Verschillen in inkomen schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Isadepisa, 30 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Ik zou tegen schoonmoeder zeggen dat ze zelf mag bijspringen. Zou niet gaan betalen voor iemand die jaren van de staatskas heeft geprofiteerd omdat ze thuis wilde zijn bij de kinderen. Had ook wel bij mij kinderen thuis willen blijven, maar de koelkast moet gevuld worden en de hypotheek wordt maandelijks van de bankrekening afgeschreven. Dat schoonzus niet meer dan 3 dagen wil werken is een eigen bewuste keuze. Eigen verantwoordelijkheid dus.
    Werken familieleden zich een slag in de rondte maar zit het financieel eens tegen dan ben ik de beroerdste niet en zou ik incidenteel best bijspringen.
     
  2. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Nooit aan beginnen! Eenmalig iets doen is nog tot daar aan toe. Ik zie dit als een bodemloze put. Straks wordt alles nog duurder, heeft ze weer meer nodig enz enz.
    Je schoonmoeder hoort daar al helemaal niet mee te bemoeien!
    Wij hebben ook al zoveel ellende gehad in de familie om geld. Bijvoorbeeld geen geld voor eten, maar dan wel eisen stellen aan wat voor eten en of boodschappen.
    Misschien een tip, laat ze een budgetcoach inschakelen.
    En ze heeft misschien weinig inkomen, maar ik begreep dat het een 2 persoons huishouden is, dan heeft ze dus ook minder kosten. Dus Bijvoorbeeld ook maar 1 keer zorgverzekering, dat scheelt ook al!
    Haar dochtertje zit als het goed is met die leeftijd hele dagen op school, dus meer werken zou theoretisch gezien moeten kunnen.!
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Zo zat een familielid een paar jaar geleden met dr kaken stijf dicht ondat ze bang was voor t eigen risico. Ze vroeg nooit wat,wilde niemand tot "last zijn". Geregeld namen we een pakket lekkers mee voor dr.

    Had beter dr mond open kunnen doen, tegen de tijd dat ze dat wel deed was t te laat. (Terminaal kanker, was een wondje die niet dicht ging maar uit angst voor de rekening niemand wat verteld).
     
    Neskio vindt dit leuk.
  4. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.322
    1.344
    113
    #44 Aegyo, 30 sep 2022
    Laatst bewerkt: 30 sep 2022
    Nee.

    Op praktische manieren helpen is ok natuurlijk.
     
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Dochter is 8 en gaat dus naar school. Ze kan dan prima bijvoorbeeld 3x8 en 2x5 werken, zonder dat er extra opvang moet worden ingeschakeld.
     
  6. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.516
    1.942
    113
    Ieder maakt keuzes die op dat moment voor hem/haar van belang zijn.
    Dan kan je niet achteraf verwachten dat iemand anders dat gaat compenseren oid.
    Keuzes hebben gevolgen, en ik neem aan dat schoonzus het vermogen heeft om oorzaak en gevolg te zien?
    Ik zou er dus niet aan beginnen.
    "Oude" meubels, wasmachine of kleding doorgeven vind ik wat anders dan iemand financieel ondersteunen.
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.126
    15.190
    113
    Mee eens.

    Eenmalig eens een rekening ofzo oke (bijv bij een nieuw wasmachine) maar echt niet structureel
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Of onderling opvang regelen na school. Ik pas ook op een vriendje van school op 1 vaste middag. Kost hem niets, ik vind t gezellig en onze zoon is daar altijd welkom op een vrije middag van de vader. Is ideaal zo. In overleg is veel mogelijk:)
     
    Syane, Zonnestralen en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  9. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Heeft ze geen ex-man die bijdraagt?
    Of anders gaat de dochter 2 dagen na school naar haar ex. Kinderen heb je samen. Ook al ben je niet meer bij elkaar
     
    Syane en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  10. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Als ik dan zou helpen, zou ik meer praktische hulp bieden.
    Een dag per week oppassen, zodat ze meer kan gaan werken en blijven eten als ze haar dochter zou komen halen.
    Eens in de zoveel tijd een gevulde boodschappen tas brengen.
    Zou ik geld gaan geven, dan zou ik ook met een ander oog naar haar uitgave gaan kijken en daar zouden we dan scheve gezichten van krijgen.

