Verschillen in inkomen schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Isadepisa, 30 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.593
    10.487
    113
    Nee, ik vind wat jullie voor haar doen prima! Aan meer inkomen gaat ze wennen, dus dan moet ze dat zelf genereren. Ik zou wel mijn nichtje af en toe meenemen om iets leuks te doen, of mss een keertje mee winkelen.
     
  2. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.178
    261
    83
    Structureel geld overmaken zou ik niet aan beginnen. Op een andere manier wat extra’s geven zoals envelop voor verjaardag, boodschappen/verzorgingsproducten/wasmiddel oid, fashioncheque, met feestdagen iets lekkers van bakker/slager vind ik op een leuke manier een beetje helpen. Structureel inkomen moet ze echt zelf voor zorgen.
     
  3. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Wat ik niet begrijp ik, waarom gaat jullie schoonzus het gesprek niet aan? Het is tussen haar en jullie daar hoort je sm niet tussen.

    Alleen zo kunnen afspraken gemaakt worden en de vraag is, heeft ze het überhaupt wel krap?
     
    Dubbelgeluk en Syane vinden dit leuk.
  4. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Heel hard maar nee ik zou niks overmaken. Zou ze wat vaker te eten vragen, haar dochter eens wat nieuws geven van bijv kleding oid maar geen geld.

    Een acute kapotte auto, kapotte fiets van gaar dochter zou ik nog wel bij willen springen maar niets structureels.

    En daarnaast zou ik het ook nooit zo willen als ik zelf in de problemen zat. Dan bespaarde ik, of leende ik in nood geld. Maar handje ophouden bij fam nooit!
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Nee, echt niet. Sowieso moet schoonmoeder zich daar niet mee bemoeien, maar schoonzus zelf heeft nog opties om meer inkomen te genereren, maar dat wil ze niet.
    Practisch zou ik voor nichtje wel willen bijspringen: kleding doorgeven, meenemen op een dagje weg etc..
     
  6. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Ik zou zeggen: kom maar terug als je fulltime werkt en het dan nog niet redt.
     
    Knuffelmonster en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Ik ben denk ik een van de weinigen, maar ik zou het wel doen. Voor mijn neefje/nichtje, zodat die niet 5 dagen in de week naar de kinderopvang moet. Maar alleen als mijn schoonzusje ook wel echt alles eraan doet om zo zuinig mogelijk te leven, en zoveel mogelijk probeert te werken (desnoods onder schooltijd of wat dan ook). En natuurlijk als ik het zelf redelijkerwijs kan missen.
     
    einad vindt dit leuk.
  8. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou het zeker niet doen omdat schoonmoeder het vraagt.

    Wij hebben in het verleden wel de ouders van mijn vriend structureel geld gegeven. Nu waren mijn schoonouders ook niet meer in staat te werken, dus dat is een groot verschil.

    Maar inderdaad, mensen gaan er op rekenen.

    Na een paar hele dubieuze uitgaven van mijn schoonvader aan elektronische gadgets die ze echt niet nodig hadden, ook naar mening van mijn schoonmoeder, zijn we ermee gestopt.

    Nooit doen zou ik niet zeggen, maar je schoonzus heeft inderdaad haar keuzes gemaakt. Alleen als het welzijn van haar dochter in het geding komt zou ik overwegen financieel te helpen.
     
  9. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker niet financieel bijdragen. Eerder in de vorm van een tas boodschappen enzo. Zodat je schoonzus daarop kan besparen en zo geld over houd voor de energierekening.
     
  10. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    799
    1.079
    93
    Vrouw
    Situatie meegemaakt met een directe familielid. Ga er niet te diep op in ivm evt herkenning. Bij mij werd er iedere keer weer om meer geld gevraagd en op mijn schuldgevoel ingepraat. Anders electra afgesloten of het gas etc…. Kun je ff tanken heb geen geld anders kan ik niet op mijn werk komen….
    Uiteindelijk contact geheel moeten verbreken om patroon te doorbreken. Het is uiteindelijk goed gekomen maar de schade die het onze relatie heeft aangegaan komt nooit goed. Oh en toen ik niet meer kon bijdragen werd toch alles doorbetaald, men vindt dan wel een andere weg naar geld.

    Dus niet aan beginnen. Ik was nog jong (19jaar) en had mijn eerste serieuze baan en had een eigen huurflatje. Ik zou het nu totaal anders aanpakken, betaal wel de boodschappen of neem kinderen mee uit winkelen.
     
    owly vindt dit leuk.
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Even los van wel of niet. Is jouw vriend (en zijn familie) van een andere cultuur? Want dan gaat het soms net even wat anders dan bij ‘ons’. Ik merk dat daar heel veel verschil in zit qua financiële wegen.
     
    Huismuisie, Ysabella en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Ik zou helpen met speedfans onder de radiator en radiatorfolie oid. Zeg maar de han en spandiensten en verder niet. Als ze maar 15 upw werkt krijgt ze ongetwijfeld nog een aanvulling en toeslagen.

