klopt! ben zelf limburger en klopt maar vind mensen wel beleefder. zijn kleine dingen waar ik boven in het land tegenaanloop. hier wordt er bv op vrijdag in alle winkels een prettig weekend gewenst, er wordt minder snel voorgekropen in winkels en mensen zeggen elkaar dag op straat. zijn kleine dingen . en wat ook grappig is mijn man en ik spreken gewoon Nederlands met elkaar dus geen dialect maar worden overal buiten Limburg gewoon in het duits aangesproken. is toch raar.
Ik vind ze erg recht toe recht aan,koppig en ook snel boos. Heel nuchter ook. Maar je kan een heel deel van Nederland niet over 1 kam scheren dus zullen er ook best leuke mensen tussen zitten! Ik kom zelf uit een dorp waar het erg gemoedelijk is,als vreemde werd je warm verwelkomt. Toen ik naar Spijkenisse verhuisde was dat heeel anders,daar is het echt van "goedemorgen!", "hoezo?wat moet je?"
Ik merk dat ze hier in Almere veel agressiever zijn dan in bijvoorbeeld markelo. Viel me vooral op met uitgaan. Als iemand hier tegen JOU aanloopt heb je gelijk ruzie en in markelo was het ow sorry zal ik nog een biertje voor je halen. Maar dat is misschien eerder stad en dorp dan noorden of zuiden. Verder weet ik het niet zo.
Ik merk zeker weten wel verschil. Wij Zeeuws-Vlamingen zijn een stug en nuchter volk. Ik heb het idee dat we erg ingetogen zijn en het er nogal bescheiden aan toe gaat. Als ik dan ergens anders ben in het land, in het midden zo ongeveer, merk ik echt dat ik de mensen luidruchtig en theatraal vind.. een beetje overdreven ofzo. Ik denk dat dat komt omdat we zelf zo stug zijn. Ondanks dat vind ik dat mensen in grote steden zo langs elkaar heen leven, zo voelt het in ieder geval aan als ik daar ben. Hier is het echt ons kent ons. Dat is soms vervelend, maar ook erg vertrouwd. En dan vanaf midden-Nederland omhoog is volgens mij weer steeds nuchterder (Oh ja, Zeeuws-Vlaanderen is dus onderdeel van Zeeland en zelfs in ons kleine stukje land zijn onderling nog veel merkbare verschillen tussen Land v. Cadzand, Land v. Axel en Land v. Hulst)
Ik ben zeeuws en ik merk echt een groot verschil tussen 'ons' en de familie uit het oosten van het land (achterhoek en twente). Tsja ik weet niet hoe ik het het beste kan omschrijven zonder echt mensen te kwetsen, maar ik vind mensen daar veel harder, bemoeien zich sneller met je etc. Hier zullen ze je ook sneller wat afstandelijk behandelen, maar dat vind ik eerlijk gezegd wel fijn. Over brabanders en limburgers (zie het verschil niet zo...) heb ik een beetje het idee dat ze erg temperamentvol zijn en echte huilebalken zijn. Maargoed dat zal dan wel komen door mensen die ik ken uit dat gebied.
Ja, dat herken ik! Alleen ik kom dan niet uit Zeeuws-Vlaanderen, maar ben van 'de overkant' (of jij woont aan de overkant, is maar net hoe je het bekijkt haha!). Heb ook een tijdje in Den Haag gewoond, mensen daar zijn echt zo ontzettend anders.
Wat ik met mijn zaak merk, Groningers, stug. Friezen aardig, noord Holland, vrolijk, Brabanders, hekel aan want je kan er geen afspraken mee maken, Zeeuwen, voor mij heel aardig omdat ik Zeeuw ben maar ik weet dat ze een hekel aan alles boven de rivieren hebben Limburgers, heel wisselend, en de rest van nl weet ik niet zo goed. Oh en ik ben echt gek op Belgen, die geven echt bakken geld uit bij mij
Aahhhh en zo'n vent heb ik Behalve dan het scheren, hij werkt in een winkel en hij wil er wat dat betreft wel verzorgd uitzien... Zodra hij vakantie heeft, gooit ie z'n scheerapparaat aan de kant And that's why I love that guy so much! 'Cause he is, who he is!
Dit ervaar ik precies zo! En als aanvulling: rotterdammers: recht voor zijn raap Amsterdammers: grappige brutale praters West Friezen: harde werkers Oosterlingen: gastvrij en gemoedelijk de rest weet ook ik niet
Ben zelf een uit Groningen. Het is waar dat we een beetje stug zijn (de meesten, niet allemaal) en dat we een beetje de kat uit de boom kijken. Maar, als je eenmaal erbij hoort dan hoor je er ook bij en doen we van alles voor je. Als het bij iemand niet zo goed gaat lopen we binnen om te vragen hoe het is en of we nog wat kunnen doen. Familie uit omstreken A'dam vind ik bijvoorbeeld veel minder hecht. Op het eerste gezicht aardig en belangstellend maar daar blijft het dan bij. Betrokkenheid is er heel weinig. Ben nu bijna 8 jaar samen met mijn man en ik ga mee naar alle familiedingen maar ik word heeeel duidelijk gezien als 'de kouwe kant' (dat woord gebruiken we hier in het Noorden niet eens). Ook vind ik mensen uit Holland wat meer praatjes hebben en ze weten het snel beter, maar dat zal dan wel mijn nuchtere aard zijn. Groningers zijn meer van "doe maar gewoon, dan is het al gek genoeg.
