Gastenlijst dilemma...

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Zo, ik heb even de mening nodig van buitenstaanders, want ik weet het even niet meer.

Het zit zo:
    De ene helft (moeders kant) van mijn familie woont bij ons in de buurt en de andere helft (vaders kant) woont aan de andere kant van het land.

Hierdoor zien we elkaar niet veel en de laatste keer dat ik mijn familie heb gezien is op de begrafenis van mijn opa.
    Mijn ene tante en oom zijn hier geweest toen onze oudste dochter (2008) is geboren en mijn andere tante en nichtje zijn hier geweest toen ze 1 jaar werd.
    Toen onze jongste dochter is geboren (2011), zijn die zelfde tante en nicht hier ook geweest. En dat is ook meteen de laatste keer dat ik ze gezien heb.

Via facebook heb ik wel contact met die tante en oom en met de tante en mijn nichtje.

Daarnaast heb ik nog een oom, met 2 kinderen, maar daar heb ik echt sporadisch contact mee.

Die ene tante en oom hebben 2 dochters. Mijn nichtjes dus!
    Van hun hoor ik echt nooit wat...de ene heb ik niet eens op fb. Mijn nichtje heeft zelfs samengewoond en officieel weten wij van niks. Hebben dus ook geen adres wijziging gekregen ofzo. Afgelopen week was mijn oom hier voor zaken en ging even op bezoek bij mijn vriend en hij vertelde dat mijn nichtje weer thuis woonde.

Maar goed...nu gaan wij trouwen over 2 maanden en ik zit natuurlijk met de gastenlijst. Mijn gevoel zegt dat ik iedereen "moet" uitnodigen, omdat mijn ouders wel contact hebben met mijn ooms en tantes.
    Maar het liefst nodig ik mijn nichten en neven niet uit.

Maar....degene die hier in de buurt wonen, wil ik wel allemaal uitnodigen, want die komen hier ook allemaal! Zelfs op de verjaardag van onze jongste dochter zijn ze allemaal langs geweest.

Van de andere kant, heb ik helemaal niks gehoord, geen kaartje, helemaal niks! Ja, een felicitatie via fb onder een foto van een tante.

Dus eigenlijk zou ik ze voor de vorm moeten uitnodigen om gezeik te voorkomen...

Pfff....

Volgens mijn vriend moet ik me er even over heen zetten en gewoon iedereen uitnodigen.
    Mijn moeder zegt: zet gewoon " aan familie de .." op de kaart en zie maar wie er komen.
    En mijn vriendin zegt: niet uitnodigen...

Wat zouden jullie doen?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Oke..

Wij zijn twee jaar terug getrouwd en hebben aangekondigd dat wij de mensen uitnodigden die wij erbij WILDEN hebben. Dus geen verplichtingen, geen gezeur. Dus de ene tante werd wel uitgenodigd en de ander niet.
    Van mijn schoonfamilie ken ik bijna niemand, mijn man ziet ze ook nooit. Niet uitgenodigd dus. Twee tantes van mijn man maken constant ruzie en komen niet als de ander komt, niet uitgenodigd, want ze waren niet bereid het voor ons trouwen even opzij te zetten.
    We hebben ook geen receptie gehouden.

Omdat wij zo duidelijk waren in onze intenties, hebben we totaal geen commentaar gehad, en dus alleen mensen erbij die we goed kennen en echt een band mee hebben.

Trouwen doe je voor jezelf, niet voor vage familie die je anders ook niet ziet.

3. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Ben zelf niet getrouwd, maar ben t heeeeeeeeeeelemaal met Marieke eens...

Lastige keus, maar k zou zelf ook kiezen voor `alleen` de mensen die wat voor mij/ons betekenen... Het is jouw trouwdag... En je trouwt maar 1 keer (als t goed is tenminste :D)...

Succes met je beslissing maken...

4. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik sluit mij bij Marieke aan maar ik kan mij voorstellen dat je niemand voor het hoofd wil stoten. Maar trouwen doe je echt voor jezelf.

5. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Gewoon uitnodigen die je er erbij wilt hebben, en anders niet!

Mensen die ik anders nooit zie hoef ik ook echt niet op mijn bruiloft te hebben.. Ik ben ook op meerdere bruiloften van neven en nichten niet uitgenodigd geweest, en zal hen ook niet uitnodigen. Ook heb ik hen geen geboortekaartje gestuurd. Ik zie ze alleen op verjaardagen bij mijn ouders zijn, dus wat moet ik ermee?

En het is JOUW dag! Als jij bepaalde mensen liever niet uitnodigt zagt dat toch al genoeg?

6. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Ãls je een feest zou geven, zou ik zeggen uitnodigen. Een paar mensen meer of minder maakt dan ook niet uit. Maar in jullie geval heb je 's avonds een ( intiem ) diner. Daar wil je dan toch geen ooms en tantes bij hebben die je nooit ziet of spreekt?

Ik zou ze echt alleen uitnodigen voor de receptie! Dat kan dan wel een heel eind rijden voor ze zijn, voor "slechts" een receptie. Maar als ze dat er niet voor over hebben, dan weet je toch genoeg?

Je trouwt als het goed is inderdaad maar 1 keer en ik ben van mening dat je die dag door moet brengen met de mensen die veel voor jullie betekenen.

Succes!

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Toen wij trouwde zijn ouders, broers en zussen en hele goede vrienden de hele dag erbij geweest. Voor de receptie 's avonds hebben we ooms en tantes een kaart gestuurd. Die kaart was dan ook gelijk voor de nichten en neven . Ik ze die ook niet allemaal meer, maar waren nog wel welkom op onze bruiloft.

8. Aloe

Aloe Niet meer actief

Alleen de mensen die jullie willen.
    Kijk er zo naar, je bent waarschijnlijk ook gelijk van het eeuwige gezeik af van uit beleefdheid iedereen uitnodigen......

9. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Heb het exact zo gedaan.

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, ik zou gewoon uitnodigen wie ik er bij zou willen hebben... Niet mensen uitnodigen omdat het 'moet'.

Wij gaan over 3,5 week trouwen, en hebben geen van de ooms en tantes uitgenodigd. Die zien we namelijk maar 1 keer per jaar (mijn ooms en tantes alleen met de verjaardagen van m'n ouders, die ze in 1 keer vieren, zijn ooms en tantes alleen met de verjaardag van z'n opa, dus ook 1 keer per jaar). We hebben 1 neef van vriendlief uitgenodigd. Die zien we ook maar misschien 2-3 keer per jaar, maar da's gevoelsmatig een broer van vriend.

Verder hebben wij ook alleen maar de ouders, broers en zussen uitgenodigd, en wat vrienden. Zijn in totaal met 36 man en 2 kids.

11. Bri

Bri Niet meer actief

TS, ik ben het eens met je moeder. Nodig de gezinnen van je ooms en tantes uit, dan zien zij wel wie er komen.
    Eventueel kun je neven of nichten die je er absoluut bij wilt hebben een persoonlijke uitnodiging sturen (dus niet via hun ouders), maar ik zou niemand uitsluiten.

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Alleen de mensen die wij er bij wilden hebben waren er.
    Ik ga geen mensen voor de vorm uitnodigen op zo'n intieme dag.
    die hebben daar niets te zoeken :D
    Tja en als er mensen gaan zeuren...moeten ze zelf maar een feestje houden.

13. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.182
    1.854
    113
    Je kan ook iedereen uit nodigen voor de trouw plechtigheid in de zaal van de gemeente huis.
    En die heel dicht bij jou en je aanstaande man staan uitnodigen voor de avond feest.

Dan een mooie trouw kaart sturen die algemeen is voor de gemeente huis (of kerk) en dan een apart kaartje bij doen die je graag wild zien in de avond

14. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou dan duidelijk op de enveloppe zetten voor wie de uitnodiging is. Dus bij thuiswonende neven en nichten zet je alleen de namen van oom en tante en de rest stuur je gewoon geen uitnodiging. Ik mag toch hopen dat ze zelf wel begrijpen dat ze dan niet uitgenodigd zijn.

