - je moet nog wel t kind voor de geboorte erkennen, alleen je hoeft de rechten niet meer te kopen via de rechtbank.
    - het is niet overal internationaal geldig, dus in sommige landen ben je niet officieel man en vrouw.
    - geloof dat de scheiding ook iets anders geregeld kan worden dan bij een huwelijk.

Op de site van onze gemeente kun je een brochure erover downloaden met alles erin uitgelegd.

5. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Wij doen t dan gratis, maar zijn wel 33 euro kwijt aan akte ondertrouw + boekje en dat is t dan wel aan vaste kosten.
    We doen wel mooie kleding aan en nemen erna de naaste familie mee uit eten meer niet..

6. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Nee hoor, homostellen kunnen ook gewoon kiezen tussen een burgerlijk huwelijk of een geregistreerd partnerschap.

7. mabidami

mabidami Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.021
    2
    38
    ik heb wel de naam van mn man aangenomen. dit omdat ik niet als enigste een andere achternaam wil hebben.
    bij ons werd gezegd dat als je wilt scheiden dat veel makkelijker gaat dan als je getrouwd bent. maar lees hier wat anders. ook waren de kosten bij ons wat hoogte met de ondertrouw. wij zaten aan 80 euro.

8. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    @mammavandaan: Dus jij hebt bij GP de naam van je man kunnen aannemen?

De reden dat ik dan eerder voor GP zou gaan dan voor trouwen is dat we een heeeel grote fam. hebben en 9 van de 10 zijn behoorlijke zuiplappen. Het zou ons te veel kosten als wij gaan trouwen

9. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Je hebt de arrangenten ook met de prijs als vast hoor;):p

10. mabidami

mabidami Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.021
    2
    38
    ja je kunt aangeven of je de naam van je man wilt of je man de naam van jou of ieder zijn eigen naam. dat kon tenminste bij ons want merk wel dat er verschillen zijn.

11. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Tja probeer mijn ventje dat maar eens duidelijk te maken ... ;)

Ik zie zo ook op het eerst gezicht niet echt extreem grote verschillen maar goed.. mannenn pfff ..

12. chantal1984

Trouwens hoe zit dat eigenlijk met een testament ...

Als je gaat trouwen zit dat testament dan gelijk in de prijs in begrepen of moet je dat net als bij GP nog appart laten opmaken ??

13. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Die moet je bij trouwen ook nog laten doen. Afhankelijk hoe je trouwt (gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden) wordt er al wel een en ander vastgelegd, maar niet met betrekking tot de nabestaanden. Dus daarvoor moet je dan (als je dat wil natuurlijk) nog wel een testament laten maken.

14. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Mijn vriend wilde ook jarenlang absoluut niet trouwen. Vond hij maar onzin, kost veel geld, veel gedoe en vond hij het echt niet waard. Toen zijn broer en vrienden van hem gingen trouwen was ik bang dat zijn haat voor huwelijken nog groter zou worden, maar hij begon daardoor juist te 'wennen' aan het idee en uiteindelijk heeft hij me toch ten huwelijk gevraagd :D Dus wie weet!!

Oja, en testament is inderdaad iets losstaands. Voordat mijn vriend en ik trouwplannen hadden hebben we eerst een testament laten vastleggen zodat bij overlijden alles goed geregeld zou zijn.

15. chantal1984

He das jammer, anders had ik onder zijn neus kunnen douwen dat hij om die reden moet trouwen ;) ...

Ga nog eens ff goede argumenten verzinnen waardoor hij van gedachten zal veranderen .. dus tips zijn welkom ;)

16. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    wij hebben oa juist partnerschapse voorwaarden (zoiets als huwelijkse voorwaarden) op laten stellen en dan zijn zaken zoals testament ook geregeld. overigens heb ik mijn man zijn naam ook aangenomen!

Deel Deze Pagina