Verschillen in inkomen schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Isadepisa, 30 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Met een laag inkomen (ga ervan uit dat de schoonzus geen baan als advocaat heeft ineens) is de kinderopvang nagenoeg gratis.
     
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Dat ligt er ook maar aan of ze het minimum loon krijgt of daarboven zit.
    Wij zitten boven minimum, maar onder modaal. Ik ga ook niet meer dagen werken, omdat het onder aan de streep niet veel meer oplevert aangezien we dan extra opvang nodig hebben.
    Daarbij is er ook nog verschil in bso en kdv. Kdv is gewoon duur, je hebt dan ook meer uren nodig natuurlijk...
    Ik snap schoonzus wel dat ze geen 5 dagen wil werken, ik zou mijn kind ook geen 5 dagen bij de opvang willen brengen. Maar gezien haar verleden en op welke manier het gaat, zou ik zeker geen maandelijks financiële steun geven. Vind het eerder brutaal dat schoonmoeder dit zo durft te vragen.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Kind is 8, dus ik ben van bso uitgegaan. Ik ben wel de laatste die zn kind 5 dagen onder wil brengen, maar wat moet...
     
    Nina Sanders en Spectre vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Bij iedere keuze horen consequenties. Ik zou inderdaad zonodig wel voor het kind wat doen en/of een tas met boodschappen brengen of ze uitnodigen voor het eten, zodat ze voldoende te eten hebben. Maar in deze situatie niet structureel geld over maken.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Gordijnrails

    Gordijnrails Actief lid

    25 aug 2022
    110
    85
    28
    Het loont altijd om te gaan werken. Misschien niet direct maar door ervaring op te doen, krijg je hogere salariswaardering. En als dat per jaar niet snel genoeg gaat, solliciteer je verder. Dan komt er vaak weer qat bij.
    Bovendien kan je via je werkgever makkelijker studeren en dat verhoogt dat je salarisindicatie.
    Op het geld van andere teren dat loont veel minder, het zet alle verhoudingen op scherp en zal het zelfvertrouwen van die persoon geen goed doen.
     
    Marti, Lies1611, Sophy en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.721
    1.355
    113
    Vrouw
    Dat is wel zuur ja. Zeker op roken kun je veel besparen. Gewoon stoppen......
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Waarom ben je er dan niet mee gestopt?
     
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Werkt ze niet meer omdat ze dan toeslagen moet terug betalen?
    Ik vind het echt krom zie het ook om mij heen dat veel alleenstaande heel weinig werken ivm die toeslagen.
    Daarbij ook veel waarbij dan de kids ook nog een aantal dagen bij de andere ouder zijn, denk dan echt dan kan toch ook gewerkt worden.
    Er moeten uitzonderingen zijn maar wij moeten ook gewoon alles zelf betalen.

    Zou dus geen geld geven, misschien wel idd afentoe iets van kleding, boodschappen oid.

    (Wil met m'n mening geen discussie starten of iemand voor z'n kop stoten dit is hoe ik er over denk en wat ik om mij heen zie gebeuren)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  9. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Ik zal wel heel hard zijn maar ik vind “ik wil geen 5 dagen werken want dan moet mijn kind naar de opvang” een beetje een verwend argument. Dat vind ik helemaal prima als dat je keuze is natuurlijk, als dat financieel haalbaar is en je daar je keuzes op af stemt: dan is het fantastisch dat het mogelijk is.

    Maar als dat niet (meer) kan omdat je niet kan rondkomen en je structureel geld van anderen moet krijgen om rond te komen dan kan het dus niet. En dus moet je dan meer gaan werken. En dan kan het wellicht zo zijn dat ze alsnog tekort komt maar dan heeft ze er wel alles aan gedaan en zou ik wellicht wel overwegen om bij te springen (al zou ik sowieso wel praktisch bij springen zoals jullie al doen, dat is natuurlijk al heel fijn voor haar.
     
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Dat komt omdat jullie met zijn tweeën zijn, alleenstaanden krijgen veel meer vergoed.
    En ja, 5 dagen is ook niet ideaal maar wat moet dat moet. Dan moet je ook niet mekkeren dat je niet kunt rondkomen ( dat doet die schoonzus ook niet want schoonmoeder heeft dit bedacht)
    Alhoewel het leven inmiddels al zo duur is geworden dat je wel hele goede baan moet hebben om goed rond te kunnen komen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  11. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Daar heb je ook gelijk in inderdaad. Al vraag ik mijzelf af of ze het wel écht nodig heeft dan. Of ze gaat eerst van 3 naar 4 dagen om te kijken hoe dat uitpakt.. Maar naar mijn idee was het vooral schoonmoeder die het wilde en het op niet zo'n sociale manier vroeg.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  12. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Is er geen vader in beeld die financieel bij kan springen? Het is zijn kind die in de kou zit.
     
