Sinds een tijdje gebruik ik een app om mijn cyclus een beetje bij te houden. Dat bevalt me goed, toch handiger dan in een kalender. Deze app klopt aardig met voorspellen wanneer ik ongesteld word, en voorspelt ook mijn ovulatie. Mijn ovulatie zelf merk ik altijd goed. Ik voel me dan anders dan anders en voel het in mijn buik. Nu had ik volgens de app afgelopen vrijdag mij ovulatie moeten hebben, maar ik heb die heel duidelijk gisteren pas gevoeld. Nou heb ik geen enorm verstand van dit soort dingen. Maar kan dat eigenlijk wel? Dat je ovulatie dus ‘te laat’ is? Vorige keer klopte de app namelijk precies. Voor de info; ik probeer niet zwanger te worden.
Ik ben geen expert dus kan je niet zeggen of het normaal is, maar ik heb dit ook. Meestal klopt het precies met de app, maar soms scheelt het een paar dagen. Zolang het om een paar dagen gaat maak ik me er geen zorgen om, ik ga er vanuit dat mijn lichaam mijn eigen cyclus volgt en niet op de kalender kijkt
Ik neem aan dat de app het moment van ovulatie weergeeft o.b.v. door jou ingevoerde gegevens t.a.v. je cyclus toch? Bij een cyclus van 28 dagen bleek ik vaak mijn eisprong te hebben op dag 18 of 19 van mijn cyclus. Dit weet ik omdat destijds mijn cyclus werd gevolgd d.m.v. bloedonderzoek en echo. Vaak gaf mijn lichaam al veel eerder signalen van een eisprong, maar bleek de eisprong dus later dan verwacht. Dus ja, een eisprong kan later plaats vinden dan je o.b.v. gegevens t.a.v. je cyclus zou verwachten.
Nouja je lichaam is natuurlijk geen robot Dus je ovulatie kan elke cyclus op een ander moment zijn. Een app kan dit niet voorspellen. Zo’n app maakt alleen de dag aan van een mogelijke ovulatie aan de hand van de info die jij geeft. Als je zelf merkt wanneer je ovulatie ongeveer is heb je toch geen app nodig om het allemaal bij te houden?
Als ik het goed heb onthouden van toen ik zwanger probeerde te worden kan je ovulatie op variabele momenten in je cyclus voorkomen. Maar ligt de tijd tussen ovulatie en menstruatie wel redelijk vast. Dus als ik mijn ovulatie heb gevoeld (deze maand toevallig niet bewust gevoeld), weet ik dat ik 14 dgn later ongesteld wordt. Ik hou mijn cyclus ook nog bij, omdat ik dan weet waar ik aan toe ben. De ene keer is mijn ovulatie heel vroeg en de andere keer wat later, maar ik kan toch nog redelijk goed de start van mijn menstruatie voorspellen.
Zeker. Ik was altijd volgens zon app ook heel precies. Klopte ook, voelde ook zo. Maar bij de zwangerschap van mijn oudste bleek ik die eisprong toch echt eerder te hebben gehad en bij de tweede gebruikte ik ook ovulatietesten: de app gaf hem weer op dag 15, dat dacht ik ook te voelen maar op dag 18 had ik positieve ovulatietest. En ik raakte toen zwanger vd tweede en dat klopte ook. Dus ja, ik geloof dat zon app een leuke voorspeller kan zijn maar dat in de praktijk je lichaam niet zo werkt..
Nou ik vind het toch wel fijn om te weten wanneer ik ongesteld ga worden. En als ik dat niet bij houd, dan weet ik echt niet meer wanneer ik ongesteld was en wanneer ik de volgende kan verwachten. Hiervoor deed ik dat ik een kalender, eerste dag markeren en dan tellen. Dat ding ligt dan ergens, was ik ongesteld geworden dan vergat ik wel eens om dat ding te pakken en het te markeren. En dan een week later dacht ik, welke dag was het nou ook alweer begonnen? Mijn telefoon heb ik vaak bij me en doet de app dat voor me en dat vind ik toch handiger.
Dat idee heb ik ook inderdaad. Denk dat de menstruatie dan ook wat later komt. Sowieso was het een beetje van slag deze maand. Mijn ongesteldheid kwam 2 dagen te vroeg en zonder enige aankondiging die ik normaal heb. Misschien moet het ook nog wat normaliseren na jaren anticonceptie gebruik.
Even een aanvulling: ik heb mijn lichaam en cyclus veel beter leren kennen sinds ik die app gebruik. In grote lijnen was het wel bekend (een avond janken om niks is bijna ongesteld worden), maar er valt me nu veel meer op. 2 dagen voor de eisprong vliegt mijn libido omhoog. Wanneer mijn borsten pijn gaan doen volgt mijn menstruatie precies 8 dagen later, dat soort dingen. Ik vind het echt ideaal om op die manier meer overzicht te hebben en daarmee de bevestiging dat wat er gebeurt in mijn lichaam en humeur ook overeen komt. Ik ben namelijk niet gewoon een trut, maar ik zit op dag 24
Ja hoor, dat heb ik maandelijks. Of nouja, niet maandelijks, meestal minder vaak als je mijn cyclus bekijkt is heel normaal, bij iedereen kan het wel eens iets afwijken.
Precies. Dat heb ik dus ook. Ik wil graag even weten waar ik aan toe ben. Heyy, iMoeder, ik geef dan en dan een feestje, kom je ook? Valt het op dag 11?, jaaa gezellig, dan ben ik vrolijk. Dag 24, ow hell no. Ik lig met chocolade en Netflix op de bank en flikker op met je feestje!!