Verschillen met wonen in nederland en duitsland?

Discussie in 'De lounge' gestart door noukie89, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    vergeet ook niet als je je baan in NL verliest dat je dan geen recht hebt op ww vanuit Nederland. Daarbij zijn de verzekeringen duurder, moet je in duitsland ook nog kijk en luister geld betalen. Daarbij kort de regering steeds meer op grensgangers, dus uiteindelijk word het er niet beter op.

2. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Vaak is het zo (kan verschillen per gemeente) dat als je in een nieuwbouw woont waar de bestrating nog niet is aangelegd, je een deel van de nieuwe straat (jouw stuk voor je huis) moet betalen. Wordt de straat gerenoveerd betaalt de gemeente.
    Kun je het niet betalen heb je pech en moet je óf een lening afsluiten óf je huis verkopen. Erg krom omdat je ook je gemeentebelastingen betaald waarvan je zou verwachten dat ze het daaruit zouden bekostigen. Alsmede de wegenbelasting, het woord zegt het al.

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ligt er ook aan waar je woont: aan de grens is het blijkbaar goedkoop, in het Oosten van Duitsland heel goedkoop, waar ik woon verschillende de prijzen niet veel van Nederland op alle gebieden en in het Zuiden is het duurder.

4. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Jawel dat heb je wel. Kun je aanvragen via het Arbeitsamt, is alleen geen 70% maar 60%. Duur van de uitkering is net zolang als dat je het in nederland zou krijgen.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Bij de Rabobank kun je een uitgebreid boek aanvragen (gratis) over wonen in Duitsland, daar staat veel informatie in over hoe dit soort zaken daar geregeld zijn.
    Mijn tante heeft er 25 jaar gewoond en mijn SM heeft daar een tweede huis, allebei zijn ze meer tevreden over de kosten en wat je er voor krijgt in DL dan in Nederland.

6. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    De ING is gestopt met het verstrekken van een buitenlandhypotheek voor de aankoop van een huis in Duitsland.
    Rabo doet het nog wel. Je kunt ook een hypotheek bij een duitse bank aanvragen maar die financieren niet 100% (mits je een aanzienlijk kapitaal hebt wat je al in je huis kunt steken).

7. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Ja die kun je aanvragen bij het arbeitsambt maar vergeet dan niet dat je toeslagen vanuit nederland dan komen te vervallen en dat je zorgverzekering in nederland dan ook komt te vervallen been there done that dus weet er ook alles van;)

8. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ja ik ook, maar je bent dan nog steeds ziekenfonds verzekerd hoor. Ook als je ww krijgt, ook daar worden gewoon de belasting premies van afgedragen. Het is en blijft een nederlandse uitkering. Pas als de uitkering stopt en je geen enkel inkomen meer hebt uit NL, pas dan vervalt je recht op zorgverzekering uit NL.

9. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Ja maar als je je al bij het arbeitsambt aanmeld dan krijg je dus geld van de duitse staat en niet meer de nederlandse staat en dus vervalt je recht op alles vanuit Nederland zo is het bij ons wel verlopen. Want het het is dan tenslotte geen uitkering vanuit nederland maar vanuit Duitsland. Wij hadden geen recht meer op toeslagen vanuit nederland. Daarbij word het in duitsland ook afgebouwd de uitkering waardoor je steeds minder krijgt uiteindelijk.

10. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    plus je hypotheekrente aftrek vervalt als je geen baan meer in NL hebt.

11. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Dat inderdaad ook nog eens, ik heb echt waar met veel liefde in duitsland gewoond en geloof me ik mis het nog steeds maar wat misschien ook nog een belangrijk punt kan zijn is dat mijn zoontje het niet kon aarden in Duitsland en dat ze bij hem de diagnose niet wouden erkennen die ze in Nederland uiteindelijk wel hebben kunnen vinden. Voor ons ook een hele strijd geweest.

12. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    verder ben ik trouwens wel goed te spreken over de zorg en de onderzoeken en mogelijkheden tijdens de zwangerschap en zo.

13. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Je moet je bij het Arbeitsamt aanmelden om je uitkering vanuit nederland te krijgen. Zij geven de melding door en je krijgt gewoon WW uitbetaald vanuit nederland, 60% wat ik al eerder vermeldde. Je hebt hier tenslotte ook voor betaald (je premies en belastingen) toen je nog in NL aan het werk was. Heb je WW opgebouwd voor 6 maanden, dan krijg je dat gewoon uitbetaald door het uwv. Zijn die 6 maanden voorbij dan wordt het een ander verhaal, eerder niet.

14. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hoezo?

15. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    Zolang je een baan hebt in Nederland, kun je ook gebruik blijven maken van de Nederlandse hypotheekrenteaftrek. Voor Duitsers is die rente niet aftrekbaar - wat soms leidt tot scheve gezichten, maar dat terzijde.

Word je werkloos, dan verandert er wel het een en ander.
    Zo heb je in principe geen recht op Nederlandse WW als je in het buitenland woont en je baan verliest. Sinds 2010 is binnen de Europese Unie het woonland bepalend voor werkloosheidsuitkeringen en niet het land waar je het laatst premie hebt betaald. Je bent als ingezetene van Duitsland dus aangewezen op een Duitse werkloosheidsuitkering. Die is doorgaans lager en duurt korter dan een Nederlandse uitkering. Je kunt vanaf dat moment ook je hypotheekrente niet meer aftrekken, want je hebt geen Nederlands inkomen meer.

bron www.intermediair.nl

16. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Volgens mij wel als je in nederland nog steeds je belastingaangifte doet. Daar kun je voor kiezen op de aangifte.

17. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    volgens onze hyptoheek adviseur en financieel adviseur vervalt het recht op hypotheekrenteaftrek zo gauw je niet meer werkt in NL.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee want WAO is geen loongerelateerde uitkering. Wij hebben hierdoor dus bijv ook gewoon recht op Duits Kindergeld en Elterngelt. Toen hij nog WAO ivm ZW kreeg was het idd volgens de NLe regels en ontvingen we niets vanuit D.

19. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    ok dan, weer wat geleerd! :D

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    ja die AOW-korting is 2% per jaar dat je niet in NL woont. tenzij je dus inkomen vanuit NL ontvangt, dan wordt de opbouw wel gewoon voortgezet.

Maar kun je mij anders eens vertellen hoe je dat hebt met die AWBZ premie? Mag ook per PB hoor. Mogelijk dat we daar dan ook onderuit kunnen.

Deel Deze Pagina