Vandaag vroeg onze meid of ze ipv op het papier ook op de tafel mocht kleuren. Dat was namelijk net gebeurd. Ik legde iets uit over dat ze dat niet expres mocht doen, maar dat als het per ongeluk gebeurde ik niet boos zou worden. Tja, lekker onduidelijk antwoord dus Ze ging ook meteen op de tafel tekenen, wat ik toen maar alsnog heb verboden Maken jullie onderscheid tussen per ongeluk en expres, en hoe leg je dat dan uit aan een peuter?
Euhm.. Nou niet eigenlijk haha. Als ik zie dat ze op de tafel aan het tekenen is zeg ik gewoon dat ik dat liever niet wil en dat ze op het blaadje moet tekenen. Mocht het toch weer gebeuren, trek ik het blaadje nog eens goed en zeg ik dat ze moet uitkijken.
ik zeg er nu ook nog niet veel van. Inderdaad, als ik merk dat ze buiten het blaadje tekent geef ik aan dat ze op het blaadje moet tekenen en niet op tafel, maar als het gebeurt, ach. Kijk, als ze op m'n muur/deur gaat tekenen mag dat echt niet en dan wijs ik naar haar tafeltje en zeg dat ze daar moet kleuren.
ik doe hetzelfde als Umm85. Dat gaat 9 van de 10 keren goed. Sinds kort weet ze wel uit te leggen wanneer ze iets wel zo heeft bedoeld of niet; daar maak ik nu gebruik van. Dus: wanneer het niet haar bedoeling was om op de tafel te tekenen, dan vertaal ik dat in een zin waarin de woorden 'per ongeluk' voorkomen. Maar wanneer ik een keer 'met opzet' gebruik dan kijkt ze me een tikje glazig aan alsof ze het dan niet snapt (of wil snappen)
Tess weet het verschil tussen per ongeluk en expres al een hele tijd. Ze ging dit ineens zelf benoemen, ik heb dus geen idee hoe ze dat geleerd heeft. Ik zou het pas gaan toepassen als ze ook daadwerkelijk weet wat het betekent.
Oeh, dit verschil is met tekenen nog wel erg klein voor ze gezien de motoriek snel verwarrend. Ik zou met tekenen een krant er onder leggen. Het verschil uitleggen? Bouw eens een toren. Gooi de toren expres om. Valt de toren uit zichzelf dan is dit per ongeluk. Of voer een toneelstukje op. Zelf lege beker omstoten 'oeps dat ging per ongeluk'.
Verschil tussen per ongeluk en expres leerde hij vanzelf en ging het zelf ook gebruiken. Kwam volgens mij toen hij eens iets kappot liet vallen en ik zei 'daar kon je niets aandoen, dat ging per ongeluk' terwijl hij een andere keer straf kreeg omdat hij expres iets kappot maakte. Voor wat betreft op tafel kleuren: ik zeg hem dat dat niet mag. Dat dat wel eens perongeluk kan gebeuren zeg ik er niet bij, dat merken we vanzelf wel als dat gebeurt.
Ik leg ook meestal iets onder haar tekening, maar ze vroeg er zelf naar of ze op de tafel mocht tekenen terwijl ze naar een paar strepen keek die er (per ongeluk) al op zaten en waar ik niet boos om was geworden. Dus tja, ik moest toch iéts zeggen Wie niet waagt die niet wint, ik hoopte dat ze het verschil zou snappen. Goeie tip! Mocht ik toch behoefte hebben haar het verschil uit te leggen , kan ik het zo eens proberen