    Maar ik vraag mij ook af of jullie te maken hebben met een andere cultuur in de schoonfamilie. Dan ligt het natuurlijk heel anders.
     
    Merlino vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.192
    18.931
    113
    Ik vroeg me dit ook af, in mijn schoonfamilie (buitenlands, woonachtig in het buitenland) is er ook zo'n situatie waarbij mijn schoonvader en man zijn zus (deels) onderhouden. Mijn man vindt het niet meer dan normaal om haar op die manier te helpen (al is het wel een beetje een andere situatie dan die van TS). Overigens heeft ze er nooit om gevraagd.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    #52 tuc, 30 sep 2022
    Laatst bewerkt: 30 sep 2022
    Als het een andere cultuur betreft dan vind ik het nog niet normaal dat ts geld moet geven aan een schoonzus die 3 dagen per week werkt, terwijl ts en haar man meer werken.

    Dus een andere cultuur maakt in mijn ogen geen verschil.
     
  13. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Eens!
     
  14. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik zou het niet doen. Ze heeft zelf altijd keuzes gemaakt en doet dit nog steeds, dan zal ze er ook naar moeten leven. En anders zelf een oplossing bedenken. Zou inderdaad wat zijn dat zijn maar 3 dagen werkt, jullie 4 a 5 en vervolgens moet je haar onderhouden? Dan kan ze toch zelf ook meer gaan werken?
    Ik ben altijd bereid mensen te helpen, ze mogen mee eten of ik geef eens iets, maar bij structurele problemen zal er ander soort hulp.nosig zijn, hulp zodat ze zichzelf wel kan onderhouden.
     
  15. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Kinderopvang kost volgens mij ook haast niks als je een alleenstaande moeder bent.
    Heb voor de grap eens uitgerekend op wat voor een toeslagen ik recht heb als ik alleen ben met zoon.
    Nou, best veel! En de uren kinderopvang werden dan ook bijna geheel vergoed. Dus dat is het excuus niet.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  16. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.513
    1.555
    113
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je je antwoord al hebt ;)

    Maar ik zou het ook niet doen, in ieder geval geen sponsoring. Misschien op een andere, niet financieel, manier. Dit is jullie verantwoordelijkheid niet, toch?
    Het is een volwassen vrouw, haar keuze.
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Dan springt schoonmoeder lekker zelf bij
    Ik vind het trouwens erg asociaal van je schoonmoeder om het alleen al te vragen :eek:

    Dit gevraag zou in mijn geval alleen maar averechts werken
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  18. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik zou er nooit aan beginnen! Ik zou wellicht wel op andere manieren willen helpen waar het knelt.
    Bijv af en toe wat boodschappen doen of eens oppassen als zij (extra) moet werken, trakteren op een etentje of dagje uit etc…

    Heeft schoonzus een inkomen op bijstandsniveau? Dan kan ze ook nog de energietoeslag aanvragen. Dit is €1300 en volgend jaar krijgen de lagere inkomens dit bedrag ook volgens mij.
     
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Dat is dus precies het cultuur verschil waar hier in dit topic over gesproken word. Wij zijn dat niet gewend maar in andere culturen is dit gangbaar. Neemt niet weg dat TS het dan maar gewoon moet doen omdat haar man -is even een aanname- uit een andere cultuur komt.
    Ik vind zelf dat het op een nare manier ‘gevraagd’ is en alleen al om die reden zou ik niks structureels bijdragen. :oops:
     
    Iertje81 en iMum vinden dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik vind dus ook dat ts dat niet moet doen. Ook niet als er sprake van een andere cultuur is. Daarom vind ik dat het er niets mee te maken heeft.
    Typische cultuur wel, waar het dan normaal schijnt te zijn dat je maar 3 dagen werkt en dan financieel gecompenseerd moet worden door familieleden die meer werken.
    Zijn er echt culturen waar dit normaal is??
     

Deel Deze Pagina