Verschillen tussen Nederlanders en Belgen

Discussie in 'De lounge' gestart door Beertje09, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zicht

zicht Niet meer actief

Hallo allemaal,

wat grappig om dit allemaal te lezen.
    Ik ben NL woonachtig in belgie sinds 1,5 jaar.

Herken ook veel zaken zoals het in belgie van kastje naar muur te worden gestuurd als je vragen heb. Of vergunningen regelen duurt soms onnodig lang zonder aantoonbare redenen. Over het algemeen vermaken we ons hier prima!

Kan iemand uitleggen waarom bevallen in belgie beter is dan in NL? Ik ga in NL bevallen maar dat is puur omdat ik niet weet hoe het in belgie gaat.

2. zicht

zicht Niet meer actief

helemaal mee eens! vind het ook een verschrikking om hier boodschappen te doen! :)

3. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    vlaamse frieten erg lekker indd..

ikirriteer menogal aan de rijsteijl van een belg..

ik zit elke dag op de weg. me werk is hele dag rijden,en dan irriteer ik me vaak.
    hier wrd ook vaak gezegd als er iemand voor je heel zachtjes rijd,ohhh dat zal wel een belg zijn.

4. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ooooooh, was nog iets belangrijks (althans, dat vind ik :oops: ) vergeten:
    de bewegwijzering in België is werkelijk om te janken.
    Om een voorbeeldje te noemen: kom je op een weg aangereden met 90 km omdat dat daar mag, zie je ineens een bord "oppassen voor drempels" en meteen daarop knal je dus al op die drempel.

Soms ontbreken borden gewoon of wijzen in de verkeerde richting.
    :confused:

Het wegdek is op de meeste plekken ook verschrikkelijk. Als je dan over de snelweg rijdt is het steeds Kadoengkadoeng.... en steeds een klap voor de vering van de auto.

Flitsen gebeurt in België ook amper. Mijn partner heeft al heel wat afgevloekt omdat hij hier steeds geflitst wordt terwijl hem dat in heel zijn leven in België nog nooit gebeurd was :D

Auto's zijn trouwens ook goedkoper in België!

5. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Denk dat mijn leidinggevende (mannelijke Belg) dan een uitzondering is op de rest van alle Belgen als ik dit zo lees :oops:

Zakelijk is het nl. een !@#$% van een man, die absoluut niet weet hoe hij op een normale manier moet communiceren... :oops:

Dit is geen verwijt naar mensen hier op 't forum hoor, maar gewoon mijn ervaring van de laatste 3 jaar...

6. henkie24

henkie24 Niet meer actief

luik is idd een smerige stad... maar dat vind ik amsterdam ook! ;) wat ik wel weer "komisch" vind.

volgens mij is dat ook in luik. een flat bovenop een benzinestation gebouwd. dat vind ik dan weer iets typisch belgs! ;)

7. zicht

zicht Niet meer actief

En al die onafgemaakt 2 onder 1 kap huizen. De helft is gebouwd en de andere moet dan ooit nog gebouwd worden. Vaak in een hele andere stijl. Echt te lelijk voor woorden.
    Of een hele straatblok met allemaal verschillende huizen (vaak echt hele lelijke tussen hele mooie huizen) .

8. zicht

zicht Niet meer actief

Belgen snappen niet wat ze moeten doen op een kruispunt. vaak wachten ze net zo lang totdat iemand het voortouw neemt en oversteekt. Dat vind ik altijd zooooooooo typisch!

Als je nieuw ben in de wijk dan komt een wijkagent bij je op bezoek om te checken of je er wel echt woont en omje wat voorlichting te geven en gedragscodes uit te leggen Hihi vonden we erg komisch

9. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Vast en zeker vs zeker en vast! :D

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Aaaah, kom door vorig berichtje ineens nog op iets belangrijks dat helaas voor veel verkeersongelukken zorgt.

In België is het zo dat je je voorrang (als je van rechts komt) kunt verliezen indien je niet direct doorrijdt. Ben je eenmaal gestopt, dan heb je jouw voorrang verspeelt. Veel Nederlanders houden hier geen rekening mee en rijden dus KNAL tegen die Belg aan, die dan vervolgens tiert dat hij toch verdorie al stil stond?!