    Geld overmaken etc levert dr alleen maar ellende op (denk aan fraude onderzoek en alles wat daar uit volgt). Nog los van de weerslag op de relatie die doorgaans komt met dit soort constructies.
     
  13. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Heel eerlijk:
    Ik denk, lage inkomen, dus ze heeft dit jaar €1300 energietoeslag gehad.
    - het is constant in het nieuws dat je zuinig moet doen met de energie vanwege de kosten.
    - als je meer werkt, ben je minder thuis. Dan kan je ook besparen op de energiekosten.

    en als het gaat om.. meer werken dan ga ik erop achteruit. Tja als ik jou geld geef, gaan wij erop achteruit.

    Bovendien je kan/mag niet onbelast zomaar geld geven. Zeker niet met een deels uitkering.

    Af en toe een tas boodschappen is een beter plan.
     
  14. Isadepisa

    Isadepisa Lid

    8 feb 2021
    9
    17
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor de reacties, jullie bevestigen wat ik eigenlijk al dacht. Inderdaad, ze heeft haar keuzes gemaakt en moet het zelf uit zoeken. Wij helpen nichtje al regelmatig omdat we het sneu vinden. Hebben ook voorgesteld haar verjaardagsfeestje te organiseren bij ons thuis (zij wonen in een flatje met weinig ruimte), schoonzus is daar al blij mee.
     
    juf1987, Eikeboompje, Athina en 14 anderen vinden dit leuk.
  15. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Euhm, daar ben ik heel hard in => nee

    onrechtstreeks heb je al 8j voor haar mee betaald want de helft van je loon gaat naar de staat
    En dat omdat ze thuis wil zijn met haar kind
    Ik denk dat bijna elke moeder dat wel zou willen maar niet elke moeder kan dat.
    In mijn ogen is ze een dikke profiteur
    Dat ze haar lamme reet opheft en meer gaat werken zoals iedereen.
    Is wel heel gemakkelijk van iedereen geld krijgen. Ik vermoed dat die 3 dagen, dan heel snel 2 dagen zullen worden als ze ontdekt dat ze slapend rijk kan worden zo (ok is mss overdreven, maar je snapt mijn punt wel hè )
    Het leven is voor iedereen duurder geworden
    Ze zal moeten leven naar haar “stand”
     
  16. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Wat een nare situatie dan, vooral omdat je alleen maar wil helpen. Ik vind het wel een andere situatie dan als iemand er niet zelf om vraagt. Tenminste ik ga er even vanuit dan schoonzus niks gevraagd heeft? Ik help al jaren een direct familielid , we moesten via via horen dat ze haar gas vorig jaar bijna had laten afsluiten en op de bank zat met winterjas. Diegene zou ook nooit om iets vragen , dus nu dragen we bij als er hoge kosten zijn. Is nog best lastig gezien ze streng controleren en het anders weer van je uitkering af gaat.
     
  17. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.382
    2.548
    113
    Je bent geen lopende geldautomaat. Nee dus... Mijn man zijn vader en broer hebben er ook het handje van geld te vragen en nee doen wij dus niet meer.
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Volgens mij gaat ze er sowieso op achteruit. Als je standaard geld krijgt wordt dat , volgens mij , ook gerekend als inkomen. Dan kun je het wel contant geven maar als ze daar achter komen kun je alles ( aan uitkering) weer gaan terug betalen.



    En nee ik zal nooit of te nimmer mensen ( familie of vrienden) financieel ondersteunen.

    Ze mogen komen eten, douchen, gezellig avondje bij ons, ik wil ze wel rijden, helpen met klussen, kinderen van kleding voorzien , met ze mee naar maatschappelijke wetk of gemeente voor hulp. Maar geld krijgen ze niet van mij
     
    Kolibrie2 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  19. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Nou dit!

    Als ik zie dat ze zich keihard een slag in de rondte zou werken en het nog niet zou redden dan is het een heel ander verhaal en zou ik haar wel helpen in de vorm van af en toe een keer boodschappen doen ( als ik het zelf kan betalen ) ect.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    O god nee, helemaal niet op verzoek van schoonmoeder. Absoluut niet. Wij hadden in ons gezin 1 in de bijstand, 1 met een idioot veel geld. Geen haar op hun hoofden die wat van elkaar verlangden... zo bleef het altijd gelijkwaardig. Zoals t hoort. Geen gedoe. Geen verwachtingen. Geen gezeur. Gewoon normale onderlinge relatie :)

    Waar wel ruimte voor was dat we bijvoorbeeld bij een gezamelijk cadeau meer naar rato keken; diegene die t meest makkelijk kon bijdragen, leverde wat meer zodat diegene die t echt krap had juist wat minder kon bijdragen. Dat was in goed overleg.
     

Deel Deze Pagina