Dag Dames, Ik lees vanalles over IVF, ICSI, IUI,... Welke vruchtbaarheidsbehandelingen bestaan er allemaal, waar staan ze voor en wat is het verschil ertussen? Voor welke kom je wanneer in aanmerking?
Poeh, dat kan wel een hele lijst worden.. Ik zou de verschillende termen even googlen, dan weet je gelijk meer.. Waar je voor in aanmerking komt ligt helemaal aan je situatie en dat weet je pas als je bij een fertiliteitsarts of gynaecoloog bent geweest.. Even in het kort over de 3 die je noemt: Bij IUI wordt sperma van de man dmv een catheter ingebracht in de baarmoeder van de vrouw (afstand verkorten zeg maar).. Is het minst ingrijpend.. Kan met of zonder hormoonstimulatie, afhankelijk vd situatie. IVF is de reageerbuisbaby.. Man levert sperma in, bij vrouw wordt er dmv hormonen voor gezorgd dat er meerdere eitjes in 1x rijpen, die worden eruit gehaald dmv een punctie. Dan worden 1 eicel en een heleboel spermacellen bij elkaar gezet in het laboratorium, en kunnen de spermacellen het eitje bevruchten. Als het zich ontwikkelt tot een goed embryo wordt deze teruggeplaatst in de baarmoeder van de vrouw. ICSI is bijna hetzelfde als IVF, met verschil dat er in het lab met een naald 1 spermacel opgezogen wordt en deze direct ingebracht wordt in een eicel om op deze manier voor bevruchting te zorgen (bij te weinig spermacellen voor IVF of bij een aantal mislukte IVF-pogingen).. Hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd