En wat vind je daar van? Is er bij jullie maar 1 werkzaam, 2, 3? Kun je het met de ene beter vinden dan met de ander? Ik ben benieuwd omdat ik gisteren bij 1 van de 3 vk's ben geweest van de praktijk waar wij naartoe gaan en ik vond deze vrouw echt helemaal niks. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer het me raakt wat er gebeurde. Kreeg echt het gevoel alsof ze niks van me wist en ook niks had doorgelezen ofzo. Zo ben ik paniek met bloed prikken en ik vroeg naar de Rhesus prik in week 27 zegt ze meteen: die doen we hier... uuh, ik had met iemand anders afgesproken dat ik naar het ziekenhuis mocht.. staat in mijn papieren Ook ging ze luisteren maar het hartje waarbij ze zelf zei dat ze even moest zoeken. Met goede bedoeling zei ik: hij zit elke keer al aan die kant. Gaat ze eerst aan de andere kant luisteren en dan toch maar waar ik aanwijs Het ergste vond ik eigenlijk nog dat ik best zit met mijn gewicht en ik hier heel erg nadrukkelijk op let. Toen werd door de andere dames gezegd er niet zo mee bezig te zijn, gewoon regelmatig te eten en stil te staan bij het feit dat je dikker gaat worden omdat je zwanger bent. Nu moest ik daar op de weegschaal en schrok deze vrouw enorm van het gewicht... ik snap wel dat ik erg zwaar ben maar ik was juist wat gerust gesteld door de andere twee dames dat ik het niet obsessief elke dag in de gaten moest houden... ben ergens bang dat ik dat nu dus wel weer ga doen. Het valt me dan ook zo op dat de verloskundige er zo anders over denken maar wel in dezelfde praktijk werken. Ik vind dat zo gek, dan hoor je bij de een wat anders dan bij de ander ik snap dat je niet je eigen meningen e.d. kan uitschakelen maar, dat er eentje schrikt van je gewicht en een ander heel relaxed reageert dat het niet uitmaakt is wel 180 graden anders. Hebben jullie zo van dit soort dingetjes meegemaakt? Dat je van meerdere verloskundige andere antwoorden kreeg? Ben erg benieuwd
Ja ik ben ook bij een verloskundigenpraktijk geweest waar er 3 werkten. Met 1tje had ik ook echt moeite, echt zo'n oude taart met haar eigen ideeën. Ik heb een gigantisch medisch dossier door mijn lichamelijke beperkingen en 2 die vroegen er verder niet naar en die wisten wat er aan de hand was maar die ene die deed alsof ik net als elke andere vrouw maar gewoon de zwangerschap kon voldragen tot eventueel 42 weken en da zonder pijnstilling bevallen terwijl dat duidelijk niet gaat. Ik ergerde me daar echt kapot aan! Voelde me niet serieus genomen door haar. Heb me na de 20 weken echo laten doorverwijzen naar de gynaecoloog omdat ik wist dat ik die toch nodig had voor het geval het een KS zou gaan worden en ik wilde alles goed uitgezocht hebben met mijn slechte rug of een ruggenprik en alles wel mogelijk was. Nou die verloskundige was het er niet mee eens, heb toen ook gezegd dat als zij me niet zou doorverwijzen dan deed de huisarts het wel want dat had ik al met de huisarts afgesproken. Met een lang gezicht heeft ze me doorgestuurd maar ze zei wel direct dat het toch niks zou opleveren en dat ze me wel weer terug zou zijn want de gynaecoloog zou me echt niet daar houden Toen ik bij de gynaecoloog kwam zei die direct dat ik bij hun onder behandeling bleef met mijn medische voorgeschiedenis Toen ben ik 1 week later terug gegaan naar die verloskundige en heb ik haar dat haarfijn uitgelegd dat ik dus niet meer bij hun terug kwam omdat ik nu tenminste wel fatsoenlijk geholpen wordt en serieus genomen, toen was ze wel ineens een stuk aardiger Jij moet je goed voelen bij je verloskundige en als je merkt dat er 1tje is waarbij je je niet goed voelt dan moet je dat gewoon aangeven en bij die andere 2 blijven lopen.
Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat er verschillen zitten tussen verloskundigen en hun stijl van opereren. Vorige praktijk waar ik was (ik ben verhuisd tussen de zwangerschappen) waren er vijf. Allemaal anders. Eerste indruk was van sommigen beter dan van anderen. Maar uiteindelijk bleek dat de personen die ik in het begin misschien wat lastig vond aan het eind lekker duidelijk vond. Andere dingen werden belangrijk. Niet of ik ze aardig vond of subtiel maar meer of ze daadkrachtig waren. Ik kwam er na een miskraam bijvoorbeeld achter dat een vk die ik eerst een beetje lijzig vond hartstikke goed was.
In mijn praktijk zijn er 7! Nu 2 van gezien allebei wel oké, niet bijzonder aardig beetje zakelijk wel. Wel zijn ze helemaal niet flexibel ondanks dat ze met zoveel zijn en ik niet per se bij dezelfde wil. lekker onder mijn werktijd telefonisch spreekuur 9:30 -11:00 en daarna alleen bereikbaar voor spoed. Geen enkele mail adres. Echt waardeloos. Vette pech als je fulltime werkt. Maak mij wel zorgen om de intake, de kraamhulp vroeg of ik in ziekenhuis of thuis wil bevallen. Met drukte op de weg is het zo 40 min rijden. Toen zei de kraamhulp ik hoop dat ze meegaan met je wens. Schijnen ze moeilijk te doen om dat eind te moeten rijden. Misschien valt het reuze mee, maar wordt anders pittige discussie. We zullen zien volgende week en anders hop ik over naar andere praktijk. (reden van ziekenhuis bevalling is dat 3 van de 5 zwangeren om mij heen spoed ok nodig hadden omdat placenta niet kwam, zoiets wil ik niet thuis overkomen) Tegenstrijdige antwoorden heb ik nog niet gehad. Maar met 7 verschillende zal het vast. Ik zou lekker naar de tips en adviezen luisteren van de verloskundige waar jij je het prettigst bij voelt. Nekplooi meting heb ik bij andere praktijk gehad waar ik de sfeer vele malen leuker vond. (had ze ook compliment gemaild daarvoor) het kan dus wel anders.
In mijn praktijk werken er 6, en natuurlijk zijn ze verschillend. Maar ik heb bij geen van de zes een vervelend gevoel, met allemaal een goede band en voor de bevalling maakt het me niet uit wie van de zes erbij is. Degene waarvan ik vorige keer dacht: die heb ik liever niet bij de bevalling (omdat ze de jongste is, net klaar met de opleiding, en ik liever een 'oude rot' wilde) was uiteraard bij mijn bevalling en heeft het werkelijk fantastisch gedaan! Boven alle verwachtingen van ons, zeker omdat het een hele zware bevalling was. Dus die vooroordelen vallen dan toch weer weg als je in de praktijk wat meemaakt
Bij mij waren het er 4. 2 jongere, 2 oudere, waarvan ik met de oudste niet zo'n klik had. Maar ik had wel jet vertrouwen dat ze een bevalling goed zou begeleiden.. Eenmaal aan de bevalling toe: vakantietijd, eerste controle door spoed-vk van andere praktijk, 2e controle door inval vk van eigen praktijk, meiske was met een maand ervoor afgestudeerd. Daarop doorgestuurd naar de gyn omdat zij niet goed wist wat er aan de hand was. En daar stonden uiteindelijk ook 5 man rond mijn bed te helpen. Dus ik heb 7 man gezien die geholpen hebben, maar geen eigen vk.. Weet je, de baby kwam eruit, zo moeilijk als het ging, daar had geen vk wat aan kunnen veranderen. Maar ze hielpen allemaal goed.. Bij de 2e had ik de aardigste oudere dame, met haar stagiaire. Dat ging prima.
Bij mij werkt er maar 1, dus ik heb altijd dezelfde Moest bij de vorige zwangerschap erg aan dr wennen, maar uiteindelijk was ze een top mens met de bevalling/keizersnee. Ik moet nu in het zkh bevallen, maar mag haar gewoon bellen en als ze tijd heeft komt ze langs!
Bij onze praktijk zijn het er 4 en alle 4 even gezellig! Ik ben iedere keer blij dat ik naar de vk mag. De assistentes zijn superaardig en lief voor mijn dochter en de vk's zijn alle 4 kei lief! Maakt me niks uit wie er bij is als ik mijn kindje uit moet poepen ze weten allemaal hoe snel het gegaan is bij mijn dochter en bij de controle gister kreeg ik al bel-instructies mee en ipv bellen bij weeën om se 3 minuten moest ik meteen bellen bij weeën om de 5 minuten. Dan zouden ze meteen komen. Ik kijk er nu al naar uit heb er echt zin in!
Hier een kleinere praktijk met 2 vrouwen. Ik vind ze allebei heel erg aardig maar heb wel met 1 een meer persoonlijke klik dan met de ander. Maar voel me bij beide dames veilig en serieus genomen.
Ik moest ivm verhuis na 20, weken overstappen. Ben toen 1x geweest bij de plaatselijke praktijk hier waar 3 vks werkzaam zijn.. Het viel me zwaar tegen! Echt geen klik en voelde me er helemaal niet fijn bij. Een week later hadden we info avond van die vk praktijk waar parber en ik samen heen zijn geweest, zelfde vk en partner was het gelukkig met me eens ( ik was bang dat t aan mn hormonen lag oid ) Direct overgestapt naar een andere praktijk, zit nu bij een praktijk van 5 vk's. Moet dan een kwartiertje rijden maar ik vind ze allemaal prima en voel me er helemaal op mijn gemak! Voor mij was t risico van iemand naast mijn bevallingsbed waar ik me aan kapot erger en die ik liever zie gaan als komen te groot. Denk er goed over na! Als zij dienst heeft kun je niet verwachten dat 1 van die andere 2 het overneemt. Het is jouw zwangerschap, jou bevalling en jij moet je er goed bij voelen!
Bij mijn praktijk zijn het er 6. Eentje vind ik niet zo geweldig. Heb beetje last van 'witte jassen hypertensie'... als ik me beetje zorgen maak om controle gaat mn bloeddruk omhoog. Niet extreem en onderdruk blijft goed, bij nog keer meten wordt t ook lager. Maar zij reageerde er best 'heftig' op vond ik. Waarop ik me natuurlijk nog meer zorgen ging maken om de controle en bloeddruk weer hoog was De anderen in de praktijk reageerden veel relaxter eigenlijk, had gevoel dat ze meer naar mij keken als alleen het getalletje. Die ene is ook niet heel optimistisch met uitspraken. Zegt dat ze vaak bij eerste bevalling moet knippen om scheuren te voorkomen. Terwijl wat ik lees in boeken niet bewezen is dat knippen wel kan voorkomen dat je scheurt en eigenlijk alleen nood van de baby een goede reden is. Ze zegt ook dat vrouwen die voor het eerst bevallen bijna altijd hechtingen nodig hebben en bijna altijd tussen week 40-41 bevallen. Weet niet zeker of ze dat nu zegt zodat ik van het ergste uit ga en dat het dan altijd meevalt... maar ik wil dus niet zomaar geknipt, zie erg op tegen hechten dus hoop heel erg dat het niet hoeft en zit er ook dusdanig doorheen dat ik echt hoop dat ik elk moment kan bevallen. Nouja ik hoop dus erg dat ik niet haar heb voor de bevalling maar een van de oudere vk. Van de andere kant, ik ben het wel zo erg zat nu dat het eigenlijk niet meer uit maakt al staat er een voetbalelftal of een olifant naast mn bed, als ik maar mag bevallen...
