Hoi, Mijn dochtertje is van 25 september en ik voed haar zelf.(voor het eerst, zoonlief kreeg kv) Toen de eerste stuwing kwam merkte ik al dat mijn linkerborst veel meer produceerde dan de rechter. De kraamhulp adviseerde me om ze eens leeg te kolven zodat meisje weer goed kon aanhappen (ingetrokken tepels die door de spanning niet meer te pakken waren) Toen kwam er links 170cc uit en rechts "maar" 70cc. Daarna leek het goed te gaan, ben gaan voeden met tepelhoedjes en mevrouw drinkt goed en komt goed aan. Sinds 1,5 week voel ik ook mn TSR maar voornamelijk links...rechts maar weinig. Ik merk ook dat ze aan de rechterborst (volgens mij) niet goed drinkt. Ze klokt niet echt. Hoor dr wel zo nu en dan slikken maar. Ik kolf ook dagelijks omdat ik anders erg snel kloven krijg en het voeden dan helemaal niet leuk meer is. Toen ik begon met kolven liep het vrij gelijkmatig wat eruit kwam, maar inmiddels kolf ik links met gemak 100-120cc en rechts mag ik al blij zijn als ik de 50cc haal.(sochtends 4uur na de nachtvoeding) terwijl ik daar vorige week ook nog wel 80/90 uit haalde. Links spuiten er echt straaltjes(ook zonder TSR) en rechts is het echt druppelwerk en heb ik dat TSR echt nodig om een paar minuten straaltjes te krijgen. Dit heeft als resultaat ook dat ik haar niet als 1e aan rechts kan aanleggen als ze erge honger heeft want de melk komt niet snel genoeg en dan word ze boos. Heeft een van jullie misschien tips om de productie te verhogen of om rechts ook goed toe te laten schieten? Ik probeer tussen de voedingen door rechts een paar minuutjes te kolven maar meisje laat er bijna nooit lang genoeg tussen zitten. Dan heb ik net gekolfd een uur nadat ze klaar was met drinken en dan na een uur komt ze alweer. Ik wil haar echt graag zelf blijven voeden, maar het begint erg frustrerend te worden...en dat beeld van die ene borst die 2x zo groot is als de andere is nou ook niet echt feestelijk Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven?
Hoi. Het is heel gebruikelijk dat de ene borst meer melk geeft dan de andere. Besef ook dat je met kolven minder uit je borst haalt dan wanneer je kindje het eruit haalt. Tips: - Leg een warme/natte doek op je rechter borst tijdens het kolven/voeden. - Geef lichte compressie tijdens het voeden/kolven. - Blijf ook je rechter borst aanbieden, zodat deze ook gestimuleerd blijft. De beste stimulatie is toch je kindje. - Kolf rechts niet tussendoor, maar direct na de voeding. Zo zit er niet te weinig tijd tussen de volgende voeding. Ook als je alleen de linker borst hebt aangeboden. - Elke kolfsessie moeten worden ingeleid door het opwekken van de TSR. Het advies is om ook tijdens het kolven opnieuw de TSR op te wekken, wanneer de melkstroom sterk afneemt. De TSR kan worden opgewekt door warmte, massage en routine of door een combinatie daarvan. Een plezierig warme omgeving, warme kompressen en massage met warme handen en eventueel een zeer spaarzaam gebruikte speciale massageolie (die niet in de buurt van de tepel en tepelhof mogen komen) zijn manieren om de borsten te verwarmen. Groetjes Saskia