Brabanders zijn echt de leukste mensen vind ik zelf en niet omdat ik het zelf ben, maar lekker gemoedelijk en simpel. Friezen zijn stug en trots...heb maanden een vriend in drachten gehad maar denk maar niet dat ze rekening met me hielden, een normaal nederlands woord kon er niet af, voelde me altijd zo opgelaten kon niks van de taal maken. Mensen uit gelderland vind ik ook wel relaxt en leuk om mee om te gaan. Mensen uit omgeving rotterdam vind ik vaak verwaand en bot. Limburgers vind ik een beetje overkomen zo van wij zijn het en dialect praten ook al versta je het niet en toch doorgaan. Let wel dit zijn de ervaringen die ik persoonlijk heb, dus niet in het algemeen, want overal heb je leuke en minder leuke mensen.
Ik woon nog niet heel lang in Twente maar vind de klanten hier ook een stuk vriendelijker en beleefder. Hoor hier regelmatig complimentjes. Ik kom uit Arnhem en daar vind ik het publiek vaker onbeschoft en chagrijnig.
Bot, ja. Verwaand? Ja, die uit bepaalde delen van Kralingen misschien. Die hebben een dressoir, ipv een kast Ik ben gek op ras echte Rotterdammers, zelf ook geboren en getogen, tot ik vertrok dan. (Toen wiiijjjj uuuiiittt Rotterdaaam verrrrrtrokken...) Ronald Goedemondt - Rotterdammers en de Bijbel - YouTube Rotterdams relativeren!
Oow jaa johhh? Haha onze zaak zit in rdam dus wij praten ook zo, komen officieel ook niet uit Zeeland. Laatst was ik een schroef kwijt, stond een klant te wachten, ik zie dat ding liggen en mompel, oh, zit je daar te leggen. Klant kon je echt weg dragen haha
Oké kan er een beetje over mee praten, ik kom uit NH (Haarlem) en mijn man uit Eindhoven (of nou ja een stukje daarboven, klein plaatsje) We wonen nu samen in NH en hij vindt de mensen hier harder, stugger, minder geduldig. En ja in Brabant zijn ze bourgondischer. Toen ik daar kwam bijna ieder weekend werd er uitgebreid aandacht besteed aan het eten. Elke week kwam er met lunchtijd iets lekkers op de tafel. Zelfgebakken pannenkoeken, worstenbroodjes etc. etc. Heul slecht voor de lijn dat wel
Ik heb zelf nooit echt een bepaald beeld bij mensen uit een bepaalde omgeving. Het enige waar ik me aan kan storen is dat sommige bijvoorbeeld friesland net denk alsof ze een heel eigen land zijn met een taal wat voor de abn sprekende Nederlander niet te verstaan is... alsof ze niet Nederlands of beter willen zijn ofzo... nee dat vind ik gewoon een beetje stom
Ik kom zelf uit Groningen/Drenthe en woon na een aantal jaren in Zeist nu al een paar jaar in Brabant. Noorderlingen zijn wat stug, niet zo direct. Als ze je niet mogen of je iets te melden hebben, draaien ze vaak wat om de hete brei heen en hinten wat. Toen ik in het midden van het land kwam wonen, merkte ik dat er erg werd neergekeken op mij door mijn accent, (ik zou vast een domme boer zijn), en dat mensen errug direct waren. Als ze wat op hun lever hebben, krijg je dat recht voor z'n raap te horen. Noorderlingen zijn vriendelijker, toleranter. Ze kijken wel eerst de kat uit de boom, maar als je dan eenmaal bevriend bent, laten ze je niet snel meer vallen en staan echt voor je klaar. In het midden van het land doen mensen in eerste contacten direct heel aardig en spontaan, en dan denk je dus snel vrienden te maken, maar als je op die contacten terugkomt, zie je mensen vaak al snel gaan afhouden: dat was dan dus hun bedoeling niet. Uiteindelijk vond ik het dus in het midden van het land echt moeilijk om vrienden te maken. Veel moeilijker dan in het noorden. Nu in het zuiden merk ik dat mensen bourgondischer zijn, maar ik vind brabanders dus niet zo gezellig ondanks dat: ze vormen snel een kliek waar je als buitenstaander niet gemakkelijk tussenkomt. Heb hier gelukkig veel contacten in de kerk, waar veel 'van boven de rivieren' zit, dus ik kom niet tekort gelukkig Wat ik aan brabanders wel weer leuk vind, is dat ze net als noorderlingen wel vaak de mentaliteit hebben: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Midden en westen zie je dat vaak niet, daar vinden mensen zichzelf veel sneller wel vrij interessant en kan het vaak niet gek genoeg.