Ik vind dat jullie dat zelf moeten bepalen en niet aan hen overlaten.

15. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zijn vorig jaar getrouwd en als het aan m'n schoonmoeder had gelegen was die hele familie uitgenodigd, heb die mensen nog nooit gezien dus geen moment getwijfeld...tis onze dag, niet die van onze ouders of schoonouders of wie dan ook...simpel.

Wij hielden na de ceremonie een klein receptiefeestje en wilde er geen kinderen bij dus hadden alleen de voornamen van onze vrienden op de kaart gezet en geen 'familie', geen onvertogen woord gehoord.

Als je aanstaande en jij het maar eens zijn over de gastenlijst, tis jullie dag :)

16. Jel

Jel Niet meer actief

Ik heb volgende week zelf een feestje van een oom en tante die ik bijna nooit zie. Af en toe sturen we elkaar een kerstkaartje. Ik heb ze ook wel op fb, maar verder niet veel contact mee, maar toch hebben ze me uitgenodigd voor dat feest en dat vind ik leuk.

Ik zou die familieleden denk ik wel uitnodigen als ik jou was, om scheve gezichten te voorkomen. Want die krijg je dan denk ik wel. Maarja dat is mijn mening.

Ik weet nog dat wij gingen trouwen en met bepaalde mensen ook zoiets hadden van: moeten we die echt uitnodigen? Maar wilde het wel doen ivm scheve gezichten.

17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Je kunt ook iedereen persoonlijk uitnodigen. Als er dan later gezeur komt kun je zeggen dat je hen nou eenmaal niet hebt gezien in de periode tussen verloven en trouwen. Dan is het ook meteen duidelijk.

18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Wij hebben ook alleen de mensen uitgenodigd die WIJ erbij wilden hebben. Het is onze dag, ons feest (en daarbij ook onze rekening) en die wilden we delen met de mensen die dichtbij ons staan, niet met allerlei verplicht geneuzel :)
    We hebben er dus specifiek voor gekozen om bepaalde familie of vage kennissen niet uit te nodigen, sommige nichtjes wel en andere niet... En ik heb helemaal geen commentaar daarop gehoord :)

19. topper12

topper12 Niet meer actief

Allereerst: het is jullie dag, dus nodig uit wie je er graag bij wil hebben. Het vervelende is nu dat je de afweging moet maken "is het me het gezeik waard als ik ze niet uitnodig?" Als ik jou was zou ik de "verjaardagsregel" inzetten: iedereen die elK jaar de moeite neemt om op jullie (of die van je kind)verjaardag te komen, die nodig je uit en de rest niet... Als je daar van tevoren heel duidelijk in bent scheelt dat een hoop gezeur;) De regel heeft hier prima gewerkt: niet alle ooms en tantes waren uitgenodigd, maar heb er niemand over gehoord :D

20. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik ben niet getrouwd en ook geen plannen (en toch denken we er wel eens over)

Maar zo denk ik er over: het is JULLIE dag en nodig je die mensen uit die JULLIE er graag bij wilt hebben.

Dus niet open laten wie er komt, maar gewoon gericht sturen. Misschien ben ik te nuchter maar die familielieden die je nooit spreekt kunnen toch wel bedenken dat je bepaalde keuzes maakt? En zo niet, wie zijn zij om daar over te zeuren. Het lijkt me voor jullie ook niet leuk als je denkt: 'owh daar heb je die'.
    Aan de andere kant, als jij op je trouwdag met een schuldgevoel loopt omdat je mensen niet hebt uitgenodigd... is ook niet de bedoeling.

(persoonlijk zou ik niet eens uitgenodigd willen worden omdat mensen zich ertoe verplicht voelden, maar omdat ze het leuk vinden als ik er ook bij ben.)

Deel Deze Pagina