Kleuter (4,5) groeit niet/nauwelijks?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Papallona, Feb 24, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Hee hallo,
    Ik ben een beetje verbaasd, mijn zoontje is altijd al wat klein geweest. Niet bij de geboorte, toen was hij 53 cm. Na rs virus en een jaar lang non stop ziek zijn is zijn curve iets afgezwakt maar hij blijft wat klein. Nou is dat niet zo erg natuurlijk, hij kan daarin op mij lijken (1,69). Zijn vader is 1,96.
    Echter is hij het afgelopen half jaar niet/nauwelijks gegroeid. Ik had hem weer gemeten en er is geen cm bij. Ik was benieuwd naar zijn lengte omdat we naar de Efteling gingen en ik zag dat zijn vriendjes ineens stukken groter waren.

Herkent iemand dit?

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,507
    13,797
    113
    Female
    Noord- Holland
    Op deze leeftijd groeien kinderen GEMIDDELD nog maar 6 centimeter per jaar.
    Het ene kind kan dus 12 cm. per jaar groeien en het andere kind nul cm., om tot dat gemiddelde van 0 te komen.
    Daarnaast: het ene kind groeit elke maand keurig een halve cm. (bwvs.) en het andere kind groeit de eerste 11 maanden niet en dan ineens in de laatste maand 6 centimeter.
    Laat je niet gek maken dus, komt ongetwijfeld wel weer een keer goed :)

3. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Ja, dat herken ik bij onze jongste dochter. Ze is inmiddels ruim 9,5 jaar. 2 jaar geleden is ze onderzocht door de kinderarts. Het enige dat ze konden vinden was dat haar groeihormonen wat aan de lage kant zijn (kan door haar ondergewicht komen) en haar botleeftijd liep toen bijna een jaar achter (hopelijk groeit ze dus wat langer door). Sindsdien lopen we ook bij een diëtiste en wordt ze dus eens per 2/3 maanden gemeten en gewogen.
    Ik kreeg net als jij vermoedens van een trage groei doordat andere kinderen haar voorbij schoten. Ik heb bij de ggd haar groeicurve opgevraagd (kreeg ik gewoon gemaild) en ben naar de huisarts gegaan. Die zag genoeg redenen om haar door te verwijzen.

4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Hoe groot is hij nu? En hoe ziet zijn curve eruit? Je hebt apps waarin je de tno curve kan opzoeken. Moeder lengte telt 2x zo zwaar mee als vader lengte. Maar er zijn ook sites waar ze verwachten eindlengte schatten op basis van de lengtes van de ouders.
    Belangrijk is dat hij op de lijn groeit die hij vanaf zijn 2e jaar heeft ingezet.
    Hoe is zijn gewicht? Heeft hij voldoende gewicht om te groeien of heeft hij onder gewicht? Ze groeien in spurten maar als ze te lang stil staan dan kan de curve afwijken en dan zou ik langs de huisarts gaan. Die kan aangeven of het binnen de grenzen valt of toch verder onderzocht moet worden.

5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Mijn jongste staat ook al een tijdje stil.
    Ze begon met 54 cm toen ze geboren werd en wordt in mei 5.

Juni 2021 was ze 106 cm lang, vorige week gemeten en toen was ze 107 cm.

Als ik naar haar groeiverloop kijk is dat altijd al in stapjes geweest. Tijdje stil en dan weer 5 cm erbij.
    Alleen dit is wel een heel lang stapje.

Ze is verder goed gezond.

Mijn oudste daarentegen was 51 cm bij de geboorte en is sindsdien blijven groeien. Ze is nu 8 en bijna 150 cm. De jongste én grootste van de klas. Fysiek en cognitief doet ze niet onder voor een 10/11 jarige. Zelfs haar gebit doet mee met die voor een 10/11 jarige zei de tandarts pas.
    Ik verwacht dan ook dat ze vroeg de puberteit in zal gaan.

Vergeleken met de oudste is de jongste echt een ukkie en groeit ze voor geen meter.

6. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Hij is 105 cm, ik weet zijn gewicht niet precies maar hij is wel goed qua gewicht. Altijd al geweest, ik gok op de curve op +1. Zijn lengte begin op +2, rond zijn tweede levensjaar 0, en nu naar -1.

7. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

Jan 6, 2021
    2,369
    1,760
    113
    Female
    Onze zoon is 11. Bij ons is nu eindelijk dat wij door gestuurd zijn. Ook door trage groei. Hij is 142 cm en bijna 12. Onze 8 jarige is groter.
    Bij ons buigt lijn ook steeds verder af. Bij geboorte was hij grootste en zwaarste van de vier kinderen. We wachten af wat kinderarts gaat zeggen.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Ja onze jongste staat ook al lang stil, van een grote beer is ie naar niet zo’n grote beer gegaan :p
    Ik maak me niet zo’n zorgen, maar onze oudste heeft ook wel een afbuigende lijn gehad om het nu in de puberteit weer goed te maken. En wij zijn allebei klein (167 en 175) en de rest van onze familie ook (opa’s oma’s etc) dus de verwachting dat onze kinderen lang worden is er niet. Sterker nog, onze oudste dochter is in de gaten gehouden omdat zij als enige op de +1 lijn groeide :o:

Maar echt, als je je zorgen maakt, aan de bel trekken! Jij weet het het best mbt je kind :)

9. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Maar hij is toch niet heel klein? Mijn dochter is 5 jaar en 3 maanden en is 107cm. En die groeit ook niet zo hard en past haar kleding van vorig jaar nog. Heb er nog nooit over nagedacht dat het een probleem zou zijn. Bij mijn zoon van nu 13 was dat ook toen hij jonger was maar die is sinds een half jaar ineens de lucht ingegaan dus maak me geen zorgen.

10. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Het is niet dat ik me zorgen maak omdat hij klein zou zijn, vergeleken bij de jongens van zijn klas is hij wel echt klein (jongens zijn over het algemeen langer dan meisjes volgens de curve volgens mij). Maar het is omdat hij al een hele tijd stil staat op dezelfde lengte. En omdat hij dus van +2 nu op -1 is beland.

11. Inaya1991

Inaya1991 Bekend lid

Sep 11, 2021
    544
    438
    63
    Bij ongerustheid altijd even met een arts overleggen .. mijn zoontje loopt bij de kinderarts voor zijn eczeem en daar kwamen ze er ook achter dat hij in een half jaar niks gegroeid was.. als hij in april nog afwijkt gaan ze wel wat onderzoeken inzetten just to be sure zeg maar…

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,164
    23,245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Idd, de lengte op zich is niet zo erg, maar de afbuigende curve zou ik ook gek vinden. Ik zou dan toch eens contact opnemen met CB.

13. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,323
    10,289
    113
    Je hebt ook online een groeicalculator. Die bekijkt wat de lengte is van het kind en de ouders.

Daarna krijg je te zien wat zijn lengtebgaat worden op basis van de ouders als op vasis van zijn huidige lengte.

Mijn man is heel lang en ik ben klein. Zoon heeft duidelijk niet mijn lengte.

Voelt hij zich verder goed? Voldoende energie?

Iedereen heeft zijn eigen groeicurve maar dat moet wel een ( licht) stijgende lijn zijn.
    Bij twijfel naar de huisarts.

14. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,323
    10,289
    113
    Als je de groeicalculator invult is hij ongeveer 5 cm kleiner dan gemiddeld. Tussen de 4 en 5 groeien ze ook best hard. Als je zoon bijna een jaar lang ziek is geweest kan ik me voorstellen dat zijn lijf bezig was met beter worden en niet met groeien. Kan me voorstellen dat het als nog hard kan gaan. Hij heeft dan wel veel oech gehad met ziek zijn.

Ik zou het als nog bij de huisarts neerleggen. Dan staat het ook op papier. Misschien kijken ze er wel naar of je moet hem extra tijd geven.

Dan zit je wat minder met zorgen

hummeltje5 likes this.

Share This Page