Verschillen in inkomen schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Isadepisa, 30 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Nee, er zijn culturen waar mensen elkaar nog echt helpen ipv ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Nu wil ik niet zeggen dat de Nederlandse cultuur zo is maar er zijn dus wel culturen waarin het doodnormaal is dat men elkaar helpt. Zowel financieel als op andere manieren. En dan is zo een vraag dus doodnormaal. En in de Nederlandse cultuur is het juist weer not done zoals je aan de reacties al ziet.
     
  2. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.721
    1.355
    113
    Vrouw
    Ik zou mn schoonmoeder keihard in haar gezicht hebben uitgelachen. Wat een idiote en respectloze vraag.
    Je schoonzus heeft zelf bepaalde keuzes gemaakt, daar hoeven jullie niet voor op te draaien. Jij zou voor dat geld ook zelf minder kunnen werken en dan heb je dat geld niet meer over om aan haar te geven.
    Als ze niet rond komt, moet ze maar fulltime gaan werken. Als ze dan nog niet rond kan komen, zou ik pas overwegen om af en toe bij te springen met boodschappen of iets voor je nichtje.
     
  3. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Uhm nee in die culturen help je elkaar / familie ongeacht wat dan ook , dus of je nou werkt, in de bijstand zit of van een uitkering leeft dat maakt niet uit. In de basis gaat het om dat je geeft aan anderen die dat op dat moment nodig hebben zonder naar de reden te kijken.
     
    Merlino, Iertje81 en Boordevol vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vind het wel lastig hoor. En om wat voor een bedrag zou het gaan? Is ze geholpen met 50 euro per maand? Dan zou ik dat zo overhebben voor mijn schoonzusje. Mits de band goed is.

    Maar het is niet de plek van schoonmoeder om dit af te dwingen. Maar het gesprek aan gaan of ze het allemaal nog red en het lukt. Verder kan het maar zo zijn dat je schoonzus nog een contract heeft.
    Ze woont in een klein flatje zeg je. Dat verwarmen kost ook met de huidige prijzen echt niet meet dan 200 euro per maand. Gewoon zuinig zijn en niet de energietoeslag in een keer verbrassen.
     
  5. Isadepisa

    Isadepisa Lid

    8 feb 2021
    9
    17
    3
    Vrouw
    Ze zijn Nederlands dus hebben geen andere cultuur, zijn wel lagere sociale klasse en hebben soms (in mijn ogen) wat vreemde denkwijzen. Laatst hebben ze ook gevraagd aan een oom of het nichtje mee op vakantie mocht met zijn familie omdat die anders niet kon gaan. In hun ogen is het normaal dat als je meer verdiend dat je dat deelt met ze, dat mijn man dat afhoudt word denk ik ook een beetje kwalijk genomen, schoonmoeder maakt regelmatig vervelende opmerkingen over dure dingen die we kopen enz (waardoor ik dus afstand van haar genomen heb).
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Ik zou het niet doen. Als ze een uitkering er bij krijgt is het ook de vraag of ze niet in de problemen komt als er structureel geld of boodschappen gebracht gaat worden.

    Overigens is het ook geen stimulans om het zelf op te lossen. Dan blijft ze 3 dagen werken en de familie doet de rest.

    Oppassen, samen met je nichtje dingen doen, zorgen voor een leuke verjaardag etc geen enkel probleem.

    Je kan een maaltijd brengen of als het geen probelemeb opleverd boodschappen maar als je eenmaal begint hoe stop je er dan mee?
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar dat is niet wat hier het punt is. Las inmiddels al dat ze allemaal Nederlands zijn, dus de andere cultuur speelt dus geen rol.