En verder betekent bij ons een stoplicht met een pijl dat je in principe zonder te kijken door kunt rijden in je rijrichting, omdat er geen andere weggebruikers zijn die op datzelfde moment ook in die richting gaan.
    In België heeft een pijl die functie niet. En loop je als Nederlander die gewend is gewoon door te kunnen rijden dus de kans om ineens aangereden te worden door andere weggebruikers.
    Bloedlink!
    De Belgen wachten hier dus ook nogal eens op een kruispunt ondanks een pijlstoplicht.

11. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    In België heb je trouwens ook een persoonlijk nummerbord voor je auto dat automatisch meeverhuist naar je volgende auto.
    In Nederland niet, daar is een nummerbord gekoppeld aan de auto.

In België rijden er trouwens ook tig auto's met hetzelfde nummerbord. Zo ben ik eens door de politie ondervraagd, omdat er door een auto met mijn kenteken een aanrijding was veroorzaakt en die persoon was gewoon doorgereden. Nou, ik kan je wel vertellen dat ik het er spaans benauwd van kreed toen ze mijn auto helemaal rondom rond naliepen en alle deukjes en krasjes nauwlettend opnamen.
    Ik kon hen pas overtuigen toen ik een verklaring van mijn werkgever kon geven dat ik die hele dag niet op de plek des onheils was geweest, omdat mijn auto gewoon in Nederland op de parkeerplek van mijn werk had gestaan :rolleyes:

12. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Wat een leuke reacties allemaal :D

Ik vind zelf ook dat de infrastructuur in Nederland veeeel beter is, kijk maar naar de wegen, dat is me zeker opgevallen.

Maar wel even een correctie op dat een belg een 'gevaar op de weg is', da's nie altijd waar, ik in ieder geval niet. Weet wel wat ik op een kruispunt moet doen :):)

Veel Nederlanders moeten nog vaak lachen om mijn taaltje, ze vinden het grappig, dat vind ik niet erg. Ik doe mijn best om woorden zoals (gij, en gé, en alé, want dat gebruikte ik altijd) weg te laten.

13. henkie24

niet doen joh! is juist leuk dat alee en gij en ge. en jullie zeggen ook makkelijk tegen iemand u he?

bv heb u stront in u ogen? ( die ene dokter uit spoed, die draak)

14. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Belgen zijn veel beleefder dan Nederlanders.
    Ik woon in Maastricht en moet als ik boven de rivieren ben altijd even slikken als ik wordt aangesproken in winkels.
    Zo direct en brutaal.
    En tanken doen we in België!

15. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Dr.Hofkens!

16. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Inderdaad NIET doen hoor! Gewoon lekker blijven praten zoals je gewend bent. Is enorm charmant.

Moet wel bekennen dat ik me ook automatisch aanpas, gaat onbewust, zodra ik met familie en/of in België ben: dan spreek ik ook ineens van U en ge :)

17. zicht

zicht Niet meer actief

Nou wel verwarrend die verkeersregels. Dus eigenlijk ben ik degene die een gevaar is op een kruispunt. hihi

18. henkie24

hahaha ja die! :D

19. bereke

bereke Niet meer actief

Hier moet ik als Belg toch even op reageren: het is niet meer zo dat als je gestopt bent dat je je voorrang kwijt bent. Sinds een aantal maanden hou je sowieso je voorrang van rechts! Mee opletten dus!

Voor de rest vind ik de verschillen gewoon erg grappig. Mijn zus woont trouwens in Nl en is al helemaal "vernederlandst".

0h en wij zeggen net "tzal wel nen hollander zijn" als er iemand traag voor ons rijdt! Hihi!

20. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Wat mij ook heel erg opvalt is dat vooral in de grensstreek de "haat" tegen de Nederlanders heel sterk is. Altijd maar afgeven op die hollanders, maar ondertussen wel met zn allen naar de Nederlandse supermarkt omdat het zo goedkoop is.
    Nu wonen we niet meer bij de grens maar in de Ardennen en hier is het heel anders.

Deel Deze Pagina