Hoeveel heb je nodig?

Discussion in 'De babyuitzet' started by prulletje2, Dec 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

May 20, 2014
    4,047
    2,039
    113
    Als ik de diverse uitzetlijsten bekijk staat daar bijvoorbeeld op dat je 3 kledingsetjes in maat 50 nodig hebt.
    Maar is dat serieus genoeg? Hoe lang draagt een kind die maat, een maand ongeveer? Moet hij dan een maand lang met maar 3 soorten kleertjes doen? (En ben je dan niet oneindig veel aan het wassen met zo weinig?)
    Hoe snel worden die kleertjes vies? Doe je elke dag wat anders aan? Spugen/poepen ze het snel onder? Of kan een baby makkelijk een paar dagen hetzelfde aan? Ik heb geen flauw idee nog.

En een pyjamaatje? Kleed je je kind elke keer om als hij naar bed gaat?

En hoeveel lakentjes voor een bedje moet je hebben? Wordt dat snel vies? Gewoon 2, als de ene in de was zit, de andere erop? Of hoe doen jullie dat?

En een boxkleed bijvoorbeeld? Is 1 voldoende, of moet je daar ook 2 van hebben als 1 vies is? Of wordt dat eigenlijk nagenoeg niet vies?
    Hetzelfde voor aankleedkussenhoezen?

Hoeveel flessen, hoeveel spenen heb je nodig?

Dat soort dingen. Er worden bijna nooit aantallen genoemd en als die wel genoemd worden lijkt het me zo veel of zo weinig. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Beddengoed: 3 setjes. 1 op bed, 1 in de was, 1 in de kast (voor het geval er ineens 2x een bed ondergespuugd wordt op een dag.

Maat 50: zoveel als jij wilt kopen :D Onze dochter was 53cm en 8pond bij de geboorte maar heeft idd nog een maand in maat 50 gezeten. Ik had een stuk of 5 of 6 setjes in maat 50. Regelmatig last van spuitpoep en 2 of 3 setjes op een dag was geen uitzondering.

Boxkleed: had ik er 2 van. Ze lag met haar hoofdje op een hydrofiel dus die werden niet snel vies. Maar ik vond het leuk om af te wisselen

Flessen: had er 3 geloof ik

Pyjama: pas vanaf maat 62 gebruikte ik die. Daarvoor had ze toch allemaal zachte kleertjes aan en daar sliep ze ook gewoon in. Anders moet je ze 20x op een dag verkleden ivm al die hazeslaapjes

Hydrofielen: ik vond en vind ze onwijs handig en heb er wel 20. Anderen vinden het juist weer niet zo praktisch...

3. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

Dec 10, 2014
    2,029
    227
    63
    Oh dit topic volg ik ook even!

4. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,057
    2,555
    113
    Limburg
    Ik heb bij mijn zoon eigenlijk van alles wat op de uitzetlijst staat meer gehad dan het aantal wat staat aangegeven. Maar veel dingen heb ik later pas bijgehaald.
    Pakjes maat 50 heb ik bijvoorbeeld later nog wat bijgehaald. Maar daar heeft hij dan ook tot een maand of 3 ingezeten.

Evenals hydrofiele doeken bijvoorbeeld, mijn zoon was een spuugbaby, ze vlogen er doorheen dus die heb ik ook nog bij moeten halen.

En zo kun je denk ik het beste met alles een beetje aankijken, veel dingen kun je zo nog erbij kopen/bestellen.

5. Truelove

Truelove Fanatiek lid

Mar 30, 2014
    3,006
    0
    0
    Wat ik doe overdag leg ik hem wel in zijn bedje met zijn zachte kleertjes..maar savonds als hij echt naar bedje moet toch een Pyama aan doen.. Zo krijgt hij misschien eerder dat ritme te pakken.

Qua kleertjes vind ik het ook lastig met kopen.. Mijn twee jongens waren maar 47 en 48 cm bij geboorte dus was maat 50 prima.. Maar nu denk ik stel dat dit een reusje word haha dan is maat 50 weer te klein..