    Maar ik help ook familie waar dat nodig is. Dat is iets anders dan geld overmaken aan iemand die prima zelf aan meer geld kan komen.
     
    chrystel73 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Eerlijk gezegd heb ik het niet over de 3 dagen werken en niet meer willen werken omdat je er dan niet zoveel aan over houd ( :eek::rolleyes:)om vervolgens voor de rest financieel afhankelijk te zijn van familie. Maar het stukje dat je in bepaalde culturen elkaar financieel ondersteund. Wat ik overigens als het op een goede en nette manier gebeurd ergens ook wel mooi vind.
    Ik zou trouwens mijn familie financieel best willen ondersteunen als dat nodig is. Maar als het op de manier gevraagd word zoals bij ts zou ik het weer niet doen.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zoooo, zo kun je het ook stellen ja. En je zegt dat dus met andere woorden wel over de Nederlandse cultuur.
    Vind je het juist niet ikke ikke ikke dat iemand maar 3 dagen werkt bewust en dan geld vraagt aan familie die meer werkt.
     
    Forumnaam, bloem82, Mop81 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat snap ik, maar dat stukje ging het in dit topic juist wel over.
     
  11. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik zeg ook niet dat dat het punt is , ik leg uit dat in bepaalde culturen de mentaliteit anders is. Dan wordt niet eens de vraag gesteld of ze zelf aan meer geld zou kunnen komen. Net zoals je in andere culturen ouders altijd in huis neemt als ze ouder worden en voor ze zorgt. Wij doen dat vaak anders. Ik zeg niet dat het ene beter of slechter is gewoon anders.
     
    Merlino, Iertje81, Maslov en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.359
    113
    Home
    Nvt
     
  13. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ja!
    Ik zou helpen maar dan wel variabel storten. Dus geen vast bedrag maar verschillende bedragen omdat het ook zelf nodig is te sparen. Sint en kerst zou ik ook helpen met cadeautjes. Het is familie! Het kind heeft ook niet hiervoor gekozen. Ik zou heel veel bijspringen omdat ik sowieso een gever ben! We maken allemaal wel eens een niet zo'n slimme keuze en in deze tijd hebben we elkaar hard nodig.
     
    Merlino, Paris91 en Huismuisie vinden dit leuk.
  14. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar dit zijn toch uitzonderlijke situaties? Je kan niet altijd gewoon maar meer gaan werken, ook al laat de situatie het thuis wel toe dat dat kan. En bovendien vraag haar schoonmoeder het en niet het schoonzusje zelf.
     
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.125
    15.631
    113
    Vrouw
    Geen denken aan.
    Mensen die moeite hebben met hun financiën hebben vaak meer aan hulp op andere vlakken, dan dat ze geld toegestopt krijgen.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  16. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Nee ik zou niet maandelijks een bedrag gaan storten. Want wanneer houdt dat dan op? En met de inflatie en oplopende prijzen is er dan niet steeds meer nodig?

    Ik zou wel in praktische zin helpen: kinderfeestje inderdaad, cadeaus voor Sint, mee op uitje nemen, tas boodschappen, spullen en kleding die ik niet meer gebruik geven.. zulke dingen.

    eenmalig zou ik familie best geld geven hoor. Maar zo structureel..nee.
     
  17. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.460
    10.661
    113
    Laat schoonzus ook even goed checken of ze alle toeslagen krijgt.
     
    dreumesje en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  18. Novi

    Novi Niet meer actief

    Nou inderdaad, wat een onbeschofte vraag. Ik zou echt de neiging hebben om te zeggen: doe het zelf!
     
  19. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Wij helpen bepaalde familieleden soms ook wel financieel maar dat is dan 1 x in de paar maanden ofzo. Om dit nou structureel iedere maand te doen, nee dankje. Bovendien is dit toch ook een eigen keuze geweest, dus dan zou ik er sowieso anders in staan. In het geval van mijn familie ken ik hun situatie en weet ik waardoor het komt, dat ligt wel even anders dan de situatie van jouw schoonzus.
     
  20. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Maar wat is nodig. Mijn overweging zou zijn: als jij doet wat je kunt (inhoudelijk kan dat zijn 3 dagen werken, hangt van de persoon en de situatie af) dan wil ik zonodig best aan vullen. Maar als dit gaat om iemand die geen verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen leven dan zou ik kiezen voor 'tough love'. Je helpt haar dan om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor haar leven door haar niet financieel te onderhouden. Ze kan dat dan namelijk prima zelf doen. Geef ik mijn geld liever aan iemand die het echt niet kan. En die zijn er genoeg.
     

Deel Deze Pagina