  13. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Ik zou hier dus echt nooit aan beginnen. Waar een wil is is een weg, dan ga je zelf meer werken of je laat bepaalde dingen. Sowieso dat die schoonmoeder dit al een soort van verwacht.. kom op zeg..
    Een keer een tas boodschappen is iets anders natuurlijk.
    En dat gelul van ik help mijn ouders/schoonouders altijd want zij hebben mij op de wereld gezet..
    Ik weet niet maar dat was hun keuze. Ik ga echt niet in de toekomst van mijn kinderen verwachten dat ze ons gaan bijstaan als we het moeilijk zouden hebben. Nee dan maak je zelf andere keuzes.
    Ik kom zelf ook niet uit een leuk gezin dus misschien dat dat daar vandaan komt maar ik zou nooit geld richting mijn ouders doen ofzo.
    Voor mijn kinderen zou ik overigens mijn hele leven lang door het vuur gaan ♡
     
    Bailey07 en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik denk inderdaad dat het erg verschilt per (thuis) situatie dus dat er ook geen goed of fout is. Mijn vader heeft mijn studie, mijn kamer toen ik studeerde, mijn rijbewijs en zo nog wel meer betaald. Overigens werkte ik zelf naast mijn studie ook gewoon. Mijn moeder kan niet werken om een medische reden maar stond altijd voor mij klaar vroeger toen ik uit school kwam, ze reed overal naartoe, sport , vriendinnen etc. Als zij ooit in de problemen zouden komen zou ik ze zonder nadenken ondersteunen qua geld. Dat ze mij op de wereld gezet hebben heeft er dan niks mee te maken.
     
    NiVa0230, Iertje81, Boordevol en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Wij doen qua financiën óók alles voor onze kinderen, ook omdat wij dit kunnen en hen het de gelegenheid geeft om zo zelf lekker te sparen.
    Maar ik zou nooit in de toekomst geld van mijn kinderen aannemen ook al willen ze dat zelf. Ik zou dan andere keuzes maken, bezuinigen, meer gaan werken of zelfs bij de gemeente aankloppen als dat de laatste optie was.
    Zeker zoals in dit geval de desbetreffende persoon gedeeltelijk werkt. Dan kan je zelf ook nog een oplossing zoeken.
     
    Neskio en Neuzeke vinden dit leuk.
  16. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Omdat het niet mijn familie is en mijn man zich verplicht voelde. En ik liever wat minder geld heb dan een man die zich ellendig voelt uit schuldgevoel.
    En als het eenmaal loopt is het lastig om ermee te stoppen.
     
  17. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik weet ook niet of mijn ouders het zouden aannemen hoor, ik kan me ook niet voorstellen dat het ooit nodig gaat zijn. Ik vind het lastig om te zeggen dat ik dat nooit zou doen. Ik zou zeker alles wat in mijn macht zit om er zelf uit te komen doen maar je weet nooit hoe de toekomst loopt.
     
    siriel vindt dit leuk.
  18. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Ik zie dat de vergoeding van kinderopvangtoeslag bij een minimum inkomen inderdaad erg hoog is. Maar je zit natuurlijk ook nog met de overige toeslagen waarop je gekort kan worden als je meer gaat werken/verdienen waardoor je onderaan de streep met minder uitkomt. Volgens mij lees ik dit hier ook genoeg hier op het forum, dat mensen op veel niet recht hebben omdat ze net teveel verdienen.

    Ik vind persoonlijk dat er niks mis mee is om iemand in nood wat te helpen, zeker als je het kan. Natuurlijk mag je er eisen aan stellen, bijvoorbeeld hoe lang je dit doet en dat ze meer gaat werken of binnen een bepaalde tijd een andere baan met hoger inkomen vindt. Je hoef natuurlijk ook niet met geld te helpen, je kan ook helpen met boodschappen.

    Ik vind het schokkend om te lezen hoe hard mensen zijn, vooral in deze tijden waar iedereen het zwaar heeft zou je er juist voor elkaar moeten zijn.

    Dat schoonmoeder het vraagt zou ik ook niet zo prettig vinden, maar goed misschien maakt zij zich zorgen en durft schoonzus zelf niet om hulp te vragen.
     
    Spectre, Iertje81, Boordevol en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Ik denk dat het een misverstand is om te stellen dat iedereen in andere culturen altijd gastvrij is. En dat alleenstaande vrouwen door hun familie worden verzorgd is zeker niet altijd uit vrije wil. Helaas hebben veel vrouwen hierin geen eigen keuze.

    Dat gezegd hebbende zou ik nooit beginnen aan het structureel financieel ondersteunen van anderen. Je maakt iemand afhankelijk en kunt daar niet zomaar meer mee stoppen. Daarnaast krijgen mensen daarmee het idee dat ze zeggenschap hebben over iemand. Want wat als de ontvanger onverstandige of onwenselijke zaken gaat doen? Dan volgt er vaak toch commentaar of bijsturing.
     
    soovi, Syane en Huismuisie vinden dit leuk.
  20. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Over wat voor bedrag hebben we het hier eigenlijk? Krijgen jullie met zn tweetjes 10.000 euro per maand binnen en wordt er gevraagd of je misschien 50’euro kan missen zodat je schoonzusje daar mee geholpen is?

    Of moet er een paar honderd euro die kant op?

    En er wordt hier geopperd dat ze dan maar fulltime moet gaan werken, maar wellicht is het probleem al verholpen met een halve dag meer werken per week?

    Je kan ook nog hulp bieden met een bepaald limiet. Dus we helpen je tot januari met 100 euro per maand. Maar zorg dat je voor die tijd een uitbreiding hebt op je uren of een nieuwe baan. Op die manier zit er wellicht wat motivatie achter.
     

Deel Deze Pagina