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Wij hadden 3 50 setjes, vooral veel 56.
    boxkleden is 2 wel aan te raden eigenlijk.
    Flessen, wij hadden er 5 maar gebruikte er maar 2.
    lakentjes hebben we er 5.
    pyjama 4 van elke maat maar in het begin hebben wij hem geen pyjama aangedaan pas bij een maand of 3.
    aankleedhoezen hadden we er 4 van.

7. BabyLovin

BabyLovin Actief lid

Aug 2, 2014
    118
    1
    18
    Den Haag
    Heel handig topic! Vind het ook allemaal lastig in te schatten, altijd beter om het vanuit ervaring te horen, ik lees mee

8. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

May 20, 2014
    4,047
    2,039
    113
    Bedankt voor de hulp alvast!

9. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Had veel van de hema maat 50/56 gekocht maar sjeee wat valt dat groot zeg. alles moest opgerold worden.
    Dochter was 3550 gr en 50 cm....maar hema 50/56 was te groot, ook name it maat 56 valt groot.

Ik zou genoeg kopen want met spugen blijf je anders wassen.
    ik zou zeker 10 boxpakjes kopen in maat 50. en 10 in maat 56.
    tenzij je nu al weet dat je een groot zwaar kindje krijgt dan 5 in maat 50 want dan zal hij/zij er sneller uit zijn of niet eens passen.

wij hadden 1 boxkleed, met een hydrofieldoek onder het hoofdje voor mogelijk spugen.
    ook hadden we een speelboog met z´n speelmat wat in de box paste dus dat wisselde we af.
    (speelboog was echt favoriet hier dochter kon er uren naar kijken/lachen)

wij hadden 3 dekens en 4 lakens en nooit gebruikt, alleen in het wiegje, dochter was z´n woelwater vondt het doodeng om haar onder een deken te leggen.......droeg alleen een slaapzak.

Bij een 2de gaan we een hoop dingen anders doen/ niet kopen.
    voor een meisje zo leuk al die jurkjes/rokjes met roezels maar het ligt absoluut niet comfortabel voor zn kleine meid, ook kleding met capuchons zo onhandig.

zou nu alleen van die boxpakjes of makkelijk zittende broekjes en shirtjes voor de eerste maandjes kopen.
    geen dekens en lakens meer maar gelijk een goede slaapzak.

10. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,743
    277
    83
    Female
    Jeugdhulpverlener
    Ik had voor de wieg 2 setjes en voor het ledikant 2 setjes.. Wel meer hoeslakentjes, ivm aerosleep, dan heb je weer speciale nodig natuurlijk..

Mn zoontje was 54 cm bij de geboorte, maar toch een maand 50 aangehad.. Ligt ook wel aan de periode waarin je kindje geboren wordt.. In de zomer heb ik hem veel in een luier neergelegd.. Veel te warm met kleren in huis..

Hydrofielen ook veel! Hier een erge spuger :(

Pyjama's later pas.. Aankleedkussenhoezen heb ik er 3.. Ze piesen in het begin zo onregelmatig en de spuitpoep schiet ook om je oren hahahaha

Boxkleden hier dus 2 ivm spugen

Flessen, 2.. Spenen in het begin gwn 2..

Fopspeentjes, als ze die willen gebruiken, een aantal ivm uit bedje vallen enzo.. Moet je snachts op de grond dweilen hahaha

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,545
    3,057
    113
    #11 MamaChantal, Dec 29, 2014
    Last edited: Dec 29, 2014
    Dubbel

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,545
    3,057
    113
    Kleertjes : ik had wel meer dan 3 setjes. Het word alleen vies bij spugen en Door lekken. Maar ik zelf gaf ze wel elke dag schone kleding aan.
    maar, als jullie beiden lang zijn zou ik niet teveel halen.
    Pyama gebruikte ik pas bij 2/3 maanden.

