Schema baby van 9 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Pascale75, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pascale75

Pascale75 Actief lid

15 jun 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Goedenavond,
    Ik denk dat ik een beetje lastig verhaal heb. Mijn zoontje is nu 9 maanden en zijn schema ziet er als volgt uit:
    09.00 150ml bordje pap, aanvullend borstvoeding
    10.30-12.00 slaapje
    12.00 fruithapje
    13.00 boterham, aanvullend borstvoeding
    14.00-15.30 slaapje
    15.30 borstvoeding
    16.00 koekje met roosvicee
    17.30 groentenhapje 200 gram
    18.45 borstvoeding
    19.00-08.30 slapen

Nu is mijn probleem dat mijn zoontje zijn fruithapje de ene keer wel eet en een andere keer krijg ik er geen hap in. Hetzelfde geldt bij de roosvicee, deze bied ik ook aan bij de lunch en het avondeten maar hij krijgt bijna niks binnen. Uit een gewone fles accepteert hij het niet dus hij krijgt het uit een tuitbeker. Hij is hier echter meer mee aan het spelen en op de fles aan het kauwen dan dat hij werkelijk ervan drinkt. Hoe kan ik dit oplossen? En wat doe ik met zijn fruithapje wanneer hij deze echt niet wil?

Dan mijn volgende probleem. Hij moet per dag 15ml lactulose binnen krijgen omdat hij verstopt zit. We hebben dit 2 maanden lang dmv een spuitje gegeven maar dit is echt drama. Brullen, overstuur en nu hij 2 tandjes heeft is het voor ons ook niet echt prettig meer om je vingers in zijn mondje te stoppen. Nu hebben we een paar dagen geprobeerd om de bv van 18.45 te vervangen door een flesje van 200ml met de lactulose er doorheen. Dit gaat prima en het gaat ook op. Alleen is het beter om de lactulose in de ochtend te geven volgens de kinderarts. Ik weet alleen niet hoe. Door zijn papje accepteert hij het niet en hij drinkt na zijn papje nog zo weinig borstvoeding dat ik deze niet durf te vervangen door een flesje omdat we dan het risico lopen dat hij de fles niet leeg drinkt en dus de lactulose niet geheel binnen krijgt.

Hoe kan ik een nieuw schema ontwikkelen zodat ik bv en flesvoeding kan gaan combineren? En hoeveel ml flesvoeding heeft hij dan nodig?
    Ik wil voor zijn eerste verjaardag de bv hebben afgebouwd maar ik heb werkelijk geen idee meer hoe ik een goed en nieuw schema in kan gaan bouwen. Helaas word ik bij het cb ook niet veel wijzer.

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik weet het gewoon even niet meer.
    Hoop dat je mij kunt helpen

Dank je wel. Groetjes, pascale

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Pascale,

Het voedingsschema wat je hierboven beschreven hebt ziet er goed uit. Tussen de 8-10 maanden krijgen kindjes gemiddeld nog 600 ml opvolgmelk. Dit kan over 3 of 4 voedingen verdeeld worden. In combinatie met borstvoeding is dit ook goed mogelijk. Vaak is het het prettigst om de ochtend en avond voeding zo lang mogelijk zelf te blijven geven. Deze pas als laatste te vervangen. Vanaf 1 jaar is het advies om nog ongeveer 300-400 ml aan melk- en melk producten per dag te geven.
    Voor voorbeelden van een voedingsschema of een combinatie van borstvoeding/flesvoeding kan je ook kijken op www.frisokindervoeding.nl .
    Misschien kan je gaan kijken om 's ochtends een broodje te gaan geven met een bekertje melk (borstvoeding/flesvoeding), en kun je hierdoor de lactulose doen?
    Het is moeilijk maar wanneer een kindje iets niet lust/wilt is het wel goed om het te blijven proberen zonder dat het echt een strijd wordt. Misschien kan je het mengen met iets wat je kindje wel wilt? Bijvoorbeeld door de melk, een soort fruitshake?
    Verder kun je tussendoor ook water/ rooibosthee proberen te geven.

Groeten Angelique

Deel Deze Pagina