Mijn man is Antilliaans. Maar veel cultuurverschil merk ik niet. Althans, nog niet. Hij schijnt wel een hele strenge opvoeding te hebben gehad. Wie weet zet hij het voort
Het was zeker geen makkelijk onderwerp en discussie, je wilt niemand kwetsen. Voor nu komen ze niet rondom de kraamtijd, ML heeft niet gezegd dat het komt omdat we ze dan liever niet in huis willen hebben door persoonlijke redenen, dat zouden ze nooit begrijpen... hij heeft dit keer vanuit het voordeel van cultuurverschillen gewerkt en verteld dat de verloskundige aanrade dit niet te doen . Maar nog steeds is het een gevoelig onderwerp, ML heeft hier verder geen familie en wil dit unieke moment graag met familie delen. En wanneer ze dan wel komen? Daar zijn we nog niet aan uit...
Ja zulke dingen zijn altijd lastig, je wilt idd niemand voor het hoofd stoten. Heel veel dingen begrijpen ze gewoon echt niet en in vergelijking met de Italianen zijn Hollanders natuurlijk super individualistisch. De verschillen zijn gewoon enorm, ik heb me maanden moeten verantwoorden voor het ritme dat ik aanhield voor dochter. Elke dag op dezelfde tijd voedingen en slaapjes, niet tot middernacht in restaurants of op bezoek, dat vonden ze maar raar. Nu, na een jaar, zijn ze allemaal lovend. Dochter luistert goed, slaapt zo goed, wordt nooit wakker. Het is vaak ook gewoon voor beide kanten wennen
Ik ben Pools en man is Nederlands. Bij ons ga je meteen naar de gym, je bevalt ook altijd in het ziekenhuis. Na de bevalling blijf je paar dagen in het ziekenhuis. Je hebt ook geen kraamhulp. Als goed is mag jouw man ook niet bij jou zijn na de bevalling, je ligt op de kamer met andere vrouwen en jouw kindje word bij jouw gebracht voor de voedingen. Mensen maken ook gewoon bekend wat het geslacht en naam is. Ik heb zelf ook gewoon verteld dat wij een meisje krijgen en wat haar naam is.
Ik ben Nederlandse maar mijn eerste twee kinderen zijn in Duitsland geboren. In Duitsland ga je naar een gyn voor de controles. Een vk heb je pas vanaf 24 weken. Of niet, dat kun je zelf kiezen. De bevalling gebeurt over het algemeen in het ziekenhuis en na de bevalling blijf je een aantal dagen. Het zwaartepunt ligt hier in Duitsland op borstvoeding dus dat wordt altijd eerst geprobeerd. Ik ga nu verhuizen naar het Midden Oosten en ik ben benieuwd hoe daar de controles zijn.
Hmm toch wel jammer dat je hier in NL niet kunt kiezen tussen gyn of vk.. aan het eind hoe vakkundig vk zijn, een gyn blijft een gecertificeerd arts met een volledige opleiding geneeskunde. Het lijkt erop dat NL de enige uitzondering hierin is? Apart
ja vind ik ook erg jammer, ik loop zelf liever bij een arts als VK, ondanks dat deze VK die ik nu heb wel meer een band al mee heb als de vorige keren ik blijf het niets vinden
Ik verblijf momenteel in Engeland en ik krijg hier ook, als alles goed blijft gaan, geen gyn te zien. Ik word opgevolgd door vk en af en toe door de huisarts. In mijn thuisland Belgie, is het inderdaad ook de norm om opgevolgd te worden door de gyn.
Waarom zouden jullie een gyn willen dan? Ik vind het wel prima zo. Bij gyn juist meer idee van veel gedoe en allerlei controles enzo. Als het nodig zou zijn acht ik de vk wel in dat ze dan ook doorsturen.
Eerlijk gezegd vind ik het wel prima om bij een VK te lopen ipv gyneacoloog. Als er medisch niks aan de hand is snap ik niet waarom je bij een gyn. Moet lopen. Een VK stuurt je heus wel door als er iets aan de hand is. Wat ik hier wel veel lees is dat in andere landen het gebruikelijk is om een aantal dagen in het ZH te blijven, terwijl je hier na een paar uur al thuis bent.
Dat komt hier omdat er geen kraamzorg is en ze de baby een paar dagen in de gaten willen houden, en zodat moeder rustig kan herstellen. Ook gehoortest, hielprik e.d. worden die eerste dagen in het ziekenhuis gedaan. Voor mij hoeft het niet hoor, ik ga liever naar huis als alles goed is gegaan.
Persoonlijk zou ik het juist fijner vinden om die allerlei onderzoeken te krijgen, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Uit een aantal ervaringen uit omgeving blijkt vaak dat complicaties achteraf werden voorkomen als er op onderzocht was, ook al was er op dat moment geen directe reden voor. Ook blijf ik liever minstens 1 dag in het ziekenhuis na de bevalling, onder andere door de reden hierboven, voor de zekerheid van mijn baby en mezelf. Nu volgens mij, heb dit niet precies uitgezocht, zijn het mijn eigen kosten als ik zonder medische reden langer wil blijven. Dat vind ik jammer, zoals ik in een andere reactie al zei we betalen genoeg. (klein voorbeeldje, hoge bloeddruk zit in mijn familie, moeder complicaties gehad bij beide bevallingen. Ik bij controles 3x hoge bloeddruk gehad, 1x daarvan bij mijn man's dokter in Italie. Hij zei meteen, jij moet onder behandeling van de gyn staan! De vk hier vond het niet nodig...)
Ik heb in de VS bewust voor een vk gekozen. Juist omdat er meer aandacht is dan bij de gyn. En ik vertrouw er op dat ze me doorsturen mocht het echt nodig zijn. Zwanger zijn is geen ziekte toch?