Verschillen met wonen in nederland en duitsland?

Discussie in 'De lounge' gestart door noukie89, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Hallo vandaag was ik in duitsland

Wat ik mij afvroeg wat is het verschil met nederland?

Dus dan bedoel ik de kosten?

huur
    gas en electra
    verzekeringen
    huurtoeslag
    kinderbijslag
    auto kosten
    gemeente belastingen
    Boodschappen.

je vraagt je misschien af waarom ik dit vraag? nou!!!!

ik doe regelmatig boodschappen in duitsland en wat me vaak opvalt als ik in duitsland ben veel dingen goedkoper is.

Maar zoals bij alles zit er wel een addertje onder het gras;)

Dus vraag ik me af wat is duuder, wat is beter geregeld in duitsland of juist in nederland.

2. noukie89

noukie89 Niet meer actief

niemand?

3. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik heb er 4 jaar gewoond (koop ipv huur) en ik vond het qua (woon)kosten niet veel schelen van Nederland. Waar ze met het ene goedkoper zijn ben je met iets anders weer behoorlijk duurder uit. Wij woonden net over de grens in Kleve.

Oh en we werkten allebei nog in Nederland, dus we hadden geen recht op kinderbijslag uit Duitsland.

4. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    gas water electra, de ee voordeliger, de ander duurder, dus over t algemeen gelijk.
    telefoon internet, gelijk , misschien duurder, je gaat naar nederland bellen, en das duurder.
    huren etc. geen idee, wij hebben gekocht. je krijgt hier meer voor je geld, meer grond, meer huis. gemeentelijke heffingen ongeveer ook gelijk.
    auto: verzekering als je nog moet opbouwen iets duurder, belasting veel voordeliger (betalen 315,- p.j. voor een mercedes e-klasse station).
    voedsel is niet echt veel voordeliger hoor, alleen misschien de drank, maar daar kun je niet op leven.

kinderbijslag, wij krijgen wel veel meer. ook bestaat er een soort van 'opvoedingsgeld' dat je in t eerste jaar krijgt als je besluit thuis te blijven. voor de rest verschilt t niet veel, maar toch gaan veel nederlanders weer terug, ze hebben moeite met de taal (is je duits goed genoeg om een depressie te bespreken met je psych, of kun je alleen 'zwei pommes mayo' bestellen?)

het is wel degelijk een emigratie, ook al is t dichtbij, de mentaliteit is anders. veel nederlanders hebben er te makkelijk over gedacht, en gaan allemaal weer terug (in dit dorp 70%)

5. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn schoonvader is zo'n 4 jaar geleden verhuist naar Duitsland. Koopwoning, kopen is gewoon veel voordeliger daar. Krijg je meer voor je geld. Hij woont niet zo heel ver over de grens en in dat stuk waar hij woont, wonen ook veel Nederlanders.

Wat precies allemaal duurder of voordeliger is, weet ik niet. Weet wel dat hij veel meer zorgverzekering betaald en dat de kinderbijslag hoger is. Hij krijgt bijv. kinderbijslag voor zijn zoon, die toch de meeste tijd bij zijn moeder woont hier in Nederland.

Boodschappen vind ik persoonlijk wel meevallen. Met A merken valt het me vaak op dat het in Duitsland indd iets goed koper is, maar er dan bijv. minder in zit dan hier en je dus uiteindelijk nog even duur uit bent.

6. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    je huis is een stuk goedkoper je hebt idd veel meer voor je geld. voor dit geld konden we in ned miss net een heel klein tussenwoninkje kopen en nu hebben we een vrijstaand huis met veel grond..... dat is dus vooral voordeliger.

de vaste lasten zijn te vergelijken dat verschilt in ned ook heel erg vooral gemeentelijke dingen en dat is hier niet anders.

qua boodschappen doen wij in beide veel. brood en koffie bijv is in nederland veel goedkoper. (lekkerder) en de drank is dan weer in dld goedkoper. kaas is ook in nederland goedkoper en boordbeleg ook. dat zijn dus echt dingen die je dan vanzelf merkt. en als je in het grensgebied woont kun je van beide het beste uitkiezen erg makkelijk dus.

qua toelages. hebben wij dus wel de duitse kinderbijslag die ligt hoger. voor 2 kids 368 pm das dus wel fijn maar dan moet er wel een niet of in dld werken. ook de toelage die je krijgt als je net een kind hebt is leuk. als je niet werkte is dat elke mnd 300 euro voor 1 jaar lang. en als je wel werkte kun je een jaar thuisblijven met een bepaald procent van je vorige loon.

kindergarten, (kleuterschool)_ is vaak weer duurder. hier betaalde ik rond de 100 euro pm. gaat naar je inkomsten. laatste jaar is gelukkig wel gratis.
    dan komt de grundschule en das ook een duur grapje. eerst al de schulranze (die vierkante tassen) die zit al rond de 200 euro. dan nog alle boeken en schriften en stiften allemaal van dat ene merk geen lidl ed dat mag dan niet. dus al met al is dat weer veel duurder dan in nederland.

en wat loesje zegt je moet wel kunnen aarden. maar dat is altijd als je emigreert. als je je neit kunt aanpassen en de taal niet spreekt is het overal lastig.

7. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    zorgverz ligt er trouwens aan, waar je werkt als je in ned werkt heb je daar gewoon je zorgverz. werk je neit kun je ook gewoon je verz via nederland hebben en betaal je het gemiddelde van nederland.

werk je in dld ben je daar ook verz en betaald je baas. stop je daar echter met werken meot je je zelf verz en dan word het duur en kun je ook niet trug naar het nedelandse systeem. helemaal vrouwen worden hierin flink gen**it want als vrouw betaal je gemiddeld 250 euro omdat je kinderen kunt krijgen.

8. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn schoonvader werkt niet, maar kon geen Nederlandse zorgverzekering afsluiten...

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Je kunt toch op de familieverzekering. Dat doen wij ook. Ik verdien tot maximaal 386 euro per maand en dan kun je bij je man. Dan hoef je ook niets te betalen.

10. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    De huur hangt er van af in welke plaats je wil wonen.
    Het ene stadsdeel is bvb € 4,50 per m² per maand en bij een anders stadsdeel € 8,50.
    Kindergeld is hier € 184 per maand
    Opvoedingsgeld bestaat hier niet meer in Duitsland! Is in 2007 afgeschaft!
    Je kan 3 jaar ouderschapsverlof aanvragen waarvan 1 jaar betaald en dat is 67% van je nettoloon. Je kan dit over 2 jaar laten uitbetalen.
    Basis zorgverzekering is afhankelijk van je brutoloon. Ik geloof 14%, wordt direkt door de werkgever van je loon gehouden.
    Hier bij de dokter betaal je € 10 per kwartaal en dat geld dan ook voor alle dokters die je in dit kwartaal bezoekt zoals oogarts,huidarts enz...
    Autoverzekering vind ik hier niet zo duur.
    Wij betalen voor telefoon en internet een flatrate van € 30 p.m.
    In het algemeen zijn dingen hier veel goedkoper door de lagere BTW, maar andere dingen zoals bvb brood zijn hier weer veel duurder, maar ook heel anders samengesteld.
    Tja, elektriciteit en gas vind ik hier wel duur, maar weet niet hoe het zit in Nederland.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

En dat is bij de krankenkasse?
    En dat geld ook als je man in nl werkt. Want mij is anders verteld namelijk dat ik ook op de nederlands polis erbij kon en dan via nl verzekerd kon zijn maar via de kranken kasse zal dat voordeliger zijn?

12. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wat raar, normaal kan dit via het cvz. als je niet werkt en ook niet in dld hebt gewerkt is dit gewoon mogelijk. via een e106 of e121 formulier. ik werk namelijk ook niet en ben daar dus ook verz. dit omdat ik neit via mijn man kan omdat hij millitair is en dat dus weer andere regeltjes zijn. ben dus de hoofdverzekerde en de kids staan bij mij op.

@chebu, als je man idd in dld werkt kun je erbij op. en id het goedkoper. hoe het in ned zit weet ik niet. ik kan het in ieder geval dus niet omdat hij millitair is en alles dan anders is....
    mij ma is er nu mee bezig die moet nu ook via het cvz ze kon eerst bij mij pa ivm eigen bedrijfje dit heeft ze niet meer dus word het lastiger.

13. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    met 400 eurojob kan dit idd. als je man tenminste in dld werkt dan.

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ja bij de Krankenkasse. Geen idee hoe dat zit als je in Nederland werkt. Wij wonen niet aan de grens.

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk in NL en ben dus gewoon verplicht verzekerd in NL, maar je moet je wel verplicht ook aanmelden bij een Duitse krankenkasse. Middels zo'n E106-formulier wat je NLe verzekeraar afgeeft wordt voorkomen dat je "dubbel" premie betaald. Hiermee kun je dus ook gewoon in D zorg afnemen.
    mijn partner heeft een WAO-uitkering vanuit NL en is hierdoor gewoon via CVZ verzekerd en betaald een bedrag naar rato. er wordt nl gerekend met een woonlandpercentage, betalen nu volgens mij 75 euro per maand voor de zorgverzkering... maar je betaalt ook nog een deel van de AWBZ... dus al met al een aftrek van 350 euro per maand van zn WAO. Normaal zit die AWBZ premie in je salaris verrekend.

Benzine is in D goedkoper, Diesel juist weer goedkoper in NL. wegenbelasting scheelt wel een slok op een borrel, Skoda Octavia Station Diesel-uitvoering kost ons 308 euro per jaar.... in NL betaal je dat bedrag bijna per kwartaal :$ Verzekering is ook iets goedkoper.

Verzekeringen zijn vergelijkbaar, je moet er alleen wel rekening mee houden dat je echt een Verkeersrechtsbijstand neemt en wanneer je honden hebt, dat je die ook echt apart moet verzekeren (Hundenhaftpflicht) Dus dat is dan net iets duurder.

Boodschappen: door elkaar genomen ben ik denk ik net zo duur/goedkoop uit als in NL. Ik doe in beide landen boodschappen, afhankelijk van de boodschappen die ik op dat moment nodig heb.

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Een heleboel regels zijn onlangs op Europees niveau veranderd.

17. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    met die awbz ben ik gestopt moest als ik het wilde houden 800 per jaar betalen in 1 keer. heb nu in dld renteverz net zo handig.
    en je word ook gekort op je aow paar procent geloof ik

18. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    heuh wat typisch, als hij een WAO uitkering krijgt draagt hij dus premies af in NL en heeft hij gewoon recht op nederlands ziekenfonds.

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    welke regels? weet je dat?

mijn zwager woont hier net over de grens en altijd loopt die te roepen dat DL zoveel goedkoper is.. ik weet van de auto, en van meer kindergeld, en zon huis als ze daar hebben zouden ze hier niet krijgen

maar wat ik ook weet is dat gemeente bij hun de straat ging opknappen..nieuwe riolering, asfalt etc... en daar moeten ze aan meebetalen, ettelijke 1000en euro's

20. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik denk dat je Elterngeld bedoeld. Dit kun je nog gewoon aanvragen, is niet afgeschaft. Elterngeld krijg je gedurende het eerste levensjaar van je kind.

Deel Deze Pagina