Hier merk ik zelfs verschil van mentaliteit tussen de verschillende wijken in de plaats waar ik werk! Daarnaast hebben mensen hier (zuid Limburg) vaak al een oordeel klaar als ze weten uit welke plaats je komt. Zo werd ik op de middelbare school altijd voor kakker aangezien omdat ik uit een dorp aan de rand van de stad woonde. Jammer is dat!
ik kom uit rotterdam, woon nu 10 jaar in twente. Eerlijk? Rotterdammers zijn veel rechter door zee. Ze zijn in twente wel (zogenaamd) beleefder in een winkel etc, maar het is een en al achterklap, roddelen, maar in het gezicht dus lief en vriendelijk. Daar hou ik niet van, als je iemand niet mag dan negeer je hem/haar, maar ga je niet superlief doen en er later over kletsen. Ook ergeren mijn ouders zich er bijv aan dat op een feestje niemand zich even netjes voorsteld als je iemand niet kent, het is echt boers: binnenkomen, kan haast geen goedendag af. Wat dat betreft is het dus niet mijn soort mensen. Ik ga dus ook bijna niet met twentenaren om hier door.
Ja dat klopt, Limburgers zijn erg beleeft. Ik woon in een dorp en hier wordt altijd goedendag gedag. Al heb je er wel van die dorpen bij zitten waar ze je aan kunnen kijken alsof je van een andere planeet komt Mijn vriend wordt ook altijd in het Duits aangesproken Zo hoor ik het niet maar als ik hem bijvoorbeeld op video ofzo hoor dan praat hij echt met een zachte G. Mijn oudste praat plat en Nederlands door elkaar. Zo zei hij laatst, mama ik ben meug. Ik zeg, ben je moe jongen.. Nee mama meug! Oh nou sorry hoor Zo grappig.
Haha ja mijn schoonouders moesten inderdaad even wennen aan mij Maar ik heb me goed aangepast hoor. Let netjes op m'n woorden enzo
Mijn zus en ik werden vroeger als kind zelfs door de Twentse buurtkinderen van mijn oma gepest omdat we 'te Hollands' praatten. Ze deden net alsof we 2 Chinezen waren ofzo, terwijl wij correcter Nederlands praatten dan zij. Of dan moet je eens naar de snackbar gaan en om friet vragen, kijken wat voor rare reacties je dan krijgt...
In het Westland vind ik de mensen gierig en ze hebben naar mijn mening heel erg een "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" mentaliteit. Rotterdam e.o. vind ik veel hele overdreven & theatrale mensen,dramaqueens! Hier zeggen we bijvoorbeeld: "Poeh,het was druk op het werk vandaag" In bijvoorbeeld Schiedam: "Meeeeeiiiiiid,ik heb me he-le-maal de touwtyfus gelopen vandaag,ben he-le-maal naar de klote!"
ik ben van origine ook een mug. dat haastige herken ik wel. Als de zuidtangent (snelbus) er aan komt zie je vaak mensen nog hard rennen om hem te halen terwijl er 5 minuten later weer een bus komt.
Zie nu dat m'n post aangepast is..haha! Ik had getypt: ben he-le-maal naar de k l o t e maar er staat nu naar de rot..hihi
Ik heb zo'n 2 jaartjes op Goeree Overflakkee gewoond. Ik wist niet wat ik meemaakte daar. Net of je op een andere planeet terecht was gekomen. Heel stugge mensen, heel vervelend bijna niet verstaanbaar dialect en klinkt misschien gek, maar hun rijbewijs krijgen ze daar ook bij een pakje boter, verschrikkelijk! Ik kom zelf uit de Bollenstreek en woon nu in Brabant. In beide streken gaat het er toch een stuk gemoedelijker aan toe. Ook wel directer waardoor bepaalde dingen soms bot over kunnen komen.
West-Friezen vind ik, in tegenstelling tot Friezen, erg stug. Staan niet open voor een andere mening. Ik kom uit een streek grenzend aan West-Friesland en dat is toch wel de indruk die ik heb gekregen.
Hier is de eerste alinea ontzettend gelijk! Ik hou ook niet van dat achterbakse, en dat kom ik hier (helaas) wel vaker tegen dan mijn oude woonplaats, bij Nijmegen. En dat laatste merk ik juist andersom hier. Ik ben niet zo van 'het hele rondje gasten langs gaan, ik zwaai liever een keer', terwijl het hier juist gewaardeerd wordt als je íedereen persoonlijk een hand geeft (buiten bijvoorbeeld het echtpaar wat een feestje geeft of zo, hé. Die geef ik wel altijd een handje. ) Ik heb vooral gemerkt dat het even geduurd heeft voordat men me überhaupt echt aankeek en interesse toonde! Het was echt maanden zo van "hmm wat moet die hier?!" Maar als je mensen wat meer leert 'kennen' (ook bij bijvoorbeeld de supermarkt) klets je zo vandaan! Het is hier gezelliger in de zin van mensen doen aardiger/makkelijker tegen elkaar. Voorheen was er inderdaad sneller 'ruzie' in de kroeg bijvoorbeeld. Hier komt nauwelijks iets voor, heel relaxed! Soms ook té relaxed, wat vandaag niet komt, komt morgen wel... (of helemaal niet) dat vond ik in het begin als 'stadse' wel lastig! (woon nu in een dorp). Liefs,