Bij mij zijn ze met z'n vijven. Vier met x-aantal jaar ervaring en één die net afgestudeerd is. Met de een heb ik een betere klik dan met de ander, maar ik heb er wel vertrouwen in dat ze allemaal de bevalling tot een goed einde kunnen brengen en dat vind ik uiteindelijk het aller belangrijkste.
Bij mijn praktijk zijn er 4 in de leeftijd van 25-45 jaar. Gelukkig geen oude taarten Ben wel blij dat ik met alle 4 goed op kan schieten al heb ik wel een voorkeur en hoop dat zij bij mijn bevalling is.
Hier heb je 3 verloskundige, maar je word er aan 1 gekoppeld zeg maar. Ik krijg de andere 2 alleen als mijn verloskundige er niet is. Alle afspraken krijg ik gewoon bij die ene verloskundige. Vind ik persoonlijk ook wel zo fijn.
Hier zijn er zes... Waarvan er continu twee dienst hebben. Met de een heb ik zeker een betere klik dan met de ander, maar ik ben ervan overtuigd dat ze alle zes meer dan voldoende in staat zijn om mijn bevalling tot een goed einde te begeleiden! En dat vind ik uiteindelijk het aller belangrijkste. Met afspraken zorgen ze er ook voor dat ik ze allemaal minstens 1x gezien heb met een controle, om ervoor te zorgen dat er geen volslagen vreemde aan je bed staat . Ik heb ze nu allemaal gezien, sommigen ook al drie of vier keer (zijn ook echoscopistes).
Hier zijn er 2. Je hebt een vaste en maakt tijdens een controle een keer kennis met de andere. Met je bevalling is het net wie er dienst heeft.
Bij ons zijn er een stuk of 8/9 werkzaam. Je wordt wel in een team ingedeeld zodat je maar met 4 verschillende te maken hebt, en deze krijg je tijdens je hele zwangerschapsperiode allemaal enkele keren te zien. Ik vind de ene verloskundige wel fijner dan de andere, met de ene heb je gewoon meer een klik. Ze volgen wel allemaal dezelfde procedure, dus de ene zegt niet iets anders dan de andere, dat is wel fijn, en alles wordt natuurlijk in het systeem gezet zodat ze kunnen voorbereiden op de controle. Wat ik wel een paar keer heb gehad, is dat ze dingen dubbel vragen, of dat ze vragen is dat en dat de vorige keer met je besproken.
Heb er tot nu toe 3 gehad & 1 moet ik echt niet.. Deed echt best raar de laatste keer , de klik is er met haar gewoon niet. 1tjw vind ik echt superleuk! Het is ntl altijd maar afw8en welke er dienst heeft tijdens je bevalling
Hier een praktijk met 5 vaste verloskundigen en 2 invallers.. Eigenlijk met iedereen die ik gezien heb een fijne ervaring gehad. Ook geen tegenstrijdige uitspraken ofzo.. Als je je er echt niet prettig bij voelt zou ik dat sowieso aangeven bij je praktijk, en als het niet beter wordt eventueel overstappen. Ik vind het wel belangrijk om met een fijn gevoel naar de VK te kunnen..
Hier zijn ze met twee. Een vind ik echt super! De ander is wat ouder en zakelijker maar opzich doet ze haar werk gewoon goed, ik heb met haar gewoon niet echt een klik. Met de ander kan ik ook echt lachen, erg leuk. Ik hoop dat ik de jongere weer bij mijn bevalling krijg. Maar ik denk maar zo, op dat moment zal ik diegene krijgen waar ik dan het meeste aan zal hebben...