Beddengoed : ik had voor de kinderwagen 3x onderlaken en 3x boven laken (wieg lakens )
    Voor in bed ook zoiets geloof ik.
    aankleedkussenhoezen had ik 2 mooie (baby's only) en een paar witte goedkope (passen ook om je matras van de kinderwagen bak )

Boxkleed had ik er 2, 1 "mooie " en 1 goedkope reserve

Flessen: 1 is genoeg.
    Ik red het prima met 1 en je weet niet of je kindje die fles fijn vind

13. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

May 20, 2014
    4,047
    2,039
    113
    Haha ja de lengte, tja geen flauw idee wat dat moet worden. Ik ben klein, 1.58m en mijn man is lang, 1.93m haha. Ben benieuwd wat we straks gecreëerd hebben :p .

14. b100

b100 Lid

Aug 24, 2014
    32
    0
    0
    Maatje 50: had 4 setjes en geen 1 paste meer na een week.
    Elke dag een setje aan ook met slapen en 's ochtends wisselde ik.
    Maar zou er ook nog prima 2 dagen mee kunnen doen, ze worden nog niet vies.

Lakentjes ledikant: 3 minimaal. Als ze een slechte dag hebben spugen ze er zo 2 achter elkaar onder ;).

Boxkleed: had ik er 2 van, vanwege wassen.

Aankleedkussenhoezen: Zou ik er 3 doen.

Flessen: 2, eerst testen voor je meer koopt. Baby's zijn nog wel eens kieskeurig over merk/model

Spenen: handje vol ;) Reserve in de tas, reserve beneden, reserve boven en reserve in de auto.

15. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik denk gewoon dat je je gevoel moet volgen, ik heb gewoon nagedacht wat ik fijn vindt en dat gekocht.

Ik maat 50 heb ik ook veel gekregen dus heb wel 10 setjes, 5 boxpakjes en 10 pyjama's, niks tekort in elk geval :D

Boxkleden heb ik er 2 van, mocht 1 vies worden dan heb ik er tenminste nog een.

Lakentjes heb ik 5 van en hoeslakentjes 3, dekens heb ik geloof ik 4.

Aankleedkussenhoezen heb ik er 2 van gekocht.

Ik heb nu 2 flessen van 2 merken gekocht om te kijken wat het beste gaat.

Spenen heb ik er 8 van maar heb ook veel gekregen (nieuw)

16. monifique

monifique Bekend lid

Sep 14, 2014
    877
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had 1boxkleed. Had een wat duurdere van baby's only gekocht omdat die lekker dik was. Heb hem wel geteld twee keer in de was gedaan omdat ik dat zelf fris vond. Niet omdat het nodig was. Legde altijd een hydrofiel onder het hoofdje. Als het kleed dan in de was zat legde ik een deken van ons bed dubbelgevouwen in de box.

Hydrofielen had ik er 12. Nooit te kort aan gehad. Maar dat is persoonlijk denk ik.

Beddengoed en ankleedkussen van alles 3. 1 in gebruik, 1 in de was, 1 in de kast.

Flessen heb ik eerst geprobeerd. Die standaard avent die je overal krijgt was in het begin prima. Daarna overgestapt op dr Brown. Vond het wel fijn om van de juiste fles twee exemplaren te hebben. Zeker als ze later sap gaan drinken. Dan blijf je die melkflessen wassen en uitkoken.

Kleertjes: mijn kleine smurfje heeft zeker twee maanden in maat 50 gezeten. Zelf een pakje of 5 en drie boxpakjes gekocht en daar nog wat bijgekregen. Toen ik in de kraamweek doorhad dat dat wel wat weinig was heb ik mijn moeder even op pad gestuurd. Vond ze helemaaaaal niet erg :)

Wat ik persoonlijk nog heb bijgehaald waren badcapen en wikkeldoeken. Zo lekker in het begin en ze spugen er nogal eens overheen.

17. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Kleertjes maat 50 heb ik 3 setjes denk ik, maat 56 iets meer.. Tis ook rap bijgekocht moest ik meer nodig hebben

Wieglakentjes heb ik er 4 (Ook voor in draagmand)

3 boxkleden (2 bij het parkje gekregen, 1 nieuw gekocht)

Hydrofielen heb ik er nu een stuk of 15

Aankleedkussenhoezen heb ik er 5 voor op de verzorgingstafel boven en 3 voor op het verzorgingskussen onder

Flessen heb ik er 2 van Tommee Tipee gekocht, ook eentje van Difrax in de babydump cadeaubox (Wil borstvoeding geven, dus haal niet teveel in huis) en spenen heb ik er enkele gekregen

18. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik had voor iedere dag een schoon setje per maat. Voor het bed had ik 3setjes en hoeslakens had ik er een stuk of 5. Dekens en boxkleden 2. Rompers heb ik er geloof ik een stuk of 10 per maat maar dat is alleen neutraal en heb ook nog heel veel voor een jongen en een meisje. (Ik heb al een zoon en dochter)
    Bedenk ook dat je (zeker bij een 1ste) een heleboel krijgt als de baby geboren is en het is ook zo gekocht.
    Ik wist van te voren dat mn kindjes niet groot zouden zijn dus ik had veel mt 50, maar moest bij mn zoon nog mt 44 bijhalen omdat 50 te groot was.

19. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik had in maat 50 eigenlijk te weinig gekocht. Iedereen die ik sprak zei "daar zitten ze vaak niet eens in na geboorte".
    Mijn zoontje heeft 6 weken in maat 50 gezeten en ik heb dus nog kleding bij moeten halen.

Zelf ben ik fan van Z8, zeker in de kleine maatjes omdat het zacht is, mooi qua maat valt bij ons én mooi blijft.

De eerste week heeft mijn zoontje maar 2 setjes aan gehad, de eerste dagen hebben we hem niet te veel aan/uitgekleed ivm tere babyhuidje.

Hoeslakens hebben wij er 3 van. Het komt nog weleens voor dat ze de ene onder spugen, en met het volgende slaapje de volgende ook.

Pyjama's heb ik zo jong nooit gebruikt. Hij ging met zijn outfit het bed in, waren allemaal zachte pakjes, alleen als hij een spijkerbroekje aan had ging dat broekje uit.

Ik had 1 boxkleed en heb weleens zonder boxkleed gestaan, bij de 2e haal ik dus nog een boxkleed :).

Hydrofiele had ik op aanraden heel veel maar ik gebruikte ze meer niet dan wel.

Wij hebben vooral slaapzakjes gebruikt.

20. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    #20 MamavanLieverd, Dec 30, 2014
    Last edited: Dec 30, 2014
    Mijn zoontje heeft maatje 50 maar twee dagen gedragen, eigenlijk waren de mouwen meteen te kort, maar omdat hij toen nog zo dun was, viel het de eerste dagen mooier, qua lengte zat hij bij de geboorte dus al in 56. Maatje 56 heeft hij ook niet heel lang gedragen volgens mij, hij ging van iets boven gemiddeld naar de bovenlijn van de groeicurve binnen een maand tijd. Je weet het gewoon niet vantevoren en kleertjes zijn zo bijgekocht. Wij hebben vrij vlot een 2e boxkleed gekocht, maar vrienden hadden voldoende aan 1, want hun dochter spuugde eigenlijk niet.
    Hydrofielen gingen hier ook hard vanwege het spugen, maar bij die vrienden dus weer niet.
    Flessen kregen wij er niet in, de starterset van avent was dus een miskoop, we hebben later ook nog een op de borst lijkende fles gekocht, maar die was ook geen succes. Als je bv gaat geven, heb je ook niet meteen een fles nodig, bij kv is dat natuurlijk anders